حریم رودخانه چند متر است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حریم رودخانه به محدوده‌ای اطلاق می‌شود که در آن فعالیت‌های انسانی ممنوع یا محدود شده و به منظور حفاظت از منابع آبی و حفظ تنوع زیستی و حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد. این حریم ممکن است شامل مناطق ساحلی، پارک‌ها و محلات طبیعی باشد.

مینا نیکزاد کارشناس منابع آب در خصوص حریم رودخانه اینگونه توضیح داد: مهمترین قسمت رودخانه بستر قانونی است که بابستر جاری متفاوت است و معمولاً پهنه سیلاب 25ساله در شرایط طبیعی رودخانه مبنای تعیین آن است. بستر جاری رودخانه مسیری است که آب در آن جریان دارد. به طور مثال رودخانه کرج عرض بستر جاری در برخی نقاط 40متر است اما بستر قانونی رودخانه به یک کیلومتر هم می‌رسد.

وی افزود :هیچکسی حق تصرف بستر رودخانه را ندارد. ضمن خرید و فروش آن بخش از زمین که در بستر رودخانه قرار دارد مصداق بارز فروش مال غیر است! پس از حد بستر رودخانه، حریم کمی آن قرار دارد. حریم کمی می‌تواند بسته به شرایط رودخانه از 1متر تا 20 متر متغیر باشد اما هیچگاه از 20 متر تجاوز نمی‌کند.این حریم میتواند در تصرف شما باشد اما به هیچ عنوان نمیتوانید مانع عبور و مرور ماشین آلات وزارت نیرو جهت لایروبی رودخانه شوید؛ پس ایجاد سازه دائمی در حریم کمی و حتی کاشت درخت در آن مجاز نیست.

علاوه بر حریم کمی، در فاصله 150 متری از بستر رودخانه، حریم دیگری با عنوان حریم کیفی قرار دارد. حریم کیفی، کاربری‌های مجاز در مجاورت رودخانه را مشخص می‌کند. بویژه اگر آب رودخانه‌ای جهت تأمین آب شرب استفاده شود، سخت گیری بیشتری نسبت به رعایت حریم کیفی آن صورت می‌گیرد.

 

کدخبر: 922682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟