وزارت بهداشت و بهزیستی مسئول رسیدگی به ترنس های بی خانمان‌اند / شهرداری ترنس هایی که کارت دارند پذیرش می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته، گزارشی در روزنامه اعتماد منتشر شد مبنی بر اینکه ترنس ها، به دلیل اینکه هویت جسمی شان نامشخص است، در گرمخانه های تهران جایی ندارند. این موضوع را از احمد احمدی صدر ، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ، جویا شدیم که چنین افرادی چگونه باید سرمای پاییز و زمستان را پشت سر بگذارند.

او در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه هر دستگاهی وظیفه ای دارد و متولی رسیدگی به امور ترنس ها، وزارت بهداشت و بهزیستی است، گفت: گرمخانه ها، فضاهای عمومی هستند که نمی توان به خاطر استثناهایی همچون ترنس ها، چنین اقدامی را انجام داد در صورتی که متولیان رسیدگی به مشکلات آنها صریحا در قانون مشخص شده است. با این وجود شهرداری در حوزه های دیگر که وظیفه اش نبوده ورود کرده است. مثلا معتادان متجاهرِ زخم باز را شهرداری تهران در یک مرکز جداگانه پذیرش می کند در صورتی که این وظیفه مشخص و قانونی وزارت بهداشت است و از طرف این دستگاه رها شده اند. همچنین برای معتادان متجاهر سالمند نیز محلی مشخص شده است در صورتی که این دسته از افراد باید توسط بهزیستی ساماندهی شوند. معتادان متجاهر زیر 18 سال و زنان معتاد متجاهر دارای بیماری اعصاب و روان نیز در خیابان ها رها شده بودند ولی مسئولیتشان را پذیرفتیم. قطعا اگر بخواهند ترنس ها را نپذیرند و رها کنند قطعا اقداماتی انجام خواهیم داد؛ اما باید فضای تخصصی برای اینها در نظر بگیریم.

احمدی صدر در ادامه گفت: ما نمی توانیم بگوییم به «من چه» و کاری برای شهر و شهروندان نکنیم؛ از طرفی دیگر هم نمی توانیم همه کارهای تخصصی و فوق تخصصی را بپذیریم. موضوع مربوط به ترنس ها، تخصصی و مربوط به وزارت بهداشت و بهزیستی است. این افراد هم شهروند ما هستند و باید به آنها توجه شود؛ وقتی نمی توانیم فضای ایمنی برایشان آماده کنیم و پزشک و متخصصی هم برایشان نداریم، چطور به این موضوع ورود کنیم؟ اگر هم بخواهیم به این مورد ورود کنیم به همکاری وزارت بهداشت برای تامین پزشک و مشاور نیاز داریم.

گرمخانه های شهرداری تهران ترنس ها را نیز پذیرش می کنند؛ اما به یک شرط

وی در ادامه در پاسخ به اینکه گرمخانه ها کدام دسته از افراد را پذیرش نمی کنند، افزود: ورود عموم به گرمخانه ها آزاد است. ترنس ها هم اگر کارتی داشته باشند و جنسیتشان مشخص باشد، پذیرش می شوند. حتی اگر گرمخانه ها محل اسکان جداگانه ای هم داشته باشند به این افراد اختصاص می دهند؛ ولی از آنجایی که فضا عمومی است، متولی امر باید حتما به این دسته از افراد رسیدگی کند. 

علت افزایش ظرفیت 70 درصدی گرمخانه های تهران چیست؟

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در خصوص اینکه شهر تهران چقدر فضا برای مراجعه کنندگان به گرمخانه ها دارد، گفت: در گذشته، گرمخانه های تهران، حدودا 1500 نفر ظرفیت داشتند که امروز، این تعداد به دو هزار و 500 تا رسیده است. ظرفیت بعضی از گرمخانه ها نیز نسبت به دو سال قبل افزایش 70 درصدی داشته است. علت افزایش ظرفیت این است که بیش از 70 درصد از افرادی که به گرمخانه ها می رفتند، جزء معتادان متجاهر بودند که این روزها در فضای جدیدی با عنوان «یاور شهر» اسکان داده می شوند. شهرداری تهران، پنج هزار تخت، در قالب 9 یاورشهر، به طور ویژه برای این دسته از افراد در نظر گرفته است تا معتادان متجاهر، در گرمخانه ها حضور نداشته باشند.

امسال 20 خودروی گشت فوریت های اجتماعی در تهران به شناسایی بی خانمان ها می پردازند

او افزود: اینگونه شد که ظرفیت های گرمخانه های شهرداری تهران، در زمستان پارسال حتی در اوج سرما نیز تکمیل نشد و همچنان فضای خالی داشتیم. لازم به ذکر است امسال ناوگان گشت فوریت های اجتماعی را نوسازی کردیم. در اواخر سال 1400 فقط هفت خودروی گشت فوریت های اجتماعی داشتیم که امسال این تعداد به 20 خودروی گشت صفر کیلومتر با سیستم شناسایی و رهگیری در سه شیفت 24 ساعته افزایش پیدا کرده است. این ناوگان، در سراسر تهران در زمان های پیک نیاز به خدمت رسانی، در شهر فعالیت می کنند. همچنین امسال نسبت به سنوات گذشته، دو ماه زودتر شروع به فعالیت های خود کرده ایم چراکه نخواستیم حتی یک نفر هم در فصل پاییز و در شرایط بارانی در خیابان ها بماند. 

شهروندان حضور بی خانمان ها را با شماره 137 در میان بگذارند تا به گرمخانه منتقل شوند

احمدی صدر تاکید کرد: از مردم نیز می خواهیم که با ما همکاری کنند و اگر بی خانمانی را در شهر مشاهده می کنند، با شماره 137 تماس بگیرند تا همکاران ما در کمترین زمان خود را به آن محل برسانند. امیدوارم زمستان امسال، حتی یک نفر هم در خیابان های شهر نماند.

کدخبر: 945781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟