آغاز به کار پتروشیمی نمین بدون مجوز تولید / فیلم خشم شب «پتروشیمی آرتا انرژی» برای مردم شهر
حجم ویدیو: 64.99M | مدت زمان ویدیو: 00:02:44

  به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی بر این باورند که ما در کشور نه تنها هیچ برنامه مشخصی برای توسعه نداریم بلکه با یک سازوکاری غیرهدفمند و یک بی‌برنامگی در ظاهر سازمان ‌یافته جهت تقلیل توسعه و تبدیل آن به جزایر خصوصی پربازده برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و بدبازده برای جامعه رو به رو هستیم. نمونه عینی این مساله پروژه های سرمایه گذاری ریز و درشت از پتروشیمی تا معدن و صنایع آب‌بر در گوشه و کنار کشور است که تقریبا بالای 80 درصد آنها مغایر با اهداف توسعه منطقه و سند آمایش سرزمین در استان مورد نظر هستند.

آلودگی صوتی پتروشیمی نمین 80 دسی بل است

بعد از آغاز به کار غیرقانونی پتروشیمی میانکاله و حیرت و اعتراض جدی فعالان محیط زیست که مخالفت تلویحی برخی از مسوولان کشور را نیز به دنبال داشته است این بار پتروشیمی آرتا انرژی موسوم به پتروشیمی نمین با ایجاد آلودگی صوتی در شب و سلب آسایش از مردم منطقه خبرساز شد. منابع محلی گزارش می دهند از طریق یکی دستگاه دسی بل سنج که چند روز پیش تهیه کرده بودند میزان آلودگی صوتی هنگام آغاز به کار فعالیت در پرتوشیمی نمین را در پنج نقطه از این شهر که در فاصله کمتر از یک کیلومتر با پتروشیمی قرار دارد، اندازه گیری کرده اند که ارقامی نزدیک به 80 دسی بل را ثبت کرده است.

این رقم چیزی نزدیک به دو برابر حد استانداردی است که یک محیط مسکونی باید داشته باشد یعنی 45 دسی بل در روز یعنی این میزان در شب باید 5 دسی بل هم کمتر باشد حد استاندارد آلودگی صوتی برای محیط های صنعتی نیز مطابق استاندارد سازمان محیط زیست 75 دسی بل در روز و 70 دسی بل در شب است یعنی پتروشیمی نمین حتی اگر در کنار یک منطقه مسکونی نبود بازهم 10 دسی بل بیشتر از میزان استاندارد آلودگی صوتی ایجاد می کند و این نه تنها برای زیست بوم ارزشمند پیرامون این منطقه از جنگل های هیرکانی تا فندقلو می تواند مشکل آفرین باشد، بلکه در کوتاه مدت (3 سال) مشکلات شنوایی جدی برای کارگران این مجموعه صنعتی به وجود می آورد.

پتروشیمی نمین به قول خود عمل نکرده است

مطابق اظهارات و گزارشات رسیده به دست خبرنگار رکنا، اداره کل محیط زیست این استان از ابتدا مخالف احداث این پرتورشیمی در این منطقه بود و علت اصلی آن نیز فاصله کمتر از یک کیلومتری این مجموعه صنعتی با شهر نمین عنوان شده بود اما در نهایت این کمیته های موارد خاص هستند که می توانند فراتر از قانون عمل کنند در مورد این پروژه نیز کمیته ماده 11 مجوز احداث آن را صادر کرده است اما هیچ مجوزی برای تولید برای این مجموعه صادر نشده است. با توجه به اقداماتی که در یک هفته گذشته در این مجموعه انجام گرفته است به نظر می رسد پتروشیمی نمین در حال آغاز فعالیت های خود است و این در حالی انجام می گیرد که این مجموعه صنعتی هنوز مجوز تولید دریافت نکرده است.

مطابق اظهارات مقامات محیط زیست استان این مجموعه موظف بود که 25 درصد از فضای کاری خود را به فضای سبز اختصاص دهد و مشاهدات خبرنگار رکنا نشان می دهد که این امر محقق نشده است مهمتر از آن نزدیکی این واحد صنعتی به شهر  نمین و فاصله کمتر از 300 متری آن با بزرگراه اردبیل به آستارا یکی از راهبردی ترین ایرادات این مجموعه است زیرا در صورت وقوع یک حادثه می تواند رفت و آمد در این جاده را که یکی از 2 جاده اصلی ارتباطی استان محسوب می شود، دچار اختلال کند.

14 هزار شهروند اهل نمین منتظر 2 خط پاسخ از سوی مسوولان پتروشیمی هستند

این واحد صنعتی پیشتر به دلیل اینکه راه اندازی آن نیازمند منابع آب فراوان است و محل این میزان آب تاکنون به صورت عملی مشخص نشده است، مورد نقد جدی قرار گرفته بود اما مسوولان این استان از تامین منابع آب از محل تصفیه فاضلاب شهر اردبیل خبر داده بودن امری که به نظر نمی رسد تا 5 سال آینده محقق شود. همچنین پساب این مجموعه به عنوان یکی از سرطان‌زاترین ترکیبات شیمیایی به صورت واضح مشخص نیست که به چه طریقی تصفیه و در کدام منطقه رها خواهد شد.

پتروشیمی نمین علاوه بر ایرادات فوق کاملا مغایر با سند آمایش سرزمین استان اردبیل است و به نظر در آینده میزان مخاطرات به وجود آمده بین مردم محلی و سرمایه گذار این مجموعه افزایش خواهد یافت این در حالیست که آیت الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل بارها به حفظ محیط زیست به ویژه محیط زیست این منطقه تاکید جدی داشته است و علی رغم حمایت های وی از سرمایه گذار این پروژه و سایر پروژه های سرمایه گذاری در استان برای توسعه و پیشرفت در این منطقه، عاملی همواره اولویت اصلی را حفاظت از طبیعت عنوان کرده است. اما گویا این امر آنچنان که باید مورد توجه مسوولان استان اردبیل قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار رکنا، بررسی ها نشان می دهد که حتی پیگیری های مردم شهر نمین با 14 هزار نفر جمعیت و فعالان و خبرنگاران استان اردبیل از مسوولان و سرمایه گذار این پروژه تاکنون منجر به ارایه پاسخی مناسب از سوی آنها نشده است و این نشان می دهد که  نه تنها فعالیتی در چهارچوب پاسخگویی در این منطقه در جریان نیست بلکه آرامش 14 هزار شهروند نمینی برای یک واحد سرمایه گذاری از درجه اهمیتی بالایی برخوردار نیست.

کدخبر: 905323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟