بی توجهی میراث فرهنگی به تابش آفتاب بر آثار باستانی
حجم ویدیو: 15.99M | مدت زمان ویدیو: 00:00:40

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قلعه چالشتر معروف به «قلعه خدارحم خان»، در شهر چالشتر قرار دارد. شهر چالشتر در عهد حکومت صفویه ، مرکز حکومت چهارمحال بود. به این مناسبت قلعه‌ای در این شهر برای حاکم چهارمحال ساختند تا از آن قلعه، تمامی قلمرو خود را اداره کند. بعدها قلعه دوره صفویه از بین رفت و در دوره قاجاریه، قلعه چالشتر به‌جای آن ساخته شد. سابقه قلعه چالشتر به دوره قاجاریه می‌رسد. این قلعه، خانه خان محسوب می‌شد و چهار دروازه داشت. در عهد قدیم، چهار دروازه آن را می‌بستند تا امنیت قلعه تامین شود. قلعه چالشتر تلفیقی از معماری ایرانی-اروپایی است.

قلعه چالشتر

ایوان بنا ۱۰ ستون سنگی دارد و مجموعه قلعه به‌وسیله اندرونی به خان‌نشین متصل می‌شود. مجموعه بنای قلعه چالشتر، پنج ایوان و پنج اتاق اندرونی و ۴۰ ستون دارد. روی دیوارها و در این قلعه تاریخی، نقوشی افسانه‌ای طرح شده است که مضمون آن‌ها گل و مرغ، گل و گلدان، پیچش گیاه، نقش فرشته و زندگی روزمره مشاهده می‌شود. این نقش‌ها بسیار زیبا و ماهرانه کشیده شده‌اند و چشم هر گردشگری با تماشای آن‌ها غرق لذت و حیرت می‌شود.

قلعه چالشتر.jpg 1

حال فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه برخی از آثار تاریخی در این قلعه در حیاط و زیر نور مستقیم آفتاب قرار گرفته اند و اینگونه آسیب می بینند. 

حال سوالی که پیش می آید این است که در معرض هوای آزاد بودنِ قطعات سنگی میراث فرهنگی، چقدر می تواند به آنها آسیب برساند؟ 

حامد وحدتی نسب ، استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رکنا ضمن تایید این موضوع که در زیر آفتاب بودن آثار می تواند مضر باشد گفت: همچنین به جهت آلودگی های مدرن، بارانهای اسیدی نیز منجر به خورندگی سنگ ها می شوند.

او در ادامه در پاسخ به اینکه پس در چنین شرایطی، درست است که سر تا سر تخت جمشید را با چتری گسترده پوشاند تا آسیب نبیند، گفت: بهترین حالت، ایجاد یک فضایی شبیه چاتال هویوک در ترکیه است که البته هزینه زیادی دارد.

چاتال هویوک ترکیه

چاتال هویوک ترکیه

کدخبر: 898871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟