برای افزایش درآمد شهرداری‌ها سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی حذف کردند

به گزارش رکنا به نق از ایسنا، درپی حذف ️سهم سازمان حفاطت محیط زیست از عوارض آلایندگی توسط کمیسیون تلفیق مجلس، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره این موضوع اظهار کرد: کمیسیون تلفیق دو بند از لایحه بودجه را حذف کرد؛ یکی بند ج تبصره ۸ که در آن آمده بود؛ نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال آینده صرفاً به نرخ های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بازار بورس کالا عرضه می‌شود، به نرخ های کشف شده در بازار بورس عرضه می شود  همچنین کمیسیون تلفیق بند «ه» تبصره ۸ را نیز حذف کرد که در آن آمده بود؛ ۲۰ درصد از منابع حاصل از عوارض آلایندگی (عوارض سبز) موضوع ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی محیط زیست) اختصاص پیدا کند.

اکنون داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی اظهار کرد: اکنون در صحن مجلس شورای اسلامی درحال رایزنی برای بازگشت این سهم هستیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم بازگشت این سهم چه تبعاتی در زمینه افزایش آلودگی خواهد داشت، افزود: ما تنها در سال اول پاندمی کرونا ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی سهم داشتیم و بعد از آن هیچ سهی نداشتیم. این اعتبار می‌تواند به ما در جهت رسیدن به سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط زیست کمک کند.

گل‌علیزاده تاکید کرد: عوارض آلایندگی یک ظرفیت مالی برای محیط زیست است. درست است که این عوارض کمک‌کننده به شهرداری‌ها برای نگهداری از شهر است اما می‌توان بخشی از این عوارض را به صورت هدفمند برای اهداف محیط زیستی استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که در صورت حذف این سهم دست محیط زیست به عنوان یک نهاد بالادستی چقدر بسته می‌شود؟ توضیح داد: قبلا این سهم وجود نداشته است. بدین جهت این ظرفیت تنها کمک‌کننده به سازمان برای جبران کمبودهای اعتبار مالی بوده است. این عوارض صرف انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا می‌شد. به عبارتی با دریافت یک اعتبار از صنعت دوباره آن را به صنعت برمی‌گردانیم و آن را در حوزه خود هزینه می‌کردیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ارائه پیشنهاداتی به مجلس در این زمینه گفت: این پیشنهادات هم درآمد پایدار شهرداری‌ها را در ماده ۲۷ تامین می‌کند و هم تعارض بین محیط زیست و شهرداری ایجاد نمی‌شود. ما به دنبال رفع آلودگی هستیم و خارج کردن محیط زیست از لیست تنها به علت درآمد بیشتر شهرداری‌ها است چراکه روی این درآمد حساب کرده و سال‌ها آن را دریافت کرده‌اند.

گل‌علیزاده در پایان درباره جزئیات این پیشنهادات توضیح داد: ما درباره عوارض آلایندگی به دنبال ارایه پیشنهادی هستیم که در کل واحدهایی که بالقوه باعث آلودگی هوا هستند، سهم کمتری عوارض را پرداخت کنند و اگر بیش از حدود مجاز آلودگی داشتند و استاندارد را رعایت نمی‌کردند، مشمول جریمه شوند.

کدخبر: 876117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟