مجوز تاسیس دهیاری‌ها برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، حمید ملانوری افزود: از مجموع دهیاری های کشور، ۶۴۳ دهیاری‌ در سال ۱۴۰۱ تأسیس شده است همچنین با موافقت وزیر کشور در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز مجوز تاسیس دهیاری‌ها صادر خواهد شد که براین اساس، صد در صد جمعیت روستایی کشور می‌توانند از خدمات نهاد دهیاری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با اصلاح آیین‌نامه اجرایی شوراها در سال ۱۳۹۸ هم شیوه‌نامه درجه‌بندی دهیاری‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا از درجه یک تا ۶ برای اصلاح به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور اظهارداشت: شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین، نقش موثری در کاهش هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی روستا دارند.

وی، نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت‌های توسعه‌ای محلی با بهره‌گیری از دانش بومی و دانش زیست محیطی را قابل تامل دانست و افزود: دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرایند انجام امور در سطح محلی دارند.

ملانوری گفت: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های اساسی در سکونتگاه‌های روستایی، تجربه چند دوره فعالیت شوراهای اسلامی روستایی و استقرار بیش از ۳۸ هزار نهاد دهیاری در سکونتگاه‌های روستایی و واگذاری اداره امور محلی به نهادهای مردم نهاد، اقدام بسیار ارزشمندی بوده است که ضمن توسعه خدمات عمومی در روستاها، گام ارزشمندی در راستای تحقق مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود و جا دارد که خدمات این نهاد نیز بیش از پیش از طریق رسانه‌ها برای عموم هموطنان و افکارعمومی تبیین شود.

درجه‌بندی دهیاری‌ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب۲۱ بهمن ۱۳۸۰ و ماده ۴۸ مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار (مصوب ۱۱ فروردین ۱۳۷۸ و اصلاحات ۱۳۹۸) گفت: وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و از این رو در چارچوب شیوه‌نامه درجه‌بندی دهیاری، درجه ۱۱۲۳ دهیاری در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده ‌است که ۳۸ هزارو ۲۴۸ دهیاری دارای درجه هستند و از این تعداد ۱۶ هزارو ۷۶۴دهیاری ارتقا درجه داشته‌اند.

ملانوری یادآوری کرد: در راستای ایجاد درآمد پایدار در دهیاری‌ها و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی برای بهبود رونق اقتصادی و اشتغال زایی در روستاها، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌ قیمت به ۳۶۲ طرح درآمدزا و خرید ماشین‌آلات دهیاری‌ها و شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها با اعتباری بیش از ۶۱۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

کدخبر: 882879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟