بودجه محیط زیست بیش از 60 درصد افزایش داشته است/ هزار نخبه زیر 40 سال در سازمان محیط زیست جذب می شود
حجم ویدیو: 40.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45

به گزارش خبرنگار محیط زیست رکنا، علی سلاجقه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: بودجه محیط زیست برای سال جاری حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه دستگاه‌های دیگر در حوزه محیط زیست است.

معاون رییس جمهور بیان داشت: گزارش ارزیابی پروژه راه آهن رشت آستارا سال ١٣٧۶ به سازمان محیط‌زیست ارسال شد و از آن زمان تاکنون رفت و برگشت های زیادی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم توسعه پایدار باشد، افزود: برای اجرای این پروژه چندین پیشنهاد ارائه شد که تک ریلی بودن است که تمام آنها در حال بررسی است به مشاور طرح هم اعلام کردیم تا این خواسته برآورده نشود به هیچ وجه مجوز ارزیابی محیط زیستی به آن داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسایل بین المللی را نمی توان پیش بینی کرد بنابراین ابتدا باید تفاهم نامه‌ای امضا شود بعد کارها صورت گیرد ، درباره پروژه راه آهن رشت آستارا هم همینطور است ، اکنون در فاز نهایی هستیم تا تعهداتی که سازمان خواسته از لحاظ فنی تامین شود و بعد از آن مجوز را صادر کنیم.

سلاجقه  گفت: مدیریت پسماند برای دولت از  اهمیت زیادی برخوردار است و در سازمان حفاظت محیط زیست نیز کار محرمانه ای درباره پسماند نداریم، نمونه بارز آن در سراوان رشت است که تاکنون جلسات متعددی برای ساماندهی آن برگزار شده است.

وی افزود: برای مدیریت پسماند سراوان چند گزینه از جمله جدا کردن پسماند از مبدا و راهکاری برای عدم نشت شیرابه به منابع آب و خاک همچنین اینکه پسماند به کالایی با ارزش افزوده تبدیل شود، در این زمینه ها پیشرفت خوبی داشتیم ، دو هفته قبل معاون عمرانی استانداری گیلان اعلام کرده بود که ۴۰ درصد کار پیشرفت فیزیکی داشته است ، شهرداری رشت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند، یکی از مشکلات این است که شهرداران رشت در کمتر از یک سال تغییر می کنند و این باعث می شود تا کار برای مدتی متوقف شود اما در تلاشیم تا در یک بازه زمانی یک ماهه ساماندهی شود و برنامه عمل آن مشخص شود.قرار شد که به جای شهردار رشت ، استانداران این وظیفه را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: البته در استان های شمالی به علت بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و بارش زیاد، مکان یابی برای دفن زباله دشوار است بنابراین در مکان یابی محدودیت وجود دارد ، با این وجود مکان یابی سه گزینه تکمیل شده و در مرحله طراحی است. البته ایجاد زباله سوز هم مطرح است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مساله محیط زیست یک مساله تزئینی و فانتزی نیست و رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تاکید داشته‌اند و اعلام کردند که حیات مردم به محیط زیست وابسته است، دولت سیزدهم هم کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای را بدون مجوز محیط زیست به زمین نمی زند و این دیدگاه در حاکمیت شکل گرفته است.

وی افزود: گاهی دیدگاهی در کشور وجود دارد که ناشی از توسعه نیافتگی است در چند سال اخیر برخی زیرساخت ها در کشور شکل نگرفته است در حالی که برای اقتصاد پویا نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم، میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد

راه اندازی ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در یک سال گذشته

سلاجقه درباره مردمی سازی حفاظت از محیط زیست گفت: برای این منظور در یک سال گذشته ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور راه اندازی شده و اکنون در حال توسعه و مستندسازی آنها هستیم که می تواند مکان مناسبی برای تبادل تجریه و ارائه آموزش های محیط زیستی باشد.

وی افزود: همچنین ۲۴۰۰ روستا در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار گرفته و مردم این روستاها باید در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند، برای تعیین تکلیف این تعداد روستا با بنیاد مسکن جلسه داشتیم و روستاها را اولویت بندی کردیم که چه طرح‌های با شاخص‌های محیط زیستی صورت گیرد و در معیشت پایدار هم به این موضوع توجه داریم ، مردم نباید فکر کنند که محیط زیست مانع توسعه آنها شده است از این رو موضوع حفاظت مشارکتی را در برنامه ها داریم.

سلاجقه اظهار داشت: از انجا که حتما باید مردم در حفظ محیط زیست کنار دولت باشند از این رو لایحه حفاظت مشارکتی را به مجلس ارسال کردیم که در این زمینه مردم در تکثیر گونه‌های کمیاب و حفظ زیستگاه مشارکت می‌کنند و رضایتمندی خوبی در میان آنان به وجود می‌آید بنابراین محیط زیست را به عنوان یک زیرساخت مهم می‌دانند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند، با تصویب آن قطعا اتفاقات خوبی در حکمرانی محیط زیست رخ خواهد داد.

جذب ۱۰۰۰ نخبه زیر ۴۰ سال در محیط زیست

وی درباره جوان‌گرایی در سازمان محیط زیست گفت: برای جذب ۱۰۰۰ نیروی نخبه زیر ۴۰ سال برنامه جذب داریم که این افراد دارای اندیشه هستند که می‌توان از توانمندی آنها بهره مند شد همچنین ظرفیت استفاده از نیروهای جهادی در راستای کمک به وضعیت محیط زیست داریم و برنامه‌هایی در این راستا اتخاذ شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هنوز به ما در مورد موضوع اتهام این دو نفر توضیحی اعلام نشده است.

سلاجقه تاکید کرد: دیوار محیط زیست به هیچ عنوان کوتاه نیست و حفظ‌ محیط زیست همواره در اولویت کارهای این سازمان است .

برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام قوه قضائیه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هرجا قصوری باشد باید برخورد شود و در این زمینه با قوه قضائیه همکاری خوبی داریم.

وی گفت: آلودگی هوا یک مسئله چندوجهی است که پیش از همه وزارتخانه‌های کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند. سازمان محیط زیست هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام می دهد و گزارش‌ها را به‌طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند.

محیط زیست در برنامه هفتم حذف نمی شود

سلاجقه گفت: مبنای لوایح برنامه های توسعه ای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است رییس جمهور هم بر این موضوع تاکید دارد بنابراین عنوان محیط  زیست به هیچ وجه از برنامه هفتم توسعه حذف نخواهد شد، اما متنی که مد نظر سازمان بود در برنامه اورده شد و به طور ضمنی در متن به آنها پرداخته شد ؛ ما در این زمینه کوتاه نمی آییم.

وی افزود: در واقع تمام طرح های توسعه ای باید مجوز محیط زیست را دریافت کنند و این مساله به هیچ وجه در متن برنامه برنامه هفتم خذف نشده و نمی شود و هیچ تغییری در بحث مجوزها اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: ۴۱۱ پروژه در کشور وجود دارد که مجوز ارزیابی محیط زیستی ندارند، که مجموع آنها از حدود سال ۱۳۷۲ هستند که بسیاری از انها تکمیل و به بهره برداری رسیده اند و عقل سلیم می گوید وقتی پروژه ای تکمیل شده پس نباید متوقف شود اما آنهایی که خط قرمز محیط زیست را رد کنند اجازه بهره برداری نمی دهیم. به هر حال این پروژه ها را دسته بندی کردیم و اخرین مکاتبات برای تعیین تکلیف آنها انجام شده است.

ایجاد شورای عالی آب و آبخیزداری 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قبل از انقلاب شورای عالی آبخیزداری در کشور داشتیم و عهده دار بحث های کلان بود، آبخیزداری علمی است که تمام علوم مرتبط را کنار هم و توسعه را حساب شده می بیند تا به خاک ، آب ، هوا ، گونه های گیاهی و جانوری آسیبی وارد نشود اما الان آبخیزداری در حاشیه قرار گرفته است و بحث ایجاد شورای آبخیزداری در کشور در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده و ما هم از آن حمایت می کنیم و اگر این اتفاق بیفتد نباید زیرمجموعه وزارت نیرو باشد و باید یک شورای فرابخشی باشد.

وی از استقرار دبیرخانه اجرایی و علمی کنفرانس بین المللی گرد و غبار در سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: این اقدام با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

سلاجقه گفت: گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با حضور اثر بخش در مجامع و کنوانسیون‌ها صورت گرفته و صندوق‌ منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار به زودی ایجاد می شود.

وی درباره سامانه ارزیابی محیط زیستی گفت: تکمیل گزارش یک پروژه فراسازمانی است باید تمام دستگاه های درگیر در یک پروژه پاسخ های خود را به سازمان محیط زیست ارسال کنند و سازمان بعد از جمع بندی آنرا در سامانه قرار می دهد بنابراین تا زمانی که تمام پاسخ ها جمع اوری نشود نمی توانیم سامانه را بالا بیاوریم برای این منظور در حال رایزنی با دستگاه ها دیگر هستیم تا هر چه سریعتر نظرات خود را اعلام کنند تا ما بتوانیم آنرا در سامانه قرار دهیم. 

سلاجقه تاکید کرد: برای یک مجوز از چند دستگاه باید استعلام شود و زمانی که آنها در پاسخگویی تعلل می کنند همه محیط زیست را مقصر می دانند در حالی که ما کارمان را درست و به موقع انجام می دهیم اکنون سامانه ای در سازمان وجود دارد که ۱۷۷ نقشه در آن وجود دارد.

وی از تهیه اطلس‌های محیط زیستی خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰ هزار هکتار قرق اختصاصی صورت گرفته و هوشمندسازی پایش و حفاظت از زیست بوم‌های تحت مدیریت انجام شده است.

سلاجقه درباره قرق‌های اختصاصی گفت: در بحث قرق‌های اختصاصی چندین درخواست داشته‌ایم. ما بر نقش مردم در محیط زیست تاکید داریم اما همزمان نقش نظارتی خود را نیز به بهترین شکل انجام خواهیم داد. به هیچ وجه اجازه مفسده و یا رانت‌خواری در خصوص قرق‌ها را نخواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به شرایط فعلی تالاب هامون و تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت اهالی اطراف تالاب گفت: برای این منظور طرح معیست جایگزین در هامون با همکاری اتحادیه اروپا در حال اجرا بود که فعلا این ارتباط قطع شده است اما کار معیشت جایگزین متوقف نشده و سازمان حفاظت محیط  زیست با همکاری دستگاه های مختلف در حال اجرای آن است و اعتباری هم برای آن تامین خواهد شد و هیچ وقفه ای در حال رخ نخواهد داد.

سلاجقه اظهار داشت: هر گونه طرحی به ویژه در کلانشهرها از جمله تهران حتما باید با اطلاع سازمان محیط زیست باشد ، بحث مکان یابی آرامستان جدید هم با سازمان هماهنگ شده و ما نظر خود را ارائه خواهیم کرد و زمانی که شهرداری تهران گزینه نهایی را اعلام کند ما جنبه‌های محیط زیستی را بررسی می‌کنیم ، در مکان قبلی بهشت زهرا هم بیشتر بحث فضای سبز مطرح است.

101 پروژه محیط زیستی در هفته جاری افتتاح می شود 

سلاجقه اعلام کرد: ۱۰۱ پروژه در هفته محیط زیست ( ۱۶ تا ۲۲ خرداد) افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها در ۱۸ استان کشور و در حوزه‌های مختلف از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا و افتتاح کلینیک رادیولوژی حیات وحش با اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهند بود.

سلاجقه درباره آبگیری سد چمشیر گفت: برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و بعضی از مراجع علمی که البته در این راستا زیاد تخصصی عمل نکرده بودند، از ما مطالبه‌گری داشتند. ما هم با توجه به یافته های خود اعلام کردیم که اجازه گتوند دوم را نمی‌دهیم. اما زمانی که شخصا از مجموعه سد بازدید کردم و همراه با کارشناسان شوری آب را سنجیدیم و مشکلی را ندیدیم ، این نظارت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: از لحاظ ایکه سازندهای زمین شناختی حساسی در منطقه وجود دارد نگران کاهش کیفیت آب بودیم اما اکنون بررسی ها نشان می دهد که در بالادست اتفاقی نیفتاده  و آب سالم است فقط در پایین دست و چشمه هایی که وجود دارد شرایط تا حدودی نامناسب است ، در واقع شوری آب در بالادست از ۱۵۰۰ فراتر نرفته اما در پایین دست تا ۴ هزار هم رسیده است.در مجموع بر اساس داده‌هایی که روزانه از سد چمشیر به ما می‌رسد، مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود چاه نفت در پشت سد تاکید کرد: البته وزارت نفت و نیرو باید یک جمعه بندی برسند و چاه ها مورد ارزیابی قرار گیرند تا آلودگی نفتی وارد آب نشود.

وی درباره سکوت خبری سازمان درباره آبگیری سد چمشیر گفت: دریاچه تحتانی سد بسته شد و ما منتظر نتیجه بودیم برای همین هم سکوت کرده بودیم.

رییس سازمان حفاظت محیط  زیست گفت: سالانه ۱۸۵ هزار تن پلاستیک در کشور تولید می شود که در حال تعیین تکلیف آنها هستیم در این راستا آیین نامه کاهش مصرف پلاستیک زیر ۲۵ میکرون را تهیه و ابلاغ کردیم ، شهرداری ها هم مکلف به اجرای آن هستند و باید بر ورودی و خروجی شهرها نظارت داشته باشند تا چهره نازیبایی از لحاظ انباشت پلاستیک نداشته باشند.این ۱۸۵ هزار تن بیشتر نفت پایه هستند.

وی افزود: همچنین روزانه ۲۰ میلیون تن زباله در کشور تولید می شود که ۳۰ درصد آنها خشک و ۷۰ درصد تر است که در قالب نشست های ستاد پسماند در حال تعیین تکلیف این حجم زباله هستیم و کارها را مداوم پیگیری می کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط  زیست درباره پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ گفت: این پروژه یک فرایند کاملا عملی را در کشور طی کرد ، توله یوزهایی که در اوایل فرایند برای تکثیر در اسارت در نظر گرفته شده بودند همه از قاچاقچیان کشف شده بودند از این رو بنیه لازم را نداشتند، اما باز هم با پشتوانه کارشناسان داخلی و بین المللی این فرایند را طی کردیم و توله هایی هم متولد شدند و کار در سایت توران پیش رفت

سایت احیای یوز در اصفهان ایجاد می شود

وی افزود: یوزپلنگ گونه ای با قلمرو وسیع است از این رو در صددیم تا در استان اصفهان نیز یک سایت تکثیر یوز در اسارت ایجاد کنیم تا این گونه نادر را از خطر انقراض نجات دهیم، با موسسه رویان هم تفاهم نامه ای امضا کردیم و از جنبه سلول های بنیادی وارد بحث شدیم.

سلاجقه درباره اینکه در این روزها یوزهای زیادی در طبیعت مشاهده می شود آیا همان یوزهای قبلی اند یا یوزهای جدیدی هستند یا اینکه که می توان گفت از انقراض خارج شده است ،گفت: به علت خشکسالی و کم شدن طعمه، یوزها بیشتر به سمت مناطقی می آیند که نسبت به قبل بیشتر قابل رویت هستند، البته به تامین تجهیزات بیشتر مانند دوربین های تله ای هم بر می گردد، اما از نظر ما این گونه همچنان در معرض انقراض است اما با توجه به تولد توله یوزها در توران خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی گفت: در بحث دریا در شمال و جنوب کاملا در راستای دیپلماسی رو به جلو حرکت می کنیم ، امسال نشست وزرای کشورهای عضو راپمی ( کنوانسیون منطقه ای کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی خلیج فارس و دریای عمان در برابر آلودگی ) را خواهیم داشت و قرار شد تا راپمی از اطلاعات و داده های اقیانوس پیمای خلیج فارس استفاده کند.

سلاجقه اظهار داشت: ما در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست در خلیج فارس اقدامات خوبی انجام دادیم که از جمله آنها نوسازی لوله های نفتی که نشتی داشتند ، همچنین نقشه زیستگاهی خلیج فارس تهیه شد و نقشه حساسیت پذیری زیستگاه ها به آلاینده هم در حال تهیه است.

وی گفت: وضعیت محیط  زیست در خلیج فارس رو به بهبود است و با برقراری ارتباط با عربستان و امارات حتما راپمی دوباره فعال خواهد شد.

سلاجقه ادامه داد: درباره دریای خزر هم قرار شد بیستمین سال کنوانسیون تهران در تهران برگزار شود.

 

کدخبر: 898552 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟