هلال احمر توان خود را برای آمادگی در برابر زلزله افزایش می دهد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یعقوب سلیمانی با اشاره به عملکرد جمعیت هلال احمر در یک سال گذشته، گفت:‌ سال ۱۴۰۱ که در واقع صدمین سال فعالیت جمعیت هلال احمر کشورمان بود، یک سال پرحادثه بود که در آن حوادث زیادی به وقوع پیوست و خوشبخانه با مشارکت تمام بخش‌های هلال احمر شاهد حضور به موقع هلال احمر در این حوادث و کمک به دردها و آلام مردم بودیم. دستگاه‌های زیرمجموعه هلال احمر پویایی خوبی داشتند و کارنامه درخشانی هم از خود برجای گذاشتند.

وی به دستاوردهای بین‌المللی جمعیت هلال احمر در یک سال گذشته پرداخت و گفت:‌ دریافت جایزه هانری داویسون از سوی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، کسب سه کرسی مدیریتی در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، مسئول کمیته پیش‌نویس مصوبات مجمع عالی فدراسیون در سال ۲۰۲۲، ثبت سند اثرات مخرب تحریم‌ها بر کمک‌رسانی بشر دوستانه، انعقاد قراردادن خرید فدراسیون از تولیدات جمعیت هلال احمر ایران در مقر لجستیک این فدراسیون در امارات و ... از جمله دستاوردهای این جمعیت در عرصه بین‌الملل است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره اقدامات بشردوستانه داخلی جمعیت هلال احمر نیز گفت:‌ مشارکت در تامین آنتی‌بیوتیک، امدادرسانی در بحران کم آبی همدان، اجرای مرحله پنجم طرح نذر آب، اجرای طرح کاروان سلامت در مناطق کمتربرخوردار، آغاز اجرای طرح همتا، ارائه آموزش‌های امدادی در سطح مدارس و ... از جمله این موارد است.

سلیمانی با بیان اینکه امسال و با پیگیری‌های انجام شده بیمه امدادگران پس از ۲۰ سال برقرار شد، گفت:‌ اقدامات دیگری هم در جمعیت هلال احمر انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت اعضای مصنوعی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد ۵۰ درصد در تولید تجهیزات و اقلام پزشکی، افزایش صددرصدی آموزش همگانی، راه‌اندازی نزدیک ۷۰۰ خانه هلال و افزایش تعداد خانه‌های هلال به ۶۶۰۰ خانه، ثبت رکورد جهانی کاشت همزمان ۱۰۰ هزار درخت، توجه جدی به موضوع تغییرات اقلیمی،  افزایش ۲۰ درصدی خدمات بهداشت و درمان و توانبخشی نسبت به سال قبل و ... اشاره کرد.

وی امدادرسانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل، امدادرسانی در پی ورود پدیده جوی مانسون به کشور،   زلزله در استان‌های هرمزگان و خوی، برف در کوهرنگ، سرما در خراسان رضوی و ...را ازجمله مهم‌ترین ماموریت‌های هلال احمر در داخل کشور برشمرد و گفت:‌ در خارج از کشور نیز حضور جمعیت هلال احمر در امدادرسانی به سیل در کشور پاکستان و همچنین امدادرسانی درپی وقوع زلزله در کشورهای افغانستان، ترکیه و سوریه بسیار پررنگ بود. به طوری که با تقدیر فدراسیون جهانی هلال احمر و صلیب سرح و نیز رئیس جمهوری ترکیه از جمعیت هلال احمر کشورمان همراه شد.

آمادگی هلال احمر برای مواجهه با زلزله

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی جمعیت هلال احمر دربرابر حوادثی مانند زلزله گفت:‌ کشورما یک کشور حادثه‌خیز است. زلزله خوی که رخ داد شایعات زیادی درپی آن منتشر شد که موجب نگرانی مردم شده بود. بعد از زلزله در ترکیه و سوریه هم شایعاتی مطرح شد و اخیرا بعد زلزله در مشهد هم یکسری شایعات را در فضای مجازی منتشر کردند که صحیح نیست و اینطور نیست که بگوییم همین فردا زلزله رخ می‌دهد یا یک نفر توانسته زلزله را پیش‌بینی‌کند. آنچه که مشخص است این است که ایران کشور حادثه‌خیزی است و ما باید آمادگی خود را در ابعاد گسترده و به تناسب حوادث داشته باشیم.

سلیمانی موضوع امداد و نجات را یک وظیفه حاکمیتی دانست و گفت:‌ رسالت جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ بیشر اجتماعی محور است. کشورما یک کشور  حادثه خیز است و تلاش‌های زیادی برای آمادگی در برابر حوادث در آن شده است. اعتبارات زیادی پیش‌بینی شده و به طور جد پیگیر هستیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آمادگی خود را افزایش دهیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود:‌ برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی از طریق  شارژ انبارها، تامین نیاز پشتیبانی، به روز رسانی تجهیزات، آموزش همگانی و آموزش به امدادگران و ... اقدام خواهیم کرد که خوشبختانه در این حوزه هم اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و مقدمات آن هم طبق برنامه‌ریزی انجام شده است. در حال حاضر نیز در تلاش هستیم و در برنامه‌ ماست که به طور تدریجی نیاز واقعی خودمان را به تناسب هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ نیروی انسانی ارتقاء دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر درحالی برنامه‌ریزی برای شارژ انبارهای امدادی است، گفت:‌ ما همواره به دنبال ارتقا آمادگی خودمان هستیم اما توان و ظرفیت ما این نیست که بگوییم زلزله رخ می‌دهد یا خیر. ما بستر، زمینه و اقدامات لازم را دنبال می‌کنیم که همواره برای مواجهه با حوادثی مانند زلزله، سیل و ... آمادگی داشته باشیم و البته تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند ومتولی فقط جمعیت هلال احمر نیست.

کدخبر: 890176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟