دانش‌آموزان استثنایی برای ایاب و ذهاب «رایگان» منتظر تصمیم شهرداری هستند

حمید طریفی حسینی توجه به حوزه آموزش و پرورش استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نمادی از عدالت تربیتی و یکی از برنامه‌ها و دستورکارهای اصلی دولت ذکر کرد که در سند تحول نیز بر آن تاکید شده است و افزود: معتقدیم توجه به این دانش‌آموزان نمادی از عدالت تربیتی است که در همین راستا توجهات خوبی نسبت به این دانش‌آموزان در سال گذشته رخ داده است. 

وی با اعلام افزایش سه درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی بعد از دوره کرونا اظهار کرد: در حال حاضر جذب بازماندگان از تحصیل و کسانی که علت بازماندگی آنها معلولیت اعلام شده، برای ما بسیار مهم است تا با به سرانجام رساندن این امر، دانش‌آموز آموزش‌پذیر معلولی نداشته باشیم که در مدرسه حاضر نباشد. الان شرایط برای ما مهیا و از برنامه‌های اساسی ماست و دولت نیز از آن حمایت می‌کند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به بحث توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی برای این دسته از دانش‌آموزان نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه اجرای این رشته‌ها هزینه‌های سنگینی دارد اما در سال گذشته منابع خوبی در اختیار استانها قرار دادیم و امسال هم تکلیف کردیم هنرستان استثنایی که می‌تواند رشته جدید و حداقل حتی یک کلاس جدید هم بخواهد ایجاد کند، از نظر تامین منابع مالی و زیرساخت کارگاهی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به هر مدرسه کمک می‌کنیم برای آنکه دانش‌آموزان با استعداد، رشته مورد علاقه و مناسب خود را در مدرسه داشته باشند. 

طریفی حسینی همچنین در خصوص جذب نیروهای متخصص توانبخشی برای مدارس استثنایی نیز گفت: وجه ممیز نظام آموزش استثنایی با آموزش عادی در توانبخشی است. در این سالها نیروی متخصص آن را نداشتیم و برای اولین بار طی سه دهه اخیر، مجوز جذب ۱۰۰۰ نیروی توانبخشی را از سازمان استخدامی گرفته و به‌زودی دفترچه استخدامی آن منتشر می‌شود و ما می توانیم نیروی متخصص جذب کنیم.

به گزارش ایسنا، صحرائی، وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص اقدامات و دستاوردهای سازمان استثنایی در دولت سیزدهم گفت: در سازمان کودکان استثنایی تحولات بی‌نظیری رخ داده و شاید چند سال بود که ما این کودکان با نیازهای ویژه را فراموش کرده بودیم؛ هم در بحث کتابهای درسی آنها تحول ایجاد شد و هم مجوز جذب ۱۰۰۰ معلم(توانبخشی) برای آنها اخذ شد.

وی همچنین افزود: موضوع ایاب و ذهاب آنها نیز که طبق قانون بودجه پیش بینی شده، تا حدی حل شده است و ما در این سازمان کارهای بزرگی در پیش داریم. 

صحرائی با بیان اینکه جذب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و نگهداری آنها حتی‌المقدور در کلاسهای عادی و سپس آوردنشان به مدارس ویژه موضوع خیلی مهمی است که پیش رفته است اظهار کرد: کار تحولی و تاریخیاین سازمان سنجش دانش‌آموزان و نونهالان برای ورود به مدارس بود؛ سنجشی بسیار دقیق و غربالگری و مداخلات به‌هنگامی را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: امسال اولین سالی بود که قبل از شروع ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی، سنجش بدو ورود را انجام داده و از خانواده‌ها خواستیم برای سنجش اقدام کنند.

کدخبر: 928189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟