قطع تماس توسط مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی بعد از سوال در مورد «گوزن زرد»

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هوشنگ  ضیائی، گردهمایی حفاظت مشارکتی در فصل گاوبانکی استاد برجسته تنوع زیستی و مولف اولین کتاب راهنمای صحرایی پستانداران ایران با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست در مواجهه با دوستداران و دلسوزان محیط زیست به ویژه فعالان بومی در استان ها، بیان داشت: ما تک تک گوزن های زرد را در سال 56 وارد جزیره اشک کردیم و جمعیت آنها تا یک دهه اخیر به نزدیک 300 تا رسید اما اکنون دیگر تعداد آنها کمتر از 20 عدد است.

وی گفت: تصاویری از دوربین های تله ای در این منطقه ثبت شده است که نشان می دهد آب دریاچه به قدری پایین رفته که گونه شغال به تعداد قابل توجهی وارد این جزیره شده و در حال صید اندک گوزن های موجود در این منطقه است.

این استاد تنوع زیستی اذعان داشت: دیگر با این شرایطی که دریاچه ارومیه با آن مواجه شده است دیگر نباید امیدی به احیای جمعیت در این منطقه داشته باشیم.

 بعد از اظهارات هوشنگ ضیائی، این مساله را از مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربی پیگیری کردیم. سعید شهند در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در مورد تراز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در این خصوص بر عهده ستاد احیای دریاچه ارومیه است، گفت: ما تنها در خصوص حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه اطلاع رسانی انجام می دهیم.

اما وی در پاسخ به این سوال که آیا گونه شغال وارد این جزیره شده است یا نه و جمعیت گوزن در چه شرایطی قرار دارد از پاسخ به این سوال امتناع کرد و در اقدامی غیرمنتظره تماس را قطع کرد.

علی رغم اینکه نحوه پاسخگویی مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربی دور از منشور اخلاقی مدیران دولتی است به نظر می رسد که وخامت وضعیت دریاچه ارومیه به قدری است که حتی مدیران و مسوولان ارشد این استان نیز تمایلی به پاسخگویی در مورد شرایط دریاچه و حیات وحش آن ندارند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، پیگیری های خبرنگار رکنا برای دریافت پاسخ از معاونت طبیعی و معاونت دریایی نیز نتیجه بخش نبود و به نظر می رسد شرایط این دریاچه نیازمند یک تصمیم بزرگ و یکپارچه در سطح حاکمیت است.

کدخبر: 923729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟