نماینده مجلس: رکود و کم کاری نتیجه ادامه تحصیل کارمندان در ساعات اداری است / کلاس مجازی بردارند

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ ‌ها و موسسات آموزش عالی که به موجب آن ادامه تحصیل کارکنان دستگاه‌های اجرایی در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه ها ممنوع می‌شود، توضیح داد: این قانون از قبل هم وجود داشته است و چیز جدیدی نیست، اما وقتی کارمند یک دستگاه اجرایی مشغول به تحصیل می‌شود، مجبور است از وقت اداری خود بزند. زمانی که در ایام هفته برای چنین نیروی انسانی مشغول به تحصیلی ارباب رجوع وجود دارد، چطور می‌تواند کار مراجعان را انجام ندهد و بگوید من باید به کلاس دانشگاهم برسم؟ 

نماینده مردم همدان تصریح کرد: نیروی انسانی در قبال کار و خدماتی که به مردم ارائه می‌کند، حقوق می‌گیرد بنابراین خلاف این تعهد نمی‌تواند و نباید عمل کند. طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از قبل هم وجود داشته و در مورد مدیران حتی سختگیرانه‌تر هم بوده و بر اساس آن مدیران نمی‌توانستند علاوه بر تحصیل، سمت‌های دیگری را قبول کنند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در پاسخ به این سوال که آیا این ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نتایج ملموسی هم خواهد داشت و آیا تا به حال مخالفتی با آن صورت گرفته است؟ گفت: به نظر من اجرای این قوانین کیفیت کار نیروهای انسانی دولتی را بالا می‌برد. برخی از افراد مشغول در دستگاه‌ها، صرفا مدرک دانشگاهی می‌گرفتند و از وقت اداری خود می‌زدند و بعد به دستگاه خود فشار می‌آوردند که چون مدارک بالای تحصیلی گرفته‌اند، ارتقای تحصیلی باید در افزایش حقوق آنها اعمال شود.

فلاحی یادآوری کرد: در نتیجه رقابت و مسابقه‌ای در این حالت بین کارمندان برای ارتقای تحصیلی شکل می‌گیرد که نتایج خوبی نداشته و بعد منفی آن هم رکود و کم کاری در مسئولیت‌های اداری نیروهاست.

او با اشاره به اینکه با وجود چنین طرحی کارمندان دولتی چطور می‌توانند ارتقای علمی داشته باشند، توضیح داد: این افراد می‌توانند در خارج از ساعت اداری یعنی ساعت ۲ بعداز ظهر به بعد و در دانشگاه‌هایی که کلاس‌هایش پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شوند درس بخوانند تا کم کاری در ادارات صورت نگیرد ضمن اینکه در حال حاضر امکان تحصیل مجازی در رشته‌های مختلفی وجود دارد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است امتیاز یا شرایط ویژه‌ای برای کارکنان دولتی در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود تا بتوانند متناسب با شرایط‌شان درس بخوانند؟ گفت: خیر، چنین کاری تبعیض است. کسی که به دانشگاه می‌رود تا صرفا مدرکی بگیرد و دنبال افزایش حقوق خودش هست با دانشجویی که تمام وقت به کلاس درس رفته و به خاطر تحصیل تمام وقت نتوانسته اشتغال پیدا کند باید فرقی باهم داشته باشند!

یادآوری می شود؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دستورکار دارند که به موجب آن ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است.

این طرح که با امضای ۴۷ نماینده مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ اعلام وصول شد؛ شامل ۷ ماده و ۵ تبصره است و بر اساس آن کارکنان دولتی صرفا مجاز به ادامه تحصیل در دوره‌های مجازی و غیرحضوری دانشگاه‌ها و موسسات اموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.

کدخبر: 887755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟