نادیده گرفته شدن مردم تشنه دزپارت در‌ برنامه ریزی استاندار خوزستان

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان ، هژیر کیانی، عضو شورای شهرستان دزپارت جمعه یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در تشریح این خبر گفت: این اولین بار نیست که استانداران خوزستان نسبت به شهرستان دزپارت کم توجهی می کنند و شاید مصداق محرومیت و محدودیت همین نوع برخوردهای بخشی نگرانه باشد.

کیانی افزود: حق بر آب و محیط زیست یکی از حقوق اولیه و بدیهی بشری شناخته شده است که سال هاست مردم این شهرستان از آن بی بهره اند و رنج جیره بندی آب شرب و بهداشت بیش از ۲۰  سال است که در اثر بی توجهی وزارت نیرو مردم را دچار آسیب ساخته است.

او ادامه داد:  نادیده گرفتن  این حق بدیهی سبب نارضایتی عمومی و پیامدهای اجتماعی و بهداشتی شده است و بدون تردید مسئولیت پیامدهای آن بر عهده ی آبفای خوزستان و وزارت نیرو می باشد.

او گفت: امیدوار بودیم با صدارت استاندار جدید خوزستان، پروژه تامین آب شرب از دریاچه  سد کارون ۳ به شهر دهدز و ۱۱۰ روستای تشنه ی آن سرعت یابد اما با چنین وضعیتی، از روزهای آینده نیز باید شاهد رنج دیرسال مردم شریف این شهرستان باشیم.

این عضو شورای شهرستان دزپارت یادآور شد: در حالی پروژه ها و مگاپروژه های آب در خوزستان اجرا و یا به بهره برداری می رسند «و حق بدیهی مردم خوزستان نیز هست» که مردم دهدز با خسارات چند میلیارد دلاری، هزینه ی توسعه ملی را در جریان ساخت و آبگیری  سد کارون۳ و ۴ پرداخته اند و بیش از ۶۳ پارچه روستا و آبادی و حاصلخیزترین  اراضی شالیزاری، باغات و مراتع، میراث فرهنگی و طبیعی خود را از دست دادند و به اجبارِ وزارت نیرو بیش از ۱۰ هزار نفر آواره شدند.

هژیر کیانی با انتقاد از تداوم کم توجهی ها به مردم این شهرستان از سوی مسئولین و مدیران استان و درخواست توجه جدی و فوری استاندار و آبفای خوزستان به حل بحران جیره بندی آب شرب مردم این شهرستان، ادامه داد: اگر یک پنجم از آبی که سالیانه از سطح دریاچه سد کارون ۳ تبخیر و از دسترس خارج می شود به مردم خسارت دیده  شهرستان دزپارت برسد، علاوه بر حل بحران آب شرب و بهداشت، آب مورد نیاز هزاران کسب و کار کوچک روستایی نیز تامین و مردم از این بیکاری و فقر روز افزون رهایی می یابند.

کیانی افزود: به عنوان مثال با آب مصرفی در هر هکتار دشت ها و کشت های زراعی خوزستان می توان ۵۰ هکتار انجیرستان در این شهرستان ایجاد و زمینه ی اشتغال هر هکتار یک نفر را ایجاد نمود و شهرستان دزپارت بیش از ۵ هزار هکتار اراضی مساعد توسعه ی انجیرستان دارد.

IMG-20210918-WA0017

او در پایان با طرح پرسشی از استاندار و مدیران آبفای خوزستان گفت: آیا رنج تشنگی و جیره بندی ۲۰ ساله آب شرب و بهداشت بیش از ۳۰ هزار نفر در محاصره  سد کارون ۳ و حل آن نمی تواند یکی از اولویت های سفر رئیس جمهور باشد؟ این نادیده گرفتن مردم شهرستان دزپارت ، قلب این مردم را به درد آورده است. 

گفت و گو و گزارش : بهنام رضایی مالمیر

آیا این خبر مفید بود؟