انتخابات شورای عالی استان ها به ماه بعد موکول شد / علت چه بود؟

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها ، سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با دستورکار انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد که در نهایت با تصمیم اعضا مقرر شد که در ماه آینده شود.

در این رابطه پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران توضیح داد: در رابطه با شیوه رای دهی نامزدهای تصدی پست ریاست نظرات مختلفی داشتند و بنده به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها با این امر مخالف نبودم اما معتقد بودم ما نباید به سمتی برویم که در انتخابات بدعت به وجود بیاید.

وی افزود: چرا که اگر چنین می‌شد ممکن بود به صورت امر فراقانونی تلقی شود و در فرایند کل انتخابات کشور اختلال ایجاد کند. به همین دلیل در رابطه با این موضوع بحث و گفت‌وگوی زیادی صورت گرفت. ناظران وزارت کشور نیز نظرات قانونی را مطرح کردند و در نهایت نمایندگان شورای عالی استان‌ها به این توافق رسیدند که برای بررسی‌های بیشتر، انتخاب به جلسه آینده موکول شود.

سروری تصریح کرد: بنابراین مقرر شد از نقطه نظر حقوقی و قانونی پیشنهادها نظرات دوستان بررسی شود و نظر نهادهای حقوقی و نظارتی ذی‌ربط استعلام گردد تا بتوانیم در جلسه آینده شورای عالی استان‌ها انتخابات را بر اساس استفساریه مراجع قانونی و مطابق توافق کلی نمایندگان شورای عالی استان‌ها برگزار کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: با توجه به سابقه انتخاب هئیت رئیسه شورای عالی استان‌ها و قوانین موجود ناظر وزارت کشور توضیحاتی را در این خصوص ارائه دادند. به این ترتیب که سابقه برگزاری انتخابات به این شکل است که رای دهی انجام می‌شود و در صورت وجود اعتراض به نتیجه انتخابات شکایت از طرف نامزد معترض به نهادهای نظارتی ارسال می‌شود و روند قانونی برای رسیدگی به این اعتراض‌ها صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: همان‌طور که در دوره پنجم چنین اتفاقی رخ داد و از سوی نامزد معترض به شورای حل اختلاف اعتراض ارسال شد و در نهایت انتخابات تکرار شد.

سروری اظهار کرد: قرار بود انتخابات بر اساس تجربه انتخابتی که در شوراها و در سراسر کشور وجود داشته و پیش‌بینی قانونگذار برگزار شود اما برخی از اعضا نگرانی‌هایی داشتند و معتقد بودند باید این فرایند تغییر پیدا کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: در صورتی که از نظر ما چنین اتفاقی سبب شکل‌گیری یک بدعت در روند برگزاری انتخابات بود و ممکن است در آینده دیگر شوراها به این تصمیم گیری و فرایندی که در این جلسه رخ داد استناد کنند و مشکلاتی در انتخابات شوراهای سراسر کشور به وجود بیاید. بنابراین ما نباید بر خلاف فرایند پیش‌بینی شده در قانون عمل کرده و آن را به یک روند تبدیل کنیم.

وی گفت: از این رو این مسئله به رای گذاشته شد و با رای بیشینه اعضا تصمیم بر این شد برگزاری انتخابات به ماه آینده موکول شود.

 

کدخبر: 953084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟