یک تار موی  زاکانی از 3 شهردار قبلی بهتر است / تهران از پایتخت بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تمیزتر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وضعیت نگهداشت شهر تهران این روزها مورد سوال شهروندان تهرانی است و مطالبه آنها از پارلمان شهری این است تا از شهرداری تهران موضوع نظافت شهر را جویا شوند. این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران، تاکید دارند که نظافت شهر تهران خیلی خوب است و چه بسا از بسیاری از پایتخت های پیشرفته جهان نیز بهتر است. حال در این دوگانگیِ پیش آمده، این شهروندان هستند که متضرر می شوند.

به واسطه افزایش زباله و سیستم قدیمی جمع آوری پسماندخشک، جولان زباله گردها در شهر بیش از پیش شده است. کسانی که برایشان اهمیتی ندارد وقتی سطل زباله را می گردند، چقدر پسماند تر را دور و بر سطل زباله می ریزند و غذای حیوانات موذی را فراهم می آورند.

مهدی بابایی ، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا گفت: یک تار موی گندیده زاکانی از سه شهردار قبلی بهتر است. افراد قبلی شهر را تعطیل کرده بودند و الان داریم تبعات سوءمدیریت آنها را می بینیم. در بخش خدمات شهری و نظافت، به طور کلی آنالیزها را کاهش داده بودند و تا هزینه کم شود و همین موضوع باعث شده بود ناوگان خدمات شهری دچار فرسودگی شود و به همین دلیل نوسازی نشده بودند. ماشین های مخزن شور و ماشین های جاروی بزرگراهی همه دچار فرسودگی شده بودند و از دست رفته بودند. الان میانگین عمر ماشین های جمع آوری زباله شهر تهران به 10 سال رسیده است برای اینکه در دوره قبلی اصلا به فکر نوسازی نبودند. این در حالی است که الان با اصلاح آنالیزها، نوسازی هزار دستگاه ناوگان خدمات شهری را انجام داده ایم. بخشی از آن را پیمانکاران شهرداری و بخشی دیگر را سازمان پسماند خریداری کرده است. همچنین در بخش خدمات شهری اصلاح قراردادها را هم در دستور کار داریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا شهروندان نمود عملکرد شهردار تهران را در پایتخت مشاهده نمی کنند تاکید کرد: اولویت اصلی شورای شهر تهران در حوزه حمل و نقل است. در موضوع خدمات شهری عقب ماندگی ها را جبران می کنیم ولی قرار نیست اتفاق شگرفی در حوزه خدمات شهری رخ دهد. فعالیت اصلی شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل ترافیک است که نمود جدی اش را در سال آینده خواهیم دید.

بابایی افزود: تهران از پایتخت بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تمیزتر است. بهترین کشورهای اروپایی هم اینگونه نیستند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در حوزه جمع آوری پسماند خشک عقب ماندگی داریم و این را قبول دارم. امیدوارم با معرفی اپلیکیشن نوماند که به تازگی معرفی شده است و در منطقه 8 تهران به صورت پایلوت اجرا می شود بخشی از مشکلات شهر را ارتقا دهد. در موضوع برخورد با زباله گردهای غیرمجاز هم شهرداری دچار عقب ماندگی است و باید در این حوزه هم تلاش کند.

مهدی بابایی در ادامه افزود: همین که حدود 40 درصد از تماس ها با 137 از ابتدای سال 1400 تاکنون، خودش نشانه پیشرفت در بحث نظافت و نگهداشت شهر است.

وی در پاسخ به اینکه ساماندهی پیمانکارانی که با شهرداری تهران همکاری می کنند در چه شرایطی است گفت: برای هر ناحیه یک پیمانکار داشتیم و شهرداری به این نقطه رسید که از پیمانکاران قوی تر در این حوزه استفاده کند، برای همین نسبت به تجمیع قراردادها اقدام کرد و مجموعه قراردادها الان حداکثر 20 تا است. این نشان می دهد شهرداری تهران با سیاست گذاری توانسته است در این فضا اصلاحات انجام دهد. اگر گاهی صحبت از مافیای پیمانکاران می شود به خاطر نقص سیاست گذاری از طرف کارگزاران حکومتی است. 

باید یک مخازن از زباله خشک ارزشمند خالی شود و همچنین جرایم سنگین برای پیمانکارانی که از عوامل غیرمجاز استفاده می کنند در نظر گرفته شود. این برخورد جدی هنوز در شهرداری تهران انجام نشده است که امیدواریم پیگیری شود.

کدخبر: 955987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟