نماینده مجلس: فرونشست مانند بمب ساعتی در حال تهدید کشور است /توسعه آبیاری مدرن در کشور به حالت تعطیل درآمده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحران آب در کشور هر لحظه زنگ خطر یک استان و منطقه را به صدا در می آورد. زنگ خطری که یکی قوی تر از دیگری نواخته می شود و همگان را بیدار کرده است به جزء مدیران و مسوولان سیاستگذار و متولی امر که نه تنها وقعی به این مساله نمی نهند بلکه خود را در مقام روابط عمومی بحران آب تقلیل داده اند و هر روز از وقوع بحران های جدید در مناطق جدید خبر می دهند.

مطابق آمارهای رسمی و غیر رسمی کمی بیشتر از 80 درصد مصرف آب در کشور در حوزه کشاورزی بوده است که اصولا مطابق این حجم از مصرف به همان مقدار نیز تلف می شود. مطابق این نسبت مصرف آب در حوزه کشاورزی کمتر از 20 درصد آب نیز در حوزه های شرب و صنعت مصرف می شود. این به این معناست که مدیریت و کاهش مصرف در حوزه کشاورزی می تواند منابع آب شرب و صنعت را به شکل بسیار گسترده ای افزایش دهد و کشور را از وجود نامبارک سدهای ارزیابی نشده و مضر و بحران های زیست محیطی و سایر مسایل دیگر نجات دهد.

در این باره و اینکه چرا دولت به این مساله توجه جدی ندارد، جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، اظهار داشت: نحوه بهره برداری در شرب، صنعت و کشاورزی یکی از مشکلات ریشه ای ما در حوزه مدیریت آب در کشور است که در چند سال گذشته عدم احترام برخی از همسایگان ما به حق آبه ما از رودخانه های مرزی وضعیت نامناسب منابع آبی در کشور را تشدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از آغاز برنامه ششم توسعه 2 میلیون 500 هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی در کشور تحت پوشش آبیاری قطره ای بود، افزود: مجلس در زمان تصویب برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده بود که 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را مجهز به سیستم آبیاری قطره ای کند که در صورت تحقق این رقم به 5 میلیون و 500 هزار هکتار می رسید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه از این رقم تنها یک پنجم آن محقق شد و اکنون اراضی زیر کشت تحت آبیاری قطره ای در کشور به کمی بالاتر از 3 میلیون هکتار رسیده است.

اصلا دولت بودجه ای برای توسعه آبیاری مدرن اختصاص نداده است

محمودزاده با اشاره به اینکه توسعه آبیاری مدرن اکنون در کشور به حالت تعطیلی درآمده است، بیان داشت: اصلا دولت بودجه ای برای توسعه آبیاری مدرن اختصاص نداده است و این نشان دهنده نگاه کلان دولت به مساله آب است.

کشاورزی سنتی در آینده کشور را با بحران های جدی رو به رو می کند

وی با اشاره به اینکه حدود 8 میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد و عمده هدر رفت آب در این حوزه انجام می گیرد، ادامه داد: یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه توسعه کشاورزی سنتی بدون توجه به اصول کشاورزی مدرن است که در آینده کشور را با بحران های جدی روبه رو خواهد کرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حدود 5 میلیون هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی در کشور است که  70 درصد آب مصرف شده در آن دچار هدررفت می شود.

محمودزاده تاکید کرد: اگر رقم سطح زیرکشت باقی مانده را 4 و نیم میلیون هکتار در نظر بگیریم و برای هر هکتار رقمی حدود 35 میلیون تومان هزینه برای تجهیز زمین به امکانات آبیاری مدرن و با احتساب اینکه 85 درصد این رقم را دولت باید بپردازد ما با رقمی حدود 125 هزار میلیارد تومان رو به رو می شویم.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور در سال حدود 100 هزار میلیارد تومان است، گفت: با اختصاص این رقم در طی دو یا سه سال می توان بحران کمبود منابع آبی در کشور را تا بخش قابل توجهی مدیریت کرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رقمی که نهایتا برای تجهیز این 5 میلیون هکتار باقی مانده حدود 120 تا 130 هزار میلیارا تومان است و این رقم در برابر بحرانی که ما با آن روبه رو هستیم بودجه بسیار اندکی است.

محمودزاده یادآور شد: دولت باید برای این مساله اعتبارات ویژه در نظر بگیرد و با توجه به اقلیم کشور در شرایط گرم و خشک قرار دارد نباید اجازه دهیم وقفه ای در این روند پیش آید چون تبعات آن متوجه آیندگان خواهد شد.

32 دشت ممنوعه در کشور داریم

وی اظهار کرد: 32 دشت ممنوعه در کشور داریم که هرگونه برداشت آبی از منابع آب های زیرزمینی در آنها ممنوع است و این مساله کل کشور را دچار یک بحران جدی تر به نام فرونشست کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فرونشست مانند بمب ساعتی در حال تهدید کشور است و این مساله ای نیست که دولتمردان نسبت به آن بی توجه باشند.

به گزارش رکنا، با توجه به اظهارات محمودزاده، نماینده مجلس و برخی دیگر از کارشناسان به نظر می رسد توجه به مساله بحران آب و پیدا راه حل برای مدیریت این مساله اولویت اول دولت ها نیست بلکه پروژه تراشی برای پیمانکاران وزارت نیرو در اولویت برنامه های اقتصادی تمامی دولت ها حداقل در 3 دهه اخیر بوده است اما نکته حایز اهمیت این است که چرا نهادهای نظارتی نسبت به این حجم از انحراف از مسیر توسعه پایدار کشور در را نادیده می گیرند.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 911278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟