شرکت ۲۹ رشته شغلی در آزمون «دبیری و هنرآموزی»

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، محمد مهدی کاظمی درباره چرایی وجود برخی رشته ها در دفترچه آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی آموزش و پرورش و نبود برخی دیگر، توضیح داد: به طور کلی ۱۲ گروه و رشته شغلی برای آزمون دبیری و ۱۷ رشته شغلی برای آزمون هنر آموزی می توانند شرکت کنند که عناوین این رشته ها در دفترچه استخدامی درج شده است.

وی با بیان اینکه این رشته ها متناسب با نیاز منطقه، استان و آمایش سرزمینی و با چند رویکرد انتخاب شده اند، ادامه داد: رویکرد نخست توجه به مناطق کم تر برخوردار و اولویت تأمین نیروی انسانی در آن مناطق است. جاهایی که شاید بیشترین فراوانی نیروهای حق التدریسی و بازنشسته را داشت در اولویت بوده اند. درواقع بر این اساس، نیاز سنجی انجام شده و توزیع رشته‌ها اتفاق افتاده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی نبود برخی رشته‌های مرتبط در دفترچه، تصریح کرد: درباره اینکه چرا برخی رشته های مرتبط یک گروه آزمون در دفترچه نیستند، باید گفت که آزمون دبیری و هنرآموزی تخصصی است. آزمون دوره متوسطه با دوره ابتدایی متفاوت است چراکه دروس آن متفاوت هستند و برنامه درسی مشخصی دارد. رشته های مرتبط هم بر اساس عنوان دروسی که قرار است تدریس شود، انتخاب شده اند.

کاظمی در عین حال تاکید کرد: ما تجمیع رشته های شغلی را بر اساس حوزه‌های تربیتی و یادگیری که در برنامه درسی ملی در این آزمون دبیری و هنرآموزی است، داریم. این امر باید در سالهای گذشته انجام می شد که انجام نشده بود و ما در بحث های رویکرد تحولی که مد نظر وزارت آموزش و پرورش بود، در عناوین شغلی و رشته‌های مرتبط بازنگری انجام دادیم. علت اینکه گفته می شود برخی رشته ها مثل حسابداری در دفترچه نیست از این جهت است که نیاز ما کمتر بوده و اولویت ما در سایر رشته ها بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که وجود رشته‌های پزشکی و داروسازی در دفترچه استخدامی باعث ایجاد این حاشیه شده است که آموزش و پرورش به دنبال جذب پزشک و داروساز به عنوان دبیر است، گفت: عنوان مدرک پزشکی برای درس زیست شناسی امکان پذیر بوده است و از این طریق به عنوان رشته مرتبط اعلام شده است.

کدخبر: 902970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟