ماجرای قمه کشان و کفن پوشان اجاره ای برای جلوگیری از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز تهران !

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، منطقه 19 تهران بعد از فروریزش دومینو وار 5 ساختمان غیرمجاز و جانباختن 5 تن از هموطنانمان تبدیل به یکی از مهمترین سوژه‌های خبری شهر تهران شده است.

تمامی ماجرای ساخت و سازهای ناایمن محدود خلازیر منطقه 19 شهر تهران که این روزها صدمات جبران ناپذیری را هم برای شهر و شهروندان داشته است، مربوط به یک محدوده 400  هکتار زمین موقوفه‌ای است.

ماموران شهرداری برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز حتی مجهز به کلاهخود شده‌اند!

زمینی که 150 سال پیش به صورت موقوفه‌ای در اختیار کشاورزان و باغداران این منطقه قرار گرفته بود و اما با وصل شدن این محله به محدوده شهری و غفلت مسئولان و سندسازی سودجویان، این زمین‌ها مالکانی غیرقانونی پیدا کردند و سالها در تلاش برای ساخت و ساز در زمین‌های غیرقانونی‌شان هستند.

این شرایط سالهاست که یک جنگ شهری را در ناحیه 3 منطقه 19 تهران یا همان محدوده معروف به خلازیر به راه‌انداخته به حدی که، ماموران شهرداری برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز حتی مجهز به کلاهخود هم شده‌اند و مجروح داشته‌اند!

6 هزار پلاک غیرقانونی خلازیر

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران پس از اقدام دوباره برای تخریب ساختمان‌های ناایمن این منطقه، در حیاط دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این منطقه حدود 180 مورد ساخت وساز غیراصولی وجود دارد، گفت: در این محدوده یک ملک وقفی وجود دارد که سالیان سال قبل نزدیک به 6 هزار پلاک در آن ساخته شده است، و بالغ بر 90 درصد این ساخت و سازها غیرقانونی است.

شهردار تهران با یادآوری این نکته که از سال گذشته و از زمان آشوب‌هایی که در تهران صورت گرفت در این منطقه ساخت و ساز غیر قانونی تشدید شد، افزود: در این شرایط اصلا نظارت معنایی ندارد و از این شرایط سوء استفاده شد و هیچ کدام از این ساخت وسازها پروانه ندارند.

زاکانی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و شهرداری را یک سه ضلعی در نظارت بر ساخت و سازها عنوان کرد و گفت: سال گذشته فراجا درگیر شهر امنیت تهران بود.دستگاه قضایی هم به متهمان و مشکلات رسیدگی می‌کرد. ما نیز به دنبال جمع کردن آشوب گری‌ها بودیم.

تمام ساختمان های بدون پروانه به محض صدور حکم قضایی تخریب می شوند

وی با اشاره به اینکه تا بهمن ماه سال گذشته هیچ ضابطه‌ای برای ساخت وساز در این منطقه وجود نداشت و ما با طرح آن در کمیسیون ماده 5 ساخت و ساز در این منطقه را ضابطه‌مند کردیم، گفت: چون ضابطه نداشتند شرایط آشفته و بی‌قانونی حاکم بود. اکنون ساختمان‌هایی که با ضابطه تعیین شده همخوانی داشته باشند، می‌توانند در این منطقه باقی باشند و بقیه باید تخریب شوند.

80 درصد ساخت و سازهای خلازیر بدون پروانه ساخت است!

سیر تاریخی سکونت در این محدوده از آلونک‌های اراضی کشاورزی و خانه‌های کارگری کوره‌ها شروع شده و با دیوار کشی و مستحدثات مسکونی یک طبقه غیر مجاز ادامه یافته است و در نهایت به ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز 6 الی 10 طبقه غیر مجاز کنونی گسترش و منتهی شد. ساختمان‌هایی که از سوی سوداگران با اسناد ضعیف و اغلب به صورت قولنامه دستی به افراد کم بضاعت و بی سرپناه فروخته می‌شود.

به گزارش تسنیم، طی سنوات گذشته مدیریت شهری طبق ضوابط، مجاز به صدور مجوز‌های ساختمانی در این محدوده نبوده و متاسفانه متخلفین نیز بی محابا و بدون توجه به مقررات شهری و قوانین اقدام به ساخت و ساز می‌کردند و مدیریت شهری نیز صرفاً پس از صدور حکم قضایی باید از ساخت وسازهای غیر مجاز جلوگیری می‌کرد.

400 هکتار اراضی موقوفه‌ای در حال حاضر به نام محلات نعمت آباد و شهید کاظمی شناخته می‌شوند. محلاتی که در دوره‌های گذشته بدون اینکه مجوزی برای ساخت و ساز داشته باشند، خیابان‌کشی شده‌اند و انشعاب برق دریافت کردند و به این ترتیب چراغ سبزی برای ساخت‌و‌ساز دریافت کرده‌اند.

از جمله دلایل حقوقی که می‌توان به‌عنوان دلایل تخریب این نوع ساخت‌و‌سازهای اشاره کرد، عدم وجود و مغایرت اساسی ضوابط طرح تفصیلی با وضع موجود منطقه، عدم توافق و اعمال ماده 101 قانون تفکیک اراضی توسط مالکین در این اراضی، همچنین تفکیک غیرمجاز، فروش و واگذاری اراضی موقوفه به اشخاص، تصرف غیر‌قانونی بخشی از اراضی محدوده خلازیر توسط مردم اشاره کرد.

در سالهای اخیر به دلیل وجود اراضی وسیع و افزایش قیمت مسکن شاهد ورود غیر‌قانونی مافیای ساخت‌و‌ساز به این محدوده شدیم که در این شرایط عدم تمکین مافیای ساخت‌و‌ساز به قانون و مقاومت در برابر مجریان قانون با بهره‌گیری از اراذل و قمه‌کشان و کفن‌پوشان اجاره‌ای، بهره‌برداری از فضای اغتشاشات سال گذشته برای آن محدوده رقم خورده است.

در این شرایط، ساخت وسازهای بی‌ضابطه و غیر‌قابل سکونت، با قیمت حداقلی توسط سوداگران و بصورت غیرقانونی و قولنامه‌ای به افراد کم بضاعت فروخته شده، طوریکه اگر اسکان در آن محل صورت پذیرد صدها خانوار پس از اسکان در این ساختمان‌ها دچار حوادث دلخراش خواهند شد.

کدخبر: 924651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟