کارخانه داران تبریزی می گویند کار هست ولی نیروی کار نداریم / متخصصان مهاجرت کرده اند + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «کار هست، نیروی کار نیست!»؛ جمله ای که این روزها، صاحبان مشاغل و کسب و کارها، بیش از هر زمان دیگری آن را به زبان می آورند. بحران حفظ سرمایه انسانی در کشور، بیش از پیش به چشم می آید و شاید دیری نپاید که داشتن نیروی کار ایرانی برای کارفرمایان، به یک آرزو مبدل شود. به نظر می رسد نیروی کار جوان، شاداب و پویا، مقاصد دیگری را برای گذران دوران حرفه ای خود بر می گزینند.

حتی به گفته سید محمد حسینی، نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها ، نیروی کار مسن هم در ایران از شهری به شهر دیگر مهاجرت می کند تا با چندرغاز بتواند شغلی داشته باشد.

حال در این شرایط وخیم اقتصادی که تحریم ها، داد هر سرمایه گذاری را در آورده است، تصور کنید که نیروی کار نداشته باشند. 

رضا کامی، رئیس انجمن کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با رکنا گفت: ما از نظر بحث های اقتصادی نواقصی در کشور داریم و نمی توان منکرش شد. رئیس صندوق توسعه ملی می گوید باید در کشور سرمایه گذاری شود. کشور نیاز به توسعه سرمایه گذاری دارد و هیچ دیدگاهی نمی تواند این را منکر شود. 

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه رئیس صندوق توسعه ملی گفته بود که مردم نگرانند که به‌زودی تبدیل به عملۀ کشورهای همسایه شویم، چه سرنوشتی را برای نیروی کار ایرانی و کشور ایران که دیگر نیروی کار برای ساختنش ندارد گفت: آن چیزی که مشخص است و آمارها نشان می دهد، این است که نیروهای کار ایرانی، متخصص به کشورهای مختلف مهاجرت کرده اند و دارند این مسیر را ادامه می دهند.

کامی تاکید کرد: تقریبا چند ماه پیش بود که در صحبت با کارخانه داران تبریز و استان آذربایجان شرقی این را شنیدم که مشکل تامین نیروی انسانی دارند؛ یعنی در تامین نیروی انسانی غیر متخصص و کارگر ساده هم به مشکل برخورده ایم. این معضل می تواند برای نیروهای متخصص و نیروهایی که بهره وری بالا دارند اتفاق بیفتد. این اتفاق در اقتصاد کشور ما اثرات منفی اش را نشان می دهد. 

کدخبر: 925417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟