خوزستان اولین و بزرگترین تولید کننده چغندرقند پاییزه کشور

به گزارش رکنا از خوزستان، جلسه پشتیبانی چغندرقند پاییزه با حضور پیمان حصادی مشاور معاون وزیر در امور زراعت و مجری گیاهان قندی کشور، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت‌های حمل و نقل و کارخانجات قند در سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی سازمان برگزار شد.

در این جلسه، مشاور معاون وزیر در امور زراعت و مجری گیاهان قندی کشور گفت: تلاش شده با برنامه‌ریزی‌های دقیق ظرفیت سازی بیش از پیش در استان خوزستان انجام شود.

وی با بیان این مطلب که باید در انتخاب رقم های کشت شده حساسیت ویژه‌ای به خرج داد، اظهار کرد: آمار سطح زیر کشت چغندرقند یکی از دقیق ترین آمارهای کشور است.

حصادی ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل عظیم استان خوزستان در بخش کشاورزی تصریح کرد: چشم انداز مثبت خوزستان باید بیش از پیش در کشور مطرح شود.

در بخش دیگری از این جلسه، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: چغندرقند پاییزه به عنوان یک محصول استراتژیک و کم آب بر در کشور شناخته شده که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از اواخر تابستان تا اوایل پاییز کشت و در فصل بهار برداشت می شود.

وی با بیان این مطلب که بیشترین دوره رشد این محصول در فصل بارندگی انجام می‌شود و بخش زیادی از نیاز آبی خود را از بارندگی (آب سبز) تامین می کند، گفت: نیاز آبی این گیاه به منابع آبی پشت سدها و منابع آبهای زیرزمینی بسیار کمتر از چغندرقند بهاره است.

نوروزی با بیان این مطلب که خوزستان بزرگترین و اولین تولید کننده چغندرقند پاییزه کشور است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت چغندرقند پاییزه اختصاص یافت.

وی گفت: در این راستا با ۱۲ کارخانه تولید قند که ۲ کارخانه در استان و ۱۰ کارخانه از سایر استان ها هستند به عنوان کارخانجات مهمان عقد قرارداد انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در ادامه به زمان فصل برداشت چغندر قند پاییزه در استان اشاره و بیان کرد: فصل برداشت این محصول از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و معمولاً تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از سطوح کشت شده استان برداشت و بالغ و ۵۷۰ هزار تن غده به کارخانجات قند تحویل داده شده است.

وی بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندرقند از چغندرزارهای استان برداشت شود.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟