درخت‌کُشی در خیابان ولی‌عصر(عج)؛ مخفی کاری نداریم

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، خیابان ولی‌عصر(عج) به عنوان طولانی‌ترین خیابان کشور را همگان به درختان بلند چنارش می شناسند؛ زیبایی این خیابان قطعا به این درختان گره خورده است.

بویژه هرچقدر به سمت شمال تهران و منطقه خوش آب و هوای شمیرانات حرکت کنیم این زیبایی ۲ چندان می شود؛ اما خشک شدن این درختان و قطع آنان و جایگزینی با درختان جوان تر هر چند وقت یکبار در رسانه ها و بین مردم پایتخت مطرح شده است.

در دوره های مختلف مدیریت شهری، این خشک شدن بر اثر عوامل مختلف رخ داده و سازمان بوستان های شهرداری از اصفهان و دیگر مناطق درختان جوان را خریداری و جایگزین درختان خشکیده کرده است.

برخی اوقات هم سازمان زیباسازی شهر تهران به مدد هنرمندان دست به خلق آثار چوبی با تنه و باقی مانده این درختان خشکیده به ویژه در شمال تهران زده است؛ شاهد مثال هم مقابل پارک ملت و سوژه سلفی بسیاری از شهروندان.

در تازه ترین تحول، تصاویری طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی با عنوان درخت کُشی در شمال تهران فراگیر شده و دست به دست می شود که در آن به قطع درختان در شب اشاره شده و قطع آنان را بدون مجوز میراث غیرقانونی عنوان کرده است.

از سوی دیگر از زمان دوره مدیریت قبلی، ثبت خیابان ولی‌عصر(عج) مطرح شد و یکی از جاذبه های این خیابان طولانی که از میدان راه آهن در جنوب تا میدان قدس در شمیرانات کشیده شده همین چنارهایی است که نسل های مختلف با آن خاطره دارند.

در این ارتباط احسان صفایی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک می‌گوید: حسب دستور سازمان بوستان‌ها مقرر شد که درختان خشکی که در سامانه نهال ثبت و امور مربوط به کمیسیون ماده ۷ آنها انجام شده به فوریت از سطح شهر جمع‌آوری شوند تا با آغاز فصل پاییز و معتدل شدن هوا کاشت مجدد و جوان‌سازی درختان انجام شود.

او این را هم اضافه کرد که این اتفاق حدفاصل باغ فردوس تا پارک وی رخ داده است.

به گفته صفایی، طرح حذف درختان خشک سطح شهر تهران به دلیل بادهای اخیر و با توجه به اینکه به سمت فصل پاییز و وزش باد شدید و بارش های فصلی پیش می رویم و احتمال سقوط درختان و خطر برای جان و مال شهروندان وجود دارد، آغاز شده است.

این مقام شهری ادامه می دهد: بر این اساس حسب دستور سازمان بوستان ها مقرر شد که درختان خشکی که ثبت سامانه نهال و امور مربوط به کمیسیون ماده ۷ آنها انجام شده به فوریت از سطح شهر جمع آوری شوند تا با آغاز فصل پاییز و معتدل شدن هوا کاشت مجدد و جوان سازی درختان انجام شود.

صفایی با بیان اینکه یکی از محورهایی که برای این موضوع در دستور کار قرار گرفته خیابان ولی‌عصر (عج) است، گفت: حتی درختان سبز این خیابان هم با توجه به اینکه در نهر کاشته شده اند، ریشه های مستحکمی ندارند. به طوری که در بهار امسال ۲ درخت خیابان ولی‌عصر(عج) بر اثر وزش بادهای شدید از محل خود خارج شدند و البته درختان خشک به مراتب آسیب پذیری بیشتری دارند و حادثه آفرین خواهند بود.

مخفی کاری در کار نیست

صفایی با اشاره به اینکه این تصمیم توسط سازمان بوستانها گرفته شده و در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: اینکه قطع درختان شبانه انجام شده دلیل بر مخفی کاری نیست بلکه به این دلیل است که خیابان ولی‌عصر (عج) در شب خلوت است و خطر قطع درخت در این زمان کمتر است.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک اضافه کرد: کار قطع کل درختانی که در سطح شهر، ثبت سامانه نهال شده اند انجام می شود مگر اینکه درختی عمدا خشک شده باشد و شهرداری پیگیر بحث مالی آن با مالکین باشد که آن درختان دست نخورده اند.

او با بیان اینکه کمیته ای به نام کمیته صیانت از درختان خیابان ولی‌عصر(عج) در شهرداری داریم، یادآور شد: مسئولیت این کمیته این است که در مناطقی که محور ولی‌عصر(عج) در آن واقع شده است، وضعیت درختان را رصد و در خصوص حفظ و نگهداری آنها دستور العمل صادر می کند.

درختان ولی‌عصر میراثی نیستند

صفایی درخصوص موضوع ثبت میراثی بودن خیابان ولی‌عصر(عج) و لزوم مجوز میراث برای اقدام در این خیابان که در برخی رسانه ها مطرح شده، توضیح داد: ممکن است خود خیابان ولی‌عصر(عج) بحث میراثی داشته باشد اما درختان خشک آن که جزو میراث حساب نمی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه امسال نیز واکاری حدود ۳۰ اصله درخت به صورت روتبال(جابجا) با بن ۵۰ در خیابان ولی‌عصر (عج) داشتیم و برای زمان فعلی باید درختان خشک حذف و کنده کشی شوند و فضا آماده شود تا در فصل پاییز که امکان کاشت مهیا می شود.

او یاداور شد: باید کاشت درختان روتبال چنار(قابل جابجایی) جهت جایگزینی و جوان سازی شروع شود، برای این کار تعدادی درخت تهیه کردیم که در انبار فضای سبز منطقه موجود است و سازمان بوستان ها هم برای جبران کسری درخت اعلام آمادگی کرده است.

کدخبر: 919082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟