واکسن ایرانی آنفلوآنزا ۳۰ درصد ایمن‌زایی بیشتر دارد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، فرهاد مددنژاد افزود: آنفلوآنزا یک بیماری حاد دستگاه تنفس ی است که به وسیله تیپ‌های مختلف ویروس این بیماری ایجاد و منجر به بیماری متوسط تا شدید دستگاه تنفس در افراد می شود.

وی اظهارداشت: این بیماری حتی می تواند برای برخی از افراد بسیار کشنده باشد. ویروس آنفلوانزا در افرادی که بیماری زمینه ای یا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، عوارض شدیدتری را ایجاد می کند. تزریق واکسن بهترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و خطرات بالقوه ناشی از آن است.

دهم شهریور تا دهم آبان بهترین زمان تزریق واکسن

مدد نژاد ادامه داد: کمیته واکسیناسیون کشوری آمریکا، واکسیناسیون سالانه را به عنوان موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا برای تمام افراد بالای ۶ ماه توصیه می کند و بهترین زمان تزریق واکسن دهم شهریور تا دهم آبان ماه است؛ اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکان پذیر نبود، توصیه می شود که تا پایان دی ماه حتماً تزریق صورت گیرد.

به گفته وی، تزریق واکسن آنفلوانزا در گروههای پرخطر از جمله بیماران دیابتی، آسم، بیماری های انسدادی ریه، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، سرطانی، مبتلا به اختلالات قلبی عروقی و افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی ضروری است. کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بویژه بالای ۶۵ سال از دیگر گروههای پرخطر کاندید ضروری دریافت این واکسن هستند.

وی افزود: واکسن آنفلوآنزا تولید شده توسط متخصص دانش بنیان کشورمان، واکسن نوترکیب چهار ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماریهای ناشی از ویروس های زیرگروه A و B آنفلوآنزا به صورت فعال، ایمنی زایی ایجاد می کند که براساس سویه های اعلامی سازمان بهداشت جهانی برای امسال تولید شده است.

مددنژاد تصریح کرد: واکسن نوترکیب تولید داخل فاقد هر گونه پروتئین با منشا تخم مرغ، آنتی بیوتیک و یا مواد نگهدارنده بوده، واکسن فلوگارد تنها واکسن نوترکیب موجود در داروخانه های کشور است؛ این واکسن به دلیل فرایند تولید نوترکیب با فناوری بالا، حساسیت زایی کمتری نسبت به واکسن های تولید شده بر پایه تخم مرغی موجود در ایران دارد.

وی اظهار داشت: این واکسن ایرانی نوترکیب از جهش هایی که امکان دارد هنگام رشد ویروسها در داخل تخم مرغ طی فرایند تولید رخ دهد عاری است، جهش های احتمالی می تواند بر عملکرد نهایی واکسن تاثیر بگذارد. واکسن نوترکیب تولید شده توسط متخصصان دانش بنیان کشور، کلیه کارآزمایی های علمی و بالینی مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته، تاییدیه رسمی وزارت بهداشت دارد و امسال سومین سال افتخار تولید و مصرف آن در ایران است.

کدخبر: 929051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟