معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی: با فقر تخصیص بودجه در حوزه فرهنگی مواجهیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ابتدای این نشست خبری، حجت الاسلام غلامرضا عزت زمانی طی سخنانی بیان کرد: مسئله جمعیت ابرمسئله و ابربحران همه دنیا در اغلب کشور‌ها است و این مسئله در کشور ما نیز وجود دارد. دوره‌ای تصمیم‌ گرفته شد برای توسعه کشور مسئله کنترل جمعیت به عنوان قانون در کشور اجرا شود. در همان سال‌های اول اجرای این قانون به دلایل مختلفی سرعت اجرا بسیار بالا رفت و باعث شد این مسئله با سرعت زیاد و فراتر از تصور پیش رفته و از کنترل خارج شود.

وی افزود: این موضوع باید از دهه ۸۰ کنترل می‌شد و مقام معظم رهبری نیز در این باره هشدار داده بودند و بر بررسی و ایجاد قانون جدید در این زمینه تأکید داشتند، اما به دلایل مختلف به این موضوع پرداخته نشد. ولی این موضوع امروز تبدیل به مسئله شده و عدم پرداختن به آن موجب ایجاد بحران شده و در آینده ممکن است به ابربحران در کشور تبدیل شود.

عزت‌زمانی بیان کرد: در این حوزه قانونی در مجلس برای مبارزه با این بحران تصویب شد که دستاورد‌هایی نیز داشته است. سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مجموعه رسمی و نهادی که اتصال ویژه با مردم دارد، برنامه‌های خود را حتی قبل از تصویب قانون جمعیت آغاز کرده و به شبکه‌سازی و برنامه‌ریزی در این زمینه پرداخت و پس از تصویب قانون نیز متناسب با تکالیفی که در قانون داشت، وظیفه خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلفی در سازمان در رابطه با اجرای قانون جمعیت و خانواده وجود دارد. در بخش تبلیغ تولید بیش از ۱۰ عنوان کتاب برای استفاده در اماکن تبلیغی، تقویت گروه‌های تبلیغی مرتبط با این موضوع و ... مد نظر قرار دارد. در حوزه آموزش سازمان تبلیغات نیز اجرای درس‌نامه‌های تخصصی و حضور اساتید متخصص در برنامه‌های مختلف از جمله این‌برنامه‌ها است. استفاده از مجموعه شبکه هیئت‌ها و شبکه‌های مردمی در این زمینه به ویژه در ایام ماه محرم و ... نیز از دیگر برنامه‌های سازمان در این رابطه بوده است.

وی تصریح کرد: در بخش بانوان حوزه‌های مختلفی از نقش مادری تا تشکیل شبکه نهضت بانوان در دستور کار قرار داشت. در شبکه محلات، مهرواره با نور که مسئله اصلی آن فرزندآوری و افزایش جمعیت است با حضور بیش از ۳۵هزار بانو برگزار شد. همچنین، شبکه‌های تبلیغی بانوان نیز تشکیل شد که به این موضوع می‌پردازند. در حوزه هنری سازمان نیز که بیش از ۱۰۰ برنامه طراحی و اجرا شد، دو فیلم در آغوش درخت و عطرآلود و یک سریال به نام تازه‌وارد تولید شد. همچنین، آنانس موسیقی پا به ماه و انیمیشن لپ تو نیز تولید شد که بسیار تأثیرگذار بود. همچنین، کتاب‌هایی مانند پاییز آمد، سخت شیرین و ... از دیگر برنامه‌های این‌ حوزه بود. ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌های موضوع جمعیت مانند شهر بازی‌های حرکتی و اختصاص سینما به کودکان، جشنواره فیلم صد و ... نیز از دیگر طرح‌های اجراشده در حوزه هنری سازمان بود.

وی بیان کرد: معتقدیم که گره اصلی در مسئله فرزندآوری گره فرهنگی و ذهنی است که اگر با برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی این مسئله را حل نکنیم، نمی‌توانیم اهداف خود را در این زمینه پیش ببریم. سال گذشته در بخش فرهنگی قانون جمعیت با اینکه بودجه خوبی در نظر گرفته شده بود، درواقع هیچ‌گونه بودجه‌ای به این بخش اختصاص داده نشد و در این زمینه برنامه‌های خود را در همکاری با نهاد‌های مختلف انجام داده و بودجه را تأمین کردیم.

حجت‌الاسلام عزت زمانی با گلایه از سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با وجود اینکه در سال گذشته بودجه خوبی برای قانون جوانی جمعیت بخصوص فرهنگی درنظر گرفته شده بود، ولی مبالغ درنظر گرفته شده در سازمان برنامه و بودجه خرج حقوق کارمندان و جبران پرداختی‌های کارمندان برای تولد فرزندان جدید شد. 

وی با بیان اینکه سال گذشته هیچ مبالغی برای حمایت کارهای فرهنگی در حوزه فرزندآوری نشد، تصریح کرد: البته شنیده‌ایم امسال مبالغ اختصاص داده شده به قانون جوانی جمعیت کمتر از بودجه سال قبل است. یعنی این بودجه به کل مجموعه‌های فرهنگی واریز نشد. البته مجموعه‌های غیر از فرهنگی هم بخاطر عدم تخصیص بودجه گلایه داشتند، ولی آن مجموعه‌ها جزو نهادهای پول‌ساز (خودروسازها، مسکن) هستند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی تصریح کرد: از نهاد‌هایی که بودجه خوب و درخور توجه دارند، درخواست داریم که به حوزه جمعیت ورود پیدا کرده و در این رابطه هزینه کنند تا در آینده با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه باشیم. برخی اعتقاد دارند که در زمینه جمعیت حوزه بهداشت مهم‌تر از فرهنگ است که البته در این حوزه نیز حاضر به همکاری با نهاد‌های مرتبط هستیم.وی اظهار کرد: در حوزه واسطه‌گری ازدواج که از بخش‌های ماده ۳۷ قانون جمعیت است، به دلیل قلت بودجه فعالیت چندانی صورت نگرفته است. یکی از تبصره‌های ماده ۳۷ قانون جمعیت نیز در واقع همکاری مشترک سازمان تبلیغات و وزارت ورزش برای ایجاد مراکز همسان‌گزینی است. هر فرد و نهادی که قصد واسطه‌گری ازدواج دارد باید از ما مجوز دریافت کند که در این حوزه تاکنون ۷۰ مجموعه موفق به دریافت این‌ مجوز شده‌اند.

وی تصریح کرد: ماده دیگری در قانون جمعیت وجود دارد که از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است. در اختیار قرار دادن ۳۰ درصد منابع فصل پنج به مجموعه‌های مردمی این ماده است که اشکالاتی نیز بر‌آن وارد شده و باید رفع شود. البته مجموعه مؤسسات و مجموعه‌های مردمی بیش از این ۳۰ درصد هزینه می‌کنند که باید برای این موضوع نیز فکری شود. بخش دیگر قانون، موضوع تبلیغات محیطی است که در این زمینه نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که البته گفت‌وگو‌های خوبی در این رابطه انجام شده که موفقیت‌آمیز نیز بوده است. همچنین، در اختیار قراردادن تبلیغات محیطی به مجموعه‌های مردمی نیز در این‌ قانون آمده است که در این زمینه سامانه سمیم راه‌اندازی شده و مجموعه‌ها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ماده ۳۳، آموزش و پرورش را مکلف کرده که برای گروه‌های مخاطب خود آموزش‌هایی را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی ارائه دهد که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش هیچ‌گونه همکاری با ما نداشته است. البته مجموعه سازمان تبلیغات خود در این حوزه ورود کرده و دوره‌هایی را برای خانواده‌ها برگزار کرده است. همچنین، دوره تربیت مبلغ جمعیت نیز از سوی سازمان برگزار شد که تعداد ۱۸۰۰ نفر در این زمینه از ۱۴ استان در دوره مورد نظر شرکت کرده و سپس، برای تبلیغ اعزام شدند.

یادآور‌ می‌شود، در پایان برگزاری این نشست خبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از مجله امید آینده به عنوان اولین نشریه اختصاصی جمعیت و خانواده رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از مجله امید آینده به عنوان اولین نشریه اختصاصی جمعیت و خانواده رونمایی کرد

کدخبر: 901784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟