۱۶ میلیون دانش آموز داریم اما فقط۹۳۰ هزار معلم/ به ازای اضافه شدن هر کتاب درسی باید ۱۰ هزار معلم داشته باشیم + فیلم
حجم ویدیو: 77.23M | مدت زمان ویدیو: 00:02:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رضامراد صحرایی ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در آیین تجلیل از معلمان نمونه به مناسبت روز معلم ، گفت: فکر می‌کنید چرا اینقدر معلم کم داریم در صورتی که در سال ۱۳۸۴ کشور حدودا ۱۸ میلیون دانش آموز داشته و حدود ۷۳۰ هزار معلم ولی امسال ۱۶ میلیون دانش آموز و ۹۳۰ هزار معلم داریم.

وی افزود: علت آن است که برای هر موضوعی یک کتاب درسی داریم و آنقدر کتاب تولید کردیم که برایش معلم نداریم. به ازای اضافه شدن هر کتاب درسی در سیستم آموزشی، باید ۱۰ هزار معلم داشته باشیم. آیا در مقطع ابتدایی این همه کتاب نیاز داریم؟ آیا در دبیرستان‌ها اینچنین باید تخصص گرایی کنیم؟ 

اگر واقع بین نباشیم، فقط می‌گوییم و عمل نمی‌کنیم

رضامراد صحرایی در بخشی دیگر از سخنانش، با بیان اینکه برای عبور از وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم ناگزیر به اولویت بندی و واقع بینی هستیم، گفت: اگر واقع بین نباشیم، فقط می‌گوییم و عمل نمی‌کنیم. اگر فرایندی در مدتی از زمان در مسیر خودش قرار نگرفته باشد و در اصلاح امور کوتاهی شده باشد، به دو برابر زمان طی شده برای برگشت به نقطه صفر نیاز داریم.

وی افزود: جامعه ما به طور کلی تعداد زیادی نهاد خدمت رسان دارد، برخی نهادها آموزش دهنده، برخی برطرف کننده آسیب ها، برخی درمان کننده و برخی نقش پیشگیرانه دارند. در تعدد نهادها و وظایف گوناگونی که برعهده دارند، مسئله ما این است که برچه امری و چگونه تمرکز کنیم که بهره وری بیشتری داشته باشیم.

ما مسائل را میشناسیم ولی گویا منتظریم از بیرون برای ما کاری کنند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هرگاه منزلت و شأن معلمی برصدر نشست، بسیاری مسائل حل خواهند شد و در غیراینصورت وضع همین است. ما مسائل را میشناسیم و راهکارها را می‌دانیم، ولی گویا منتظریم از بیرون برای ما کاری کنند. درحالی که تحول را باید از درون انجام دهیم. اصلاح فرایندهای درونی و کتب درسی که کار سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه نیست. هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم همه چیز به هم می‌پیچد، خب چرا ادارات را کم و ساختارها را اصلاح نمی‌کنیم؟

باید به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» پاسخ دهیم

صحرایی ادامه داد: برای هر موضوعی یک کتاب تولید شده، کتاب های بسیار تولید کرده‌ایم و بعد میگوییم چرا معلم نداریم. هرکتاب جدیدی به تربیت 10 هزار معلم جدید نیاز دارد. آیا هنوز مدارس ما باید دالان دانشگاه باشند به جای آنکه دالان بازار کار باشند؟ این همه تنوع مدارس را خودمان ایجاد کرده‌ایم و خودمان هم نقد می‌کنیم. چرا درستش نمی‌کنیم؟ باید به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» پاسخ دهیم. این کار خودمان است. خجالت آور نیست که اول مهر که می‌شود باید همه ما دنبال مدرسه خوب برای فرزندمان بگردیم.

اما آیا ارتقاء شأن معلمی فقط معیشت است؟

وی تصریح کرد: معلم باید بر صدر بنشیند. اما آیا ارتقاء شأن معلمی فقط معیشت است؟ بسیاری از مشکلات ما در درون خودمان قابل حل است و به بیرون نیاز نداریم. چرا معلمان باید یک بار در بدو ورود گزینش شوند، در حالی که گزینش مستمر در حیطه صلاحیت‌ حرفه‌ای و دانش روز ضرورت امروز مدرسه است.

اگر همکاری بی انگیزه شده، باید پرسید آموزش چه کرده است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش هر وقت آموخت که از همه معلمانش برای تالیف کتب درسی استفاده کند خودش بلند می‌شود و مابقی به دنبالش خواهند آمد. کلید کار دست خودمان است. اگر همکاری بی انگیزه شده، باید پرسید آموزش چه کرده است که او بی انگیزه‌ شده است؟ منزلت معلمان متعلق به خودشان و کار با ارزشی است که می‌کنند و منوط به رتبه بندی و مانند آن نیست. گرانبهاترین عنصر جامعه در دستان ماست. باید گفتمان‌ها را تغییر دهیم. رتبه بندی را هم خود ما خراب کردیم و درستش می‌کنیم.

باید گفتمان ها تغییر کنند. باید اولویت بندی کنیم

صحرایی ادامه داد: کجای دنیا با تغییر مدیران، رویکردهای اساسی تغییر می‌کنند؟ یک مرتبه می‌گویند همه معلمان، مربیان تربیتی اند و معاونت پرورشی را تعطیل می‌کنند. باید گفتمان ها تغییر کنند. باید اولویت بندی کنیم. اولویت اولم، معلمان ابتدایی هستند. سن اثرگذاری، سن تغییر و سن تحول، دوره ابتدایی است.  ما در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده ایم. یقین دارم که اگر برنامه ریزی صحیح داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. باید از خودمان‌ شروع کنیم. آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد و نه وزیر محور. محل اجرای تحول، مدرسه و کلاس درس است و نه اتاق وزیر. بازگشت به مدرسه نه تنها کلید حل مشکلات آموزش و پرورش، بلکه کلید حل مشکلات کشور است.

کدخبر: 889894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟