2 تالاب ایران ثبت جهانی می شود + جزئیات

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، اسلام جاودان خرد اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده تالاب های برم‌الوان و مورزرد زیلایی ثبت جهانی می‌شوند و البته این دو تالاب به شدن نیازمند حفاظت و مدیریت بوده که 17 میلیارد ریال برای حفاظت از مور زرد اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های مهم پرندگان آبزی در مورزرد در خطر انقراض است، عنوان کرد: به دلیل ورود بسیار زیادی از حجم رسوبات به دلیل کاهش گیاهی در این تا‌لاب نیز به یک چالش تبدیل شده است.

جاودان خرد از تدوین نقشه راه مدیریت جامع تالاب‌های استان با حضور اساتید دانشگاه و محوریت اقتصاد جوامع محلی خبر داد و افزود: تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز 3 تالاب مورزرد، شرم درنگ ذیلایی و الوان بهمئی با حضور اساتید دانشگاه و جوامع محلی ذی‌نفع در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امروزه تالاب‌ها پر ثمرترین اکوسیستمی جهان را دارند به همین خاطر حفاظت و حراست از تالاب‌ها اهمیت و ارزش بالایی دارد، عنوان کرد: تنوع زیستی در تالاب‌ها بالا بوده و نقش به سزایی در تامین‌کننده غذای مناسب و زیستگاهی فوق‌العاده برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزایش کیفیت آب را از دیگر مزایا و کارکرد تالاب دانست و افزود: تالاب‌ها با حذف فلزات سنگین باعث می‌شوند که کیفیت آب بالا برود و با توجه به اهمیت اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی تالاب‌ها نیاز بود که نقشه راهی برای حفاظت از تلاب‌ها تدوین شود.

جاودان خرد تصریح کرد: در همین راستا این اداره کل با رایزنی‌های فشرده‌ای که با سازمان داشت موفق شد، صبح امروز با حضور 2 تیم علمی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، زنجان و نماینده سازمان مرکزی جلسه‌ای را در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار کند.

وی تصریح کرد: در این جلسه نقشه راه برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز 3 تالاب مورزرد، شرم درنگ در زیلایی و الوان در بهمئی با حضور و مشارکت جوامع محلی و ذی‌نفعان تهیه و تدوین خواهد شد.

جاودان خرد ادامه داد: امیدواریم که با این نقشه راه که علاوه بر بعد زیستی و اجتماعی توجه خاصی به معیشت مردم محلی شده است بتوانیم تحولی برای اقتصاد مردم محلی با همکاری آنان ایجاد کنیم.

کدخبر: 915257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟