نماینده مجلس: 105 همت پرداخت نشود، طرح دارویار شکست می خورد/ روزهای سخت تر در انتظار نظام بهداشت کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مقامات متولی وزارت بهداشت در دو سال گذشته همواره سعی کردند تا افزایش قیمت ها در حوزه بهداشت و درمان را یا کتمان کنند و یا موکول بر عوامل خارج از حوزه تصمیم گیری خود نشان دهند. اما دقیقا از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون، قیمت دارو به شدت افزایش یافته است و مردم هنوز در پرداخت هزینه داروهای خود با قیمت‌های جدید کنار نیامده‌‌‌ دوباره با افزایش قیمت جدیدتری روبه رو می شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو سال گذشته از افزایش 20 درصدی قیمت دارو در سال 1402 خبر داده بود. حیدر محمدی در مورد علت این افزایش قیمت افزوده بود: اگر نرخ ارز دارو ثابت بماند، باز هم ۲۰درصد افزایش قیمت دارو بر اثر تورم خواهیم داشت. وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌‌‌ در همه کالاها به تناسب تورم امری طبیعی است، بیان کرد: داروسازی نیز مانند صنایع دیگر هزینه‌‌‌های جانبی دارد که ممکن است افزایش یابد. همچنین تغییر نرخ ماده ‌‌‌اولیه، نهاده‌‌‌ها، لوازم و ملزومات و ... دور از انتظار نیست و افزایش ۱۰ تا ۲۰‌درصدی قیمت دارو در مقایسه با تورم، رقم بزرگی به حساب نمی‌‌‌آید.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: قیمت دارو سال آینده احتمالا حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد افزایش می‌‌‌یابد اما بیمه‌‌‌ها این افزایش را پوشش می‌دهند و قیمت دارو برای بیماران افزایشی نخواهد داشت. در واقع مساله مهم این است که مردم برای تهیه داروهای خود با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد، فقط باید داروهای مصرفی خود را حتما از مسیر نسخه پزشک تهیه کنند.

در این باره محسن فتحی، دبیر کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تصریح کرد: زمانیکه طرح دارویار توسط دولت با حذف ارز ترجیحی و نحوه پرداخت یارانه برای تامین هزینه دارو مطرح شد مجلس نیز سعی کرد با توجه به وظیفه نظارتی که دارد این طرح را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: این طرح در قانون بودجه امسال نیز مورد بحث و بررسی بسیاری در مجلس قرار گرفت و دولت مجموعا 69 همت برای این طرح در نظر گرفته بود اما با توجه به اینکه باید محل تامین هزینه این طرح مشخص می شد و باری بر دوش دولت برای تامین هزینه این طرح گذاشته نمی شد، محل آن نیز مشخص شد.

فتحی بیان داشت: بعد از بررسی های صورت گرفته در مجلس به این نتیجه رسیدیم که با این میزان بودجه این طرح تنها تا شهریور می تواند هزینه دارو را جبران کند به همین دلیل از طریق توافقی که وزارت بهداشت با وزارت کار و تعاون، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه انجام داد توانستیم اصلاح این رقم را از 69 همت به 105 همت در پیش بگیریم و با توجه به نرخ ارز دولتی معادل رقمی نزدیک به 3 و نیم میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافت.

دبیر کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این رقم همان میزانی است که سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده بود، اضافه کرد: این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که تامین اعتبار صورت گیرد و ما امیدوار هستیم که این 105 همت اختصاص یابد در غیر اینصورت طرح دارویار با شکست روبه رو خواهد شد.

این در حالیست که قیمت بسیاری از داروها از ابتدای سال تاکنون بیش از 20 درصد افزایش یافته است و این در برخی از داروهای خاص حتی تا بیش از 50 درصد نیز گزارش شده است فارغ از این مساله ادعای مذکور که پوشش بیمه می تواند باعث شود تا هزینه ای از جیب مردم به صورت اضافه برای دارو پرداخت نشود نیز با توجه به اینکه بیمه ها همیشه درصدی از هزینه دارو را تحت پوشش قرار می دهند و با افزایش قیمت دارو میزان پرداخت نیز افزایش می یابد و ادعای فوق خارج از محدوده عملیاتی شدن است

فتحی، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی نمی توان از اختصاص یا عدم اختصاص بودجه کافی برای این طرح سخن گفت: در صورت عدم تحقق این بودجه حتی می تواند منجر به کاهش دارو در بازار و اخلال در نظام توزیع دارویی نیز منجر شود.

وی ادامه داد: اگر افزایش قیمتی هم نداشته باشیم تولید کننده برای تولید بیشتر ترغیب نخواهد شد و ما امیدوار هستیم با تغییری که در سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است این 105 همت اختصاص یابد اما اگر این اتفاق نیافتد روزهای سختی را برای نظام درمان و بهداشت و درمان جامعه پیش بینی می شود.

کدخبر: 890096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟