۲۶ میلیارد تومان برای کنترل آفات جنگل‌های زاگرس اختصاص یافت

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یکی از مشکلات حادی که دامنگیر جنگل‌های زاگرس شده است، آفات و بیماری است. آفت‌های جوانه‌خوار، برگ‌خوار، بذرخوار بلوط از جمله بیماری‌هاست که زاگرس را با خطر مواجه کرده است. آن‌ها جزو اکوسیستم زاگرس هستند و به‌خودی خود آفت محسوب نمی‌شوند اما زمانی که موجب به هم خوردن تعادل زیستی‌ شوند، تبدیل به آفت می‌شوند.

حمیدرضا قنبری در گفت و گو با ایسنا درباره آفت ‌های موجود درجنگل‌های زاگرس اظهارکرد: از مهم‌ترین میزبانان آفات و حشرات در جنگل‌های زاگرس، درختان بلوط هستند. در بلوطستان‌های ایران دو آفت کلیدی برگ خوار وجوانه خوار بلوط‌ وجود دارد که غذای مورد نیاز خود را از برگ‌ها و جوانه‌های درختان بلوط تامین می‌کنند. این آفات که طی سالیان گذشته به‌ویژه سال قبل در جنگل‌های زاگرس طغیان کردند، آفت‌های بومی منطقه بودند.

وی درباره راه‌های مبارزه با آفات اظهار کرد: از جمله راهکارهای مبارزه با آفات به‌ویژه این دو آفت کلیدی در جنگل‌های زاگرس‌، راهکارهای بیولوژیک و استفاده ازترکیبات بی تی ( ترکیبات اثرگذار بر آفات که تاثیر منفی بر محیط زیست ندارند) هستند. بر اساس پایش‌های انجام شده می‌توان گفت که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس‌، خوزستان، چهارمحال وبختیاری - که در منطقه رویشی زاگرس قرار دارند - درگیر طغیان آفات هستند. در این زمینه تیم‌های پایش و نظارت دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورمتشکل از کارشناسان گیاه‌پزشکی خبره به نام گروه گیاه پزشکی با تیم‌های استانی هماهنگی‌های لازم برای مبارزه با آفات را انجام داده‌اند.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراحل اولیه این کار، دستورالعمل‌هایی برای کنترل و مبارزه با هر نوع آفت، بیماری همچنین دو آفت کلیدی پروانه جوانه‌خوار و پروانه برگ‌خوار بلوط تهیه و به استان‌ها ابلاغ کردیم. پس از ابلاغ این دستورالعمل‌ها، از سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی اعتبارات برای کنترل آفات را در دستور کار خود قرار دادیم و اعتبارات را بر مبنای آن فراهم کردیم.

وی درباره محل تامین این اعتبارات اظهار کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه گیاه‌پزشکی، از دو محل استانی - که خود استان‌ها فعال شدند - و اعتبارات ملی به استان‌ها تخصیص یافت. میزان اعتبارات تخصیص یافته درحوزه کنترل آفات و بیماری‌های حوزه منابع طبیعی کشور درسال ۱۴۰۱ از محل ملی بیش از ۳۲ میلیارد تومان بوده است همچنین آخرین اعتبار تخصیص یافته علاوه بر اعتبارات قبلی به هفت استان درگیر آفات برگ خوار وجوانه‌خوار بلوط حدود ۷.۹ میلیارد تومان در حوزه دفتر حفاظت و حمایت باهماهنگی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور بود. امسال نیز میزان ۲۶ میلیارد تومان ازمحل ملی برای پروژه های گیاه‌پزشکی وکنترل آفات وبیماری‌های این حوزه پیش‌بینی شده است.

قنبری ادامه داد: طی هفته‌های اخیر یک تیم از دفتر حفاظت و حمایت برای بازدید به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس جهت بررسی و ارزیابی وضعیت کنترل آفت برگ‌خوار بلوط با استفاده از روش محلول‌پاشی با ترکیبات زیستی اعزام شد این در حالیست که در استان خوزستان به دلیل سرمای دیررس بهاره در حوزه استان‌های درگیر، فعالیت لاروها مقداری کاهش یافته است. در حال حاضر به حد مورد نیاز «بی‌تی» داریم و تنها به یک ارزیابی برای اثرگذاری این ترکیب نیاز است تا درصورت چشمگیر بودن تاثیرات آن، استفاده از این روش ادامه داشته باشد. در غیر این صورت شیوه‌های کنترلی دیگری را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل آفات علاوه بر پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز، خرید «بی تی» و ترکیبات کم خطر برای محیط زیست و موثر بر دفع آفات، پیش‌بینی عملیات محلول‌پاشی و پایش و نظارت بر حسن انجام اقدامات صورت گرفته است. نقاط بحرانی درگیر آفات در قالب نقاط پرخطر، متوسط و کم خطر مشخص شده‌ است و در دست اقدام هستند. در حال حاضر آفات در نسل اول و سن سوم و چهارم هستند و با توجه به کاهش جمعیت آفت پروانه برگ خوار بلوط نسبت به سال گذشته باید آماده باشیم تا با قرار گرفتن این آفات در نسل دوم - سن اول و دوم که بهترین زمان مبارزه است - به انجام عملیات تلفیقی بپردازیم و اقدامات کنترلی انجام دهیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه آفات موجود در جنگل‌ها چند نسلی هستند، توضیح داد: بر مبنای مراحل شکل‌گیری یک پروانه شامل سن‌های مختلف لاروی، شفیرگی وحشره بالغ ، زمانی که این آفات در مرحله لاروی هستند، از درختان بلوط تغذیه می‌کنند و به آن‌ها صدمه می‌زنند. بهترین زمان مبارزه با آفات برگ خوار و جوانه خوار بلوط مراحل اولیه لاروی است چراکه اثر کنترل‌ها بیشتر می‌شود. با توجه به این که نسل زمستان‌گذرا داشتیم و سن دوی لاروی از این زمستان گذرانی خارج شده است، ما مبارزه را آغاز کردیم و خوشبختانه جمعیت آن‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در نسل دوم و سن اول کنترل را به‌صورت کامل انجام دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل اعتبارات برگشت درآمدهای وصولی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری زمینه تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با آفات و بیماری‌های این حوزه را فراهم کردیم.

قنبری درپایان تصریح کرد: یکی ازبخش‌های مهمی که در وظایف و ماموریت‌های این دفتر تعیین شده است بخش گیاه‌پزشکی و مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌های بخش جنگل‌ها و مراتع است که با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش خطر طغیان آفات وبیماری‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی برای ایجاد سامانه پایش و کنترل هوشمند در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دستور کارقرارگرفته است.

کدخبر: 890169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟