سازمانی که روابط عمومی هوشمندی دارد، می تواند به مشارکت فراگیر جامعه امید داشته باشد

بیست و هفتم اردیبهشت ماه، تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون بخشی از دانش بشری است که با استفاده از شیوه های مختلف هنر به قلب تپنده ای تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هر نهاد و سازمانی بدون نقش آفرینی این بخش دور از ذهن می کند. روابط عمومی ، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان است که علیرغم همه‌ی کاستی‌های موجود، همواره برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های درون سازمانی، برون سازمانی و تحلیل و واکاوی بازخورد نگاه مردم از هیچ کوششی فروگذار نیست.

این نوع برقراری ارتباط تعاملی و دوسویه بین درون سازمان و بیرون آن، از جمله دانش های خاص و برخوردار حال حاضر دنیاست که وجود آن در سازمان می تواند نقطه عطف اشتراکات میان موسسه و مخاطبان باشد و به مدیریت سازمان در جهت اطلاع از افکار عمومی کمک می کند. هر اندازه این ارتباط به طور مفیدی مستقر و به شکل موثری گسترش یافته باشد به همان اندازه آن موسسه و نهاد در دستیابی به اهداف خود موفق تر خواهد بود.

در عصری که جوامع با سرعت زیاد به سمت جهانی شدن خیز برداشته اند، سازمان و روابط عمومی آن می تواند راهبردی ارزشمند در خصوص کسب اعتبارات ملی و بین المللی باشد و انتظار می رود نهادهای دولتی و غیردولتی، طرح های پاسخگویی و شفافیت بخشی در قبال کیفیت و عملکرد خود داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین نهاد فرهنگ ساز و آینده ساز کشور با تعامل و گفت وگو می تواند همه برنامه ها و فعالیت های خود را از طریق روابط عمومی کنشگر، آینده نگر و تحلیل‌مدار به جامعه مخاطبان و ذی نفعان ارائه دهد. بدون تردید یکی از معبرهای مطمئن و موثر جهاد تبیین در نظام تعلیم و تربیت روابط عمومی محسوب می شود چرا که معرفی آموزش‌وپرورش به جامعه و بیان دستاوردها و اقدامات از مهم‌ترین اندیشه هاو برنامه ها در روابط عمومی است.

در حقیقت روابط عمومی در سازمان تلاش  می کند تا فاصله بین مدیران و مخاطبان را کاهش دهد و با کارکردهای ارتباطی و نوین خود فضای مطلوب و قابل قبولی را برای پیگیری مطالبات ذی نفعان ایجاد کند.اگر سازمانی تمایل به این داشته باشد که از ظرفیت مولفه های گروه هدف خود به خوبی در مسیر پیشرفت  بهره ببرد، بایستی مجموعه  روابط عمومی را برای نقش های تعاملی و دوسویه آماده و مجهز کند. سازمانی که از روابط عمومی آگاه و هوشمند و البته حق نگه دار و مطلع برخوردارست می تواند به مشارکت های فراگیر و هدفمند بخش های مختلف جامعه امید داشته باشد. آموزش و پرورش به دلیل ماهیت جامعه محوری که دارد به این مشارکت آفرینی و حضور ذی نفعان در سیستم خود نیاز دارد و روابط عمومی می تواند به بهترین و مطمئن ترین شکل ممکن این دسترسی را فراهم کند.

امید است در‌ نظام تعلیم و تربیت با توجه به گستره مخاطبی که دارد روابط عمومی نقش های اثر بخش خود را به خوبی ایفا کند.

کارشناس آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی

کدخبر: 893476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟