ادامه ماجرای سلاح های غیرمجاز در خوزستان و ایذه / خلاء پست معاونت سیاسی و نارضایتی شهروندان

به‌گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان ، وجود در خوزستان و شهرهایی مثل ایذه در دستان مردم امری است که میزان کشفیات پلیس تاکید می کند که خبری است که نمی توان آن را تکذیب کرد. خرید و فروش اسلحه در حالی در استان خوزستان صورت می گیرد که در قانون کشور فروش سلاح،غیر مجاز است.

"کشف 10 هزار فشنگ جنگی در اهواز"معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز از کشف 10 هزار فشنگ جنگی در این شهرستان خبر داد. این خبر 29 اردیبهشت سال 1395 در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.

"دو محموله اسلحه قاچاق در خوزستان کشف و ضبط شد" فرمانده مرزبانی کشور در تاریخ 27آذر 1401 اعلام کرد. انتشار در خبرگزاری فارس.

"کشف 89 قبضه سلاح غیرمجاز در خوزستان" فرمانده انتظامی استان خوزستان از کشف 89 قبضه سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز خبر داد. این خبر هشتم بهمن سال 1401 در خبرگزاری فارس منتشر شده است.

"کشف محموله سنگین سلاح در دزفول"فرمانده انتظامی استان خوزستان با اشاره به انهدام باند قاچاق سلاح و مهمات در شهرستان دزفول از کشف ۱۸۴ قبضه اسلحه غیرمجاز در استان خبر داد. این خبر 24 دی ماه سال 1401 در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است.

"دستگیری اعضای باند قاچاق سلاح در خوزستان و کشف 102 قبضه سلاح غیرمجاز"فرمانده انتظامی استان از دستگیری ۳ نفر عضو باند قاچاق سلاح و مهمات در عملیات مقتدرانه پلیس خبر داد. این خبر 13 آذر ماه سال 1401 در خبرگزاری خبر آنلاین منتشر شده است.

و این اخبار کشف و ضبط از سالها قبل ادامه دارد. همانطور که مشاهده می کنید در خبر اول منتشر شده کشف 10 هزار فشنگ جنگی در اهواز مربوط به سال 1395 است. اهالی تاکید دارند که این شرایط همیشه بر منطقه حاکم بوده است.

وجود سلاح غیرمجاز در شهرهای خوزستان و خسته شدن مردم از تیراندازی های شبانه

"سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها/ تبدیل عروسی به عزا تا تسویه‌حساب‌های شخصی" این دو تیتر مربوط به گزارش خبرگزاری فارس است که در تاریخ 24 تیرماه سال 97 در این رسانه منتشر شده است. و اما همین خبرگزاری چهارسال بعد یعنی در هشتم فروردین ماه سال 1401 با تیتر مشابه "سایه شوم تیراندازی در عزا و عروسی /بلای دسترسی آسان به سلاح غیرمجاز در خوزستان" از وجود خرید و فروش سلاح غیرمجاز در خوزستان که از قبل بوده و همچنان ادامه دارد گفته است و نویسنده گزارش تاکید کرده است که "در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است."

گفتنی است جانشین فرمانده ناجا در تاریخ 28 شهریور سال 1400 است در خبری که در خبرگزاری مهر منتشر شده است تاکید داشت:"وجود سلاح غیرمجاز در خوزستان مشکل جدی خوزستان است".

مخالفت صریح شیوخ عرب خوزستان با تیراندازی در مجالس

وجود پرتعداد سلاح غیرمجاز در شهرهای مختلف خوزستان مثل ایذه و استفاده از آن در مراسم ها و مجالس و بعضا برای بکارگیری در رفتارهای خودسرانه و غیرقاونی تسویه حساب های شخصی باعث شده است که حتی شیوخ عرب برای ممانعت از ادامه این شرایط مخالفت خود را رسانه ای کنند. به طور مثال در میزگرد خبری که در خبرگزاری ایرنا در تاریخ 23 دی ماه سال 1399 برگزار شد. در بخشی از این گزارش که متن کامل آن بر روی خبرگزاری ایرنا در دسترس است شیخ کریم خلف زاده سواری از قبیله سواری عرب خوزستان  با بیان این که در خوزستان سلاحهای زیادی با مجوز و بدون مجوز در اختیار برخی افراد قرار دارد گفته است: "سلاح‌های مجاز در یک مقطع زمانی تحت عنوان تامین امنیت در اختیار آنان قرار گرفت بنا بر آماری که مسئولان مربوط قبلا اعلام کرده اند ۴۰۰ هزار قبضه اسلحه شکاری مجوز دار در اهواز به مردم تحویل داده شده است و  اکنون باید دید این سلاح‌ها برای چه منظوری در اختیار مردم قرار گرفته است آیا برای شکار بوده است یا تامین امنیت؟

 

وی افزود: همان زمان ما نسبت به تحویل اسلحه به مردم اعتراض کردیم چرا که این اتفاق تبعات و خسارات زیانباری به ساختار اجتماعی ما وارد کرد و این مساله نه تنها برای ما به یک دغدغه تبدیل شد بلکه مساله‌ای حزن انگیز هم هست و به موجب این اتفاق مردم به ویژه عشایر با استرس و دلهره زندگی می‌کنند.

سواری ریشه ی تیراندازی در خوزستان را در مسایل فرهنگی عنوان کرد و گفت: رسم تیراندازی که در گذشته انجام می‌شده است با رسم فعلی بسیار متفاوت است. در زمان گذشته نیز هنگام درگذشت شیوخ، تیری از فاصله دور شلیک می‌کردند اما اکنون به خاطر کثرت سلاح این مساله حالت هرج و مرج طلبی و آنارشیستی به خود گرفته و مصائبی را به دنبال داشته است.

وی وجود سلاح غیرمجاز در استان را موجب ناامنی و اخلال در نظم عمومی دانست و گفت: در ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی برای داشتن سلاح غیرمجاز آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است، اما تاکنون برای داشتن اسلحه کسی را حبس نکرده‌اند و فقط جریمه‌ای اندک دریافت و بلافاصله فرد را آزاد می‌کنند.

شیخ قبیله سواری ادامه داد: به طور کلی تیراندازی در مراسم و محافل موجب حوادث ناگواری شده است که باید راهکار مناسب و خردمندانه ای برای این بحران اجتماعی که دامنگیر آن هستیم ارایه شود. البته راهکارهای زیادی پیشنهاد شده اما انتظار ما از نیروی انتظامی و قوه قضاییه به عنوان متولیان امنیت جامعه این است که راهکارهای اصولی پیش گیرند و افراد خاطی را به جد تحت تعقیب قرار دهند.

وی گفت: روحانیت و شیوخ در کنار دستگاه‌های متولی باید برای برچیدن این فرهنگ غلط چاره اندیشی کنند و نباید شرایطی ایجاد شود که جوانان تیراندازی را نشانه قدرت، جوانمردی و... بدانند بلکه باید قبح این مساله مشخص و روشن شود."

و اما غروب جمعه 22 اردیبهشت ماه 1402، انتشار یک خبر به سرعت فضای مجازی و محافل خبری شهر ایذه را در بر گرفت. شنیده ها از قتل یک فعال رسانه ای در شهر ایذه واقع در استان خوزستان حکایت داشت. در پی این واقعه، حسن سبزعلی زاده بخشدار مرکزی ایذه در گفت و گو با خبرنگار رکنا خبر قتل را تایید و سرهنگ صمد عباسی رئیس مرکز اطلاع رسانی فراجا نیز در گفت و گو با رکنا از آغاز تحقیقات و شروع عملیات شناسایی عاملین این سوء قصد خبر دادند.

به دنبال وقوع این جنایت خیابانی که باعث کشته و زخمی شدن چند نفر در یک کافه شد، یکبار دیگر نوک پیکان انتقادات فرماندار ایذه را نشانه رفته و مردم این شهر از مقامات استانی خواستار ورود جدی به اینگونه جریانات و جلوگیری از وقوع و تکرار چنین جنایاتی شدند.

افزایش خشونت در ایذه و ادامه وجود سلاح غیرمجاز در منطقه

خرید و فروش سلاح غیرمجاز ، طنین شبانه صدای ممتد شلیک های انواع اسلحه ، تسویه حساب های شخصی و تداوم خشونت عریان در سالیان گذشته، بنا به گفته کارشناسان از جمله عوامل عمده نگرانی بسیاری از مردم شهرستان ایذه است.

لازم به ذکر است که مردم ایذه مدت هااست از خلاء پست معاونت سیاسی امنیتی در فرمانداری ایذه ابراز نگرانی کرده و بارها این موضوع را مطرح و تاکنون پاسخی در این باره دریافت نکرده اند. با توجه به شرایط جغرافیایی و موقعیت ایذه، یکی از عمده مطالبات مطرح شده توسط مردم این شهرستان در جریان سفر وزیر کشور به این شهرستان، موضوع جا به جایی فرماندار فعلی و تخصیص فرمانداری ویژه به این شهرستان بوده است.

گفتنی است،پلیس با مجاهدت و تلاش شبانه روزی با مخلان نظم و امنیت، قاچاقچیان، اشرار و سوداگران مرگ قاطعانه برخورد می‌کند و اجازه جولان به آن‌ها نخواهد داد اما به نظر برای ایجاد آرامش شهری و ناآرام کردن فضای زندگی مجرمان باید تدابیر دیگری نیز اندیشه و اجرایی شود زیرا مردم استان و شهر ایذه تاکید دارند که با تمام تلاش های ماموران انتظامی همچنان شهر نیاز به ایجاد فضای امن تری دارد.

 

 

 

کدخبر: 892584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟