راز مرگ 14 کرکس سفید

به گزارش رکنا به نقل از سایت هندی مونگابای، کشف 14 کرکس مرده در منطقه ای از بنگلادش که برای پرندگان لاشخور ایمن محسوب می شود و به رغم اقدامات مداوم برای محافظت از پرندگان، تهدیدهای مهمی را  برای پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و دارای ارزش حفاظت بین المللی در این منطقه برجسته کرده است.

بعد از اعلام این خبر دولت بنگلادش با همکاری مامورانی از سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش اقدام به بررسی مساله کردند و مشخص شد که کرکس‌ها پس از تغذیه از لاشه بزی پر از مواد سمی که ساکنان محلی آن را برای سگ‌های وحشی و شغال ها گذاشته بودند، دچار مسمومیت و تلف شدند.

در دهه 1990 جمعیت کرکس های سفید در سراسر آسیای جنوبی با استفاده گسترده از مسکن گاو دیکلوفناک از بین رفتند. پرندگانی که از گاوهای مرده تغذیه شده با این دارو تغذیه می کردند بر اثر مسمومیت شدید تلف می شدند.

دولت بنگلادش از آن زمان دیکلوفناک و کتوپروفن، یکی دیگر از داروهای مسکن دام که برای کرکس‌ها سمی شناخته می‌شود را ممنوع اعلام کرد و در تلاش برای افزایش جمعیت آن‌ها، مناطق امن برای کرکس‌ها را در سراسر کشور ایجاد کرده است.

مقامات در طی تحقیق در مورد کشف 14 کرکس مرده در منطقه تغذیه ای که قرار است برای پرندگان لاشخور ایمن باشد، دریافتند که آنها بر اثر خوردن طعمه مسموم باقی مانده برای سایر حیات وحش مرده اند.

کرکس ها

تحقیقات اولیه توسط دپارتمان جنگل‌های بنگلادش و IUCN، مرجع جهانی حفاظت از حیات وحش، مشخص کرد که مردم محلی عمداً یک لاشه بز را مسموم کرده‌اند و آن را برای سگ‌های وحشی و شغال‌هایی که به دام‌های جامعه حمله کرده‌اند، رها کرده‌اند.

کشف کرکس‌های مرده با کشف یک کرکس سفید آغاز شد که محققان IUCN آن را در اکتبر 2022 با یک برچسب ماهواره‌ای قابل ردگیری، نشانه گذاری کرده بودند و در 22 مارس امسال، آنها متوجه شدند که این پرنده موقعیت خود را از همان مکان مخابره می‌کند. این اتفاق برای حدود 15 روز ادامه یافت تا آنها یک تیم نجات را به محل اعزام کنند و در آنجا کرکس را مرده و بین دو درخت آویزان کردند.

با جستجوی گسترده‌تر، دو کرکس مرده دیگر به دست آمد که آنها نیز از درختان آویزان بودند. و بعد از آن جسد تعداد دیگری کرکس پیدا شد که مجموعا 14 عدد بودند. دولت بنگلادش بعد از این اتفاق تدابیر شدیدی برای حفاظت از کرکس ها و جریمه بومیان در صورت مسموم کردن لاشه های حیوانات در نظر گرفته است.

 

 

کدخبر: 888905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟