آموزش و پرورش بگوید 75 میلیون دلار بودجه نوسازی مدارس کجا خرج شد؟/ لزوم بررسی مجلس و دستگاه های نظارتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعتبارات محل بند ث ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه چه میزان و محل مصرف آن دقیقا در چه طرح و پروژه هایی بوده است؟

پاسخ این است، محل مصرف بند ث ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش بوده، بخشی از این اعتبار، در زمان وزارت یوسف نوری  و مهراله رخشان مهر و بعد از آن حمیدرضا خان‌محمدی، هر دو در مسند ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به جمع آوری مدارس کانکسی اختصاص پیدا کرد؛ اما بر اساس چه اولویتی؟ 

حدود 75 میلیون دلار پول دادند!

در بند ث ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه آمده است: ث ـ دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت طرحهای (پروژه‌‌های) نیمه‌تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.

یک منبع آگاه به رکنا گفت: از این رقم بودجه سه میلیارد دلاری، طی پنج سال برنامه ششم توسعه، حدود 10 میلیون دلار در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و حدود 65 میلیون دلار در یک ساله ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی ، تخصیص پیدا کرد.

توسعه پروژه برچیدن مدارس کانکسی و تعریف پروژه برچیدن مدارس سنگی (آغاز برچیدن 1380 مدرسه سنگی شامل 3956 کلاس در اسفند 1401) بدون درنظر گرفتن اعتبارات مورد نیاز و جابه جایی اعتبارات از پروژه های برنامه ریزی شده سازمان (طرح تخریب و بازسازی از محل صندوق ارزی، بند ث ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه) به سمت مدارس کانکسی و سنگی برای دستاورد سازی سریع و فوری مدیریتی؛ که این اقدام باعث عدم توانایی سازمان برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در پروژه های برنامه ریزی شده طرح مذکور و مدارس تخریبی، شده است. 

با توجه به اهمیت و تعدد مدارس قدیمی و نیاز به مقاوم سازی، پروژه های تخریبی و بازسازی در سراسر کشور حدود 7 هزار میلیارد تومان، هم اکنون نیازمند تزریق اعتبار و تکمیل هستند که متاسفانه عدم تکمیل و رها شدن آن ها موجی از مخالفت ها و نارضایتی خانواده ها، دانش آموزان، مسئولین و پیمانکاران طلبکار را ایجاد کرده است. این جابه جایی اعتبارات، تخلف آشکار است که با سیاه نمایی و آمارسازی، حاکمیت و افکار عمومی را تحت فشار قرارداده و مجبور به پذیرش این گونه طرح ها می کنند.

لازم به ذکر است این طرح در بهار 1401، بدون مطالعه پشتیبان و کار کارشناسی دقیق با دستور یوسف نوری وزیر وقت در سازمان نوسازی مدارس به مرحله اجراء در آمد و رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس و عبدالهی، معاون فنی و نطارت این سازمان با علم به اینکه این دستور ناپخته از اولویت های سازمان نبود و اعتباری هم نبود زیر بار آن رفتند و هم اکنون توسط حمیدرضا خان محمدی، همچنان در حال تداوم و اجراء است. (در واقع بعضی از مسئولان هم از این طرح نمایشی استقبال کردند)

یک منبع آگاه دیگر به رکنا گفت: یک بار حدود 370 میلیارد تومان و یک بار 500 میلیارد تومان دیگر از محل بودجه ای که برای بازسازی مدارس تخریبی در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده بود، برای جمع آوری مدارس کانکسی برداشته شد. این در حالی است که الان پیمانکارانی با سازمان نوسازی مدارس کار می کنند که برای اینکه پروژه ها را جلو ببرند، خانه و ماشین خود را فروخته اند تا کارها پیش برود و اکنون بعد از سالها، همچنان از این سازمان مطالبه دارند. همچنین پروژه های نیمه تمام زیادی نیز روی زمین مانده اند که نیاز به تزریق بودجه برای اتمام عملیات دارند و اگر این کار انجام نشود، ساختمان های نوسازی داریم که در عین حال فرسوده اند! 

بودجه چند میلیون دلاری نوسازی مدارس کجا خرج شد؟

باید این سوال را از مسئولان آموزش و پرورش پرسید که جمع آوری مدارس کانکسی، اولویت چندم در برنامه های سازمان نوسازی مدارس است؟ یوسف نوری که زمانی وزیر آموزش و پرورش بود، اکنون باید به دستگاه های نظارتی و قضایی پاسخگو باشد که این اقدامِ پوپولیستی و غیر تحولی او، در برابر این حجم از مدارس فرسوده که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند چه لزومی به اجرایی شدن داشت که از محل بودجه این اقدام مهم در برنامه ششم توسعه، برداشت غیر قانونی داشته باشد تا مدارس کانکسی جمع آوری شوند؟ در صورتی که اگر اتفاق ناگواری در یک مدرسه فرسوده رخ دهد، جمع زیادی از دانش آموزان را تحت تاثیرِ وحشتناک خود قرار خواهد داد و به نظر می رسد تا کنون بخت با آموزش و پرورش یار بوده که مدارس فرسوده اش، کار دستش نداده اند!

مجلس شورای اسلامی نیز می تواند با تحقیق و تفحص در این خصوص، مشخص کند که چقدر مدرسه با بودجه تزریقی از صندوق توسعه ملی، برای تخریب و بازسازی مدارس خرج کرده است.

لازم به ذکر است که همچنان هم هیچ آماری از اینکه ساماندهی مدارس کانکسی به چه مرحله ای رسیده است در دسترس نیست! 

کدخبر: 906261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟