برنامه ضد کارگری هفتم توسعه چه بر سر کارگران می آورد / 2 سال کار کردن بدون بیمه های بازنشستگی و بیکاری در برنامه هفتم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احسان سهرابی، فعال کارگری در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مشخص نیست چه زمانی قوه مجریه و مقننه به یک زیر ساخت مناسب و همگن با یکدیگر خواهند رسید و هر کدام در برخی از موضوعات ساز خودشان را می زنند، گفت: امروز شاهد هستیم در بند الحاقی ماده ۲، مبحث اشتغال در برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء مهارت آموزی، نظام ترویج استاد-شاگردی را مصوب کرده اند که فرد تا دو سال بدون بیمه های بازنشستگی و بیکاری ، با هر دستمزدی موافقت کند. برنامه ضد کارگری هفتم توسعه چه بر سر کارگران می آورد؟

وی افزود: امروز با دستمزد مصوبه شورای عالی کار، همه کسانی که حقوق کارگری دریافت می کنند نالان هستند؛ چراکه یک سوم هزینه های ماه را هم پوشش نمی دهد. امروز در فصل اصلاحات مدیریتی، مالی و پارامتریک، با افزایش شرایط سنی، سابقه و یا تغییر در اصلاح آیین نامه سخت و زیان آور، تنها راهکار مرتفع شدن مشکلات مدیریتی سازمان تامین اجتماعی و شستا را فشار بر بیمه شدگان می دانند که جای تامل برای کلیه کارگران و بازنشستگان دارد.

سهرابی تاکید کرد: سوالی که برای بیمه شدگان مطرح است این است که با چه ابزار و شاخصی علمی و پژوهشی به این تغییرات رسیده اند؟ اگر در بخش خصوصی و صنعت، روزی را در کارگاهی سپری کنند، معنای کار مفید و بیماری های حرفه ای را درک خواهند کرد. از یک منظر دیگر، در تحلیل جامعه نوجوانان و جوانان، می بینیم که پشت کنکوری ها، سودای مهاجرت دارند. این در حالی است که سال ها قبل، پس از اتمام تحصیلات آکادمیک افراد به فکر مهاجرت می افتادند. پس قطع به یقین، سن امید به زندگی در کشور باید بررسی و بازنگری شود؛ چراکه با مصادیق اجتماعی منطبق نیست.

این فعال کارگری افزود: در بند دال موضوع تبصره ۲ ماده ۷۶ برنامه هفتم توسعه این دیده می شود که به راحتی نمایندگانی که تخصصی در حوزه کار و اشتغال ندارند خروجی نامیمونی برای جامعه کارگری دارد. در این بند آمده است که مشاغل سخت و زیان آور به سه دسته تقسیم می شوند: ۱_مشاغل گروه (ب) بیش از حد متوسط با ضریب ۱/۵برای هر سال حداکثر ۱۰ سال ارفاقی. ۲_ مشاغل گروه (ب) کمتر از حد متوسط با ضریب ۱/۳ برای هر سال وحداکثر ۷ سال. ۳_مشاغل گروه (الف) به ازای هر سال ضریب  ۱/۲ حداکثر ۵ سال. این خروجی یک نگاه غیر کارشناسی است که نمایندگان اتاق بازرگانی، از استاتید و دکترای طب حرفه ای نظر سنجی می کردند تا صرفا نگاه دیکته شده سازمان تامین اجتماعی و قرائت آن توسط اتاق بازرگانی را نشنوند.

وی تاکید کرد: امروز فرسودگی شغلی یکی از مهمترین مشکلات مشهود در مشاغل است. به عنوان مثال، بر غسالی که در طی روز انواع پیکرهای بی جان رو به روست، آثار مخرب روحی و روانی و خانواده اش وارد می شود، که باید ضریب ۲ را برایش در نظر بگیرند نه ضریب ۱/۵. نمایندگان محترم مجلس باید بدانند تصویب این قانون آثار بسیار مخربی برای مردم خواهد داشت.

کدخبر: 928129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟