قالیباف مانع احداث پتروشیمی میانکاله است/عدم بازپس گیری زمین از سرمایه گذار؛ ترک فعل سازمان منابع طبیعی محسوب می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست با خبرنگاران محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی میانکاله تصریح کرد: زمانیکه در دولت نهم در سازمان محیط زیست بودم یک طرحی با نام پتروشیمی و پالایشگاه مازندران به سازمان محیط زیست آمد که افراد صاحب نفوذی این ماجرا را پیگیری می کردند.

وی افزود: در این مورد جلسات متعددی برگزار شد و قرار بر این شد که حتما با این طرح مخالفت شود و این طرح مسکوت ماند و فعالیت هایی هم در طول چند سال برای پیگیری احداث این پتروشیمی انجام گرفته بود که نهایتا منجر به این شد که پالایشگاه از طرح حذف شود و تنها پتروشیمی پیگیری  احداث شود.

سرمایه گذاران پتروشمی میانکاله: پتروشیمی یک صنعت سبز است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در آن زمان سرمایه گذاران طرح استدلال می کردند که پتروشیمی یک صنعت سبز است و با محیط زیست منطقه سازگار است. همچنین  به همراه ارائه طرح درخواست زمین کرده بودند که مطابق آمارها بیشترین میزان زمین اختصاص یافته در کشور با حجم تولید بسیار بالاتر از توان این مجموعه حدود 10 هکتار است که زمین اختصاص یافته برای این مجموعه بالای 90 هکتار بود و این مساله برای ما و بسیاری دیگر شائبه برانگیز شد.

رفیعی تاکید کرد: با توجه به اینکه 5 سال از اختصاص زمین به این مجموعه و عدم احداث پروژه گذشته بود انتظار می رفت که زمین را از سرمایه گذار پس بگیرند و این اتفاق توسط سازمان منابع طبیعی و امور اراضی صورت نگرفت که ترک فعل محسوب می شود.

وی ادامه داد: من تعجب می کنم که چرا در مورد این ترک فعل در سازمان های حقوقی و قضایی هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه یک پالس های مثبتی از سوی سازمان محیط زیست برای سرمایه گذار این مجموعه داده شد و آنها به این نتیجه گیری رسیدند که می شود مجوز را دریافت کرد و همچنین معاون وقت سازمان اسنادی را در تایید روند سرمایه گذاری امضا کرده بود که سرمایه گذار آن را به عنوان پیش مجوز تلقی کرده بود.

چرا رئیس سازمان محیط زیست کلنگ احداث پروژه را به زمین زد

رفیعی بیان کرد: سوال اصلی این است که چرا رئیس سازمان محیط زیست بدون اینکه مجوزی برای این پروژه صادر کند، کلنگ احداث این پروژه را به زمین زد.

وی افزود: در شرایط فعلی دلیل جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی سرمایه گذار پتروشیمی مازندران، پیگیری های ویژه مجلس بخصوص پیگیری های ما در فراکسیون محیط زیست بوده است و متاسفانه عده ای سعی دارند این مساله را به نام خود تمام کنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  قالیباف در مورد این مساله یک تیم ویژه ای را تشکیل داد و آن تیم تخصصی به این نتیجه رسید که احداث پتروشیمی در این محل کاملا در مغایرت با منافع محیط زیست است و هم اکنون نیز به صورت جدی پیگیر حل این مساله هستند.

رفیعی با اشاره به شایعات مطرح شده در مورد حمایت  قالیباف از سرمایه گذران این طرح، عنوان کرد: این صحبت ها در حد شایعه است و من از نزدیک شاهد پیگیری آقای قالیباف برای جلوگیری از احداث این پروژه بودم.

وی با اشاره به اینکه از مواضع خود در مورد پتروشیمی میانکاله کوتاه نمی آییم افزود: ما به صورت جدی مخالف احداث پتروشیمی در این منطقه هستیم و باید حقوق مکتسبه این فرد در صورت داشتن حق و حقوقی به او پرداخت شود و زمین را از این سرمایه گذار پس بگیرند.

عدم بازپس گیری زمین از سرمایه گذار ترک فعل است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون عدم بازپس گیری زمین از سرمایه گذار توسط سازمان منابع طبیعی نیز یک ترک فعل در چهارچوب های قانونی محسوب می شود و ما در این خصوص با دولت هم مکاتباتی داشته ایم و اصرار داریم که زمین در اسرع وقت پس گرفته شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست نظر قاطعی ندارد و این از عدم قطعیت دستگاه های ما است که هم امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته است و هم باعث شده تا سرمایه گذار با دو رفتار متفاوت مواجه شود و خود را محق بداند.

کدخبر: 916985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟