تالاب دهنو بعد از 20 سال آبگیری شد

به گزارش رکنا، سعید یوسف‌پور از آبگیری تالاب دهنو پس از ۲۰ سال خبر داد و گفت: تالاب دهنو در حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: هر چند خشکسالی سال‌های گذشته در خشکی این تالاب بی‌تأثیر نبوده است، اما دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شد.

یوسف‌پور با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب گندمان بیان داشت: در تلاش هستیم از تجربیات کسب شده برای احیای این تالاب و دیگر دشت‌های استان استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: احیای این تالاب‌ در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است و در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی سرشاخه‌های رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت شد.

وی گفت: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گرد و غبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود.

کدخبر: 875891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟