عملیات آبخیزداری در امامزاده داوود برای جلوگیری از وقوع سیل در تهران

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، ضیا نصرتی افزود: اعتبارات آبخیزداری سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ – که تا پایان شهریورماه محاسبه شده است- از محل ملی و استانی  ۶۲ میلیارد  و ۵۰۰ میلیون است که ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن از محل اعتبارات استانی است. قرار داد آبخیزداری برای صرف همه این بودجه بسته شده است و تاکنون عملیات مورد قرارداد به‌طور متوسط حدود ۶۰ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری در سطح شهرستان‌های فیروزکوه ، دماوند، شمیرانات، تهران ، پردیس، ری و پاکدشت انجام شده است، تصریح کرد: بیشترین حجم بودجه استانی از محل ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران تخصیص یافته است و با توجه به اینکه این بودجه برای جبران خسارت ناشی از سیل تخصیص داده می‌شود، بیشترین بودجه آبخیزداری سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (حدود ۹ میلیارد تومان) مربوط به شهرستان‌های فیروزکوه و تهران است چراکه  در سال ۱۴۰۱ سیل امامزاده داوود در حوضه آبخیز کن شهرستان تهران ۳۲ کشته برجای گذاشت و در این سال در سیل حوضه آبخیز مزداران فیروزکوه حدود هفت نفر جان خود را از دست دادند و این دو سیل خسارات مالی هم در پی داشت. سال ۱۴۰۲ نیز شاهد وقوع سیل در حوضه آبخیز «ارو» شهرستان فیروزکوه سیل جاری بودیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اعتبارات ابلاغ شده سال ۱۴۰۲ اظهارکرد: تاکنون از محل اعتبارات استانی و ملی در مجموع حدود ۶۷ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده که نسبت به اعتبارات سال جاری افزایش جزیی داشته است البته این میزان اعتبار به مرحله مبادله موافقتنامه نرسیده است و امکان افزایش یا کاهش میزان آن وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های با یبان اینکه سازه‌های آبخیزداری نیاز به رسیدگی مستمر دارند، اظهارکرد: عمر مفید سازه‌های آبخیزداری حدود ۲۵ سال است و پس از آن با توجه به تخریب‌های صورت گرفته ناشی از فرسودگی، هوازدگی یا عوامل هیدرولوژیک نیاز به بهسازی و مرمت دارند که هر ساله ۲۰ تا ۳۰ درصد از اعتبارات مصوب صرف مرمت سازه های تخریب شده می‌شود.

نصرتی در پایان گفت: ما علاوه بر ساخت سازه‌های آبخیزداری بر اساس نیاز، عملیات بیولوژیک مانند نهالکاری، بوته‌کاری و سایر اقدامات مربوط به افزایش پوشش گیاهی مناطق را به منظور کنترل رواناب و سیل انجام می‌دهیم.

کدخبر: 921646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟