دولت سیزهم حتی یک مگاوات به ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر کشور اضافه نکرد/ نفت تا یک دهه آینده جایگاهی در بازار انرژی نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تغییرات اقلیمی در حال تغییر سلایق مصرف در جهان است یکی از این مولفه ها مولفه انرژی است. بشر در سده اخیر با توسعه صنعت توانسته بیش از 1.5 درجه دمای کره زمین را افزایش دهد و این دانشمندان و سیاستمداران را بر این داشته که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در دستور کار جدی خود قرار دهند و منابع تامین انرژی را برای مردمان خود تغییر دهند.

کشور ما اما در سالهای اخیر علی رغم تاکیدات جدی کارشناسان و چهره های دانشگاهی و تشکیل چندین نهاد و ارگان برای تولی گری حوزه انرژی های نو تجدیدپذیر تاکنون نتوانسته قدم جدی و قابل توجهی در این زمینه بردارد. بنا به آمار رسمی وزارت نیرو هم اکنون کمتر از نیم درصد از برق مصرفی در کشور از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود و این خود به تنهایی می تواند فاصله قابل توجه ما را با سیاست های تدوین شده در اسناد چشم انداز توسعه نشان دهد.

هاشم اورعی، پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر و استاد دانشگاه شریف در این باره در گفتگو با رکنا، تصریح کرد: دولت سیزدهم در بدو فعالیت خود ادعا کرد که 10 هزار مگاوات به ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر اضافه خواهد کرد و اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال حتی یک مگاوات هم به این ظرفیت اضافه نشده است

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا می شد فهمید که این ادعا با واقعیت مطابقت ندارد، افزود: متاسفانه مدیرانی که در این باره شروع به اظهار نظر می کنند و یا وعده هایی می دهند اطلاعات کافی در مورد انرژی های تجدیدپذیر ندارند.

پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر بیان کرد: ما سالهاست نهادهای متعددی را برای تولی گری انرژی های تجدید پذیر ایجاد کرده ایم اما بازخورد و خروجی آن تقریبا صفر بوده است زیرا میزان تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر در کشور بعد از دو دهه کمتر از یک درصد است و این یعنی تمامی بودجه اختصاص یافته هدر رفته است.

استاد دانشگاه شریف ادامه داد: واقعیت این است که کشور ما به لحاظ جغرافیای نیز مستعد توسعه انرژی های تجدیدپذیر است اما مدیران ما دانش و تخصص لازم را برای انجام این کار ندارند.

اورعی با اشاره به اینکه خاصیت سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر دیربازده بودن آن است، بیان داشت: وقتی صحبت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر انجام می شود دقیقا در مورد ارقامی به بزرگی چند ده یا چند صد میلیارد تومان است که در یک دوره 20 یا 25 ساله بازده خواهد داشت.

لازمه سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر ثبات سیاسی و اقتصادی است

وی اضافه کرد: لازمه این حجم از سرمایه گذاری ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی است و سرمایه گذاران بخش خصوصی دقیقا به همین دلیل از سرمایه گذاری در این حوزه امتناع می کنند.

پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر یادآور شد: ما شرایطی را فراهم نکردیم که بخش خصوصی بتواند به راحتی در این زمینه سرمایه گذاری کند و این دقیقا هدفی است که وزارت نیرو به صورت نامحسوس آن را دنبال می کند.

استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دولت خود نیز توان توسعه انرژی های تجدیدپذیر را ندارد، عنوان کرد: راه حل این است که تولید انرژی برقی در کشور به طور کل به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دستان ناتوان خود را از این مساله بیرون بکشد.

اورعی اظهار کرد: میزان یارانه برق کشور بالای 90 درصد است و تمام اینها نشان می دهد که شرایط اقتصادی لازم برای توسعه صنعت برق از طرق تجدید پذیر وجود ندارد و اگر کسی با این شرایط مدعی شود که ما روزی در کشور صاحب انرژی تجدیدپذیر خواهیم شد قطعا حرف نادرستی است.

وی گفت: شهریور امسال کمیسیون اقتصادی یک گزارشی را به هیات رییسه داد که در آن به ایرادات وزارت نیرو در دولت قبل اشاره شده است و نکته جالب توجه این است که به جای ارایه راه حل مناسب تنها به تشکیل ستادها و کارگروه های مختلف تاکید شده است و عملا راه حلی برای مساله ارایه نشده است.

پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر تصریح کرد: بازار انرژی های فسیلی در جهان در حال منسوخ شدن است بطوریکه ذغال سنگ تا 5 سال آینده نفت تا 8 سال آینده و گاز نهایتا تا 12 سال آینده جایگاهی در بازار انرژی نخواهد داشت و این اقتصادهای وابسته به نفت را در جهان به سمت نابودی پیش خواهد برد.

استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه نظام بین الملل به علت تغییرات اقلیمی در سالهای آینده اجازه استفاده از سوخت های فسیلی را به کشورها نخواهد داد، بیان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم این است که از روزمرگی فاصله بگیریم و این چیزی است که مدیران ما با آن بیگانه هستند.

کدخبر: 869942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟