شیوع بیمارگونه خشونت علیه زنان/ سکوت عجیب کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان مجلس در به تصویب نرسیدن لایحه منع خشونت علیه زنان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آنقدر یک لایحه تصویب نشد که شرایط کشور امنیتی شد. لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت یا همان منع خشونت علیه زنان ، دو سالی می شود که در مجلس شورای اسلامی خاک می خورد  و به نظر می رسد، کمیسیون اجتماعی مجلس برای زودتر تصویب شدن این مهم، اقدام خاصی انجام نداده است. حال آنکه نگاه نیمی از جمعیت یک کشور، دوخته شده به تصویب لایحه ای که می تواند در زندگی شان اثرات زیادی داشته باشد. وجود قانون، می تواند بازدارنده چرخه خشونت علیه زنان باشد. همانطور که دختر فرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار حوادث رکنا گفته بود که او و مادرش تحت خشونت در خانه بودند‌. با پدری که حتی جرات سوال پرسیدن از او را هم نداشتند!

زهرا نژادبهرام ، کارشناس مسائل سیاسی و فعال زنان در گفت و گو با رکنا در این خصوص با اشاره به اینکه معمولا زنان از ابراز اینکه سطح خشونت خانگی قرار می گیرند خجالت می کشیدند، گفت: برای این موضوع، بیش از هر چیز نیازمند این هستیم که بتوانیم آموزش های لازم را به خانواده ها ارائه دهیم. اولا زنان نباید نسبت به بیان خشونتی که به آنها روا داشته می شود، دچار خجالت و معذوریات اخلاقی شوند و داشتن قانون در این زمینه به شدت می تواند کمک کننده باشد. اگر قوانینی داشته باشیم که بتواند مجازات هایی را برای عاملین مرتکب شونده خشونت علیه زنان در نظر بگیرد، برای پیشگیری این موضوع بسیار می تواند موثر باشد.

وی تاکید کرد: ما نیازمند آموزش مداوم دختران و پسران به ویژه در مدارس هستیم. یعنی پیشگیری از وقوع جرم، بهتر از درمان آن است. در طول یک دهه گذشته، موضوع خشونت علیه زنان، به سبب توسعه فضای مجازی، مورد توجه قرار گرفته است و افراد آموزش های بیشتری را در این خصوص دیده اند که در برابر خشونت، سکوت نکنند.

نژادبهرام در ادامه افزود: اگر چنین بود، اتفاقات بسیار غم انگیز و هولناکی که تا کنون دیده ایم، در جامعه به وقوع نمی پیوست. از داستان  رومینا و دختری که در اهواز سرش توسط همسرش بریده شد گرفته تا اسیدپاشی های اصفهان. برای آن است که  اصرار داریم لایحه منع خشونت علیه زنان هرچه سریعتر در مجلس مطرح شود. به رغم اینکه نزدیک به دو سال است این لایحه از طرف دولت قبل، به دست مجلس شورای اسلامی رسیده و همچنین تصویب هیئت رئیسه را هم دارد؛ اما متاسفانه به دلایلی که اصلا روشن نیست و هیچ وقت هم راجع به آن توضیحی توسط فراکسیون زنان و کمیسوین اجتماعی‌ و حتی کمیسیون آموزش ارائه نمی شود، همچنان این لایحه مهم، مورد کم توجهی نمایندگان مجلس واقع شده است.

نژادبهرام تاکید کرد: اینها نشان دهنده آن است که قانون گذاران، موضوع خشونت علیه زنان را پذیرفته اند! و نمی توانند و نمی خواهند که در راستای پیشگیری از آن تلاش کنند و راهکاری برای جلوگیری از آن را به وجود بیاورند. جای خالی این سکوت و بی توجهی مجلس را باید رسانه ها با آموزش های لازم در راستای آگاهی نسبت به خشونت علیه زنان پر کنند. زنان باید بدانند چه مواردی نشان دهنده خشونت است و از چه طرقی می توانند مراجعه، پیگیری و شکایت کنند. 

این فعال حقوق زنان تاکید کرد: همچنین آموزش و پرورش، باید به دختران و پسران دانش آموز راجع به صحبت کند و آنها را راهنمایی کند. خشونت علیه زنان یک بیماری است که در درون جامعه ما به شکل نهفته در حال شیوع است. موضوع خشونت علیه زنان می تواند به جاهای خطرناکی کشیده شود؛ چنانچه حکمی که برای قاتلی که سر همسرش را برید و  در شهر چرخاند، نشان دهنده این است که خانواده مقتول رضایت داده ولی جامعه چطور؟ نگاه و رویکرد مردم نسبت به این موضوع چیست؟ جلوگیری از این رخدادهای غیرمتقربه، امکان پذیر نیست مگر اینکه نمایندگان ملت، نسبت به لایحه ای که دو سال است مجلس خاک می خورد توجه کند.

فراکسیون زنان مجلس برای زنان چه کار می‌کند؟

زهرا نژادبهرام با اشاره به اینکه سوال از فراکسیون زنان این است که برای زنان چه کار می کنید؟، گفت: باید به آنها گفت که خشونت علیه زنان دیگر باید به چه شکلی خودش را به نمایش بگذارد تا شما به خودتان بیایید؟ چرا بودجه حوزه زنان کاهش پیدا کرده؛ در حالی که بودجه ۱۴۰۲ انبساطی نوشته شده است. توجیه دولت این بوده که بودجه مربوط به حوزه زنان، در بودجه های دیگر توزیع و در نهایت بودجه حوزه زنان انقباضی شده است. من مخالف توزیع عادلانه بودجه بین دستگاه ها نیستم و این کار درستی است؛ ولی این رعایت عدالت نیست. اگر بودجه انبساطی است، باید در حوزه زنان، از جمله پیشگیری از خشونت، بهداشت، تحصیل و... هم این موضوع دیده شود. 

این فعال سیاسی تاکید کرد: وقتی کنگره زنان تاثیر گذار، علی رغم تمام نقدهایی که به آن وارد است، برگزار می شود، نشان می دهد که حداقل دولت نسبت به این موضوع حساسیت دارد ولی وقتی بودجه مربوط به حوزه زنان کاهشی می شود و بودجه سایرین افزایش 40 و در برخی موارد 50 درصدی هم دارند، نشانه خوبی نیست. رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده اند و انتظار می رود معاونت امور زنان نسبت به این مسئله ورود و مطالبه کند.

به روز نبودن لایحه منع خشونت علیه زنان ربطی به معاونت زنان ندارد

زهرا نژادبهرام در پایان در پاسخ به اینکه آیا توضیح معاونت زنان برای به تصویب نرسیدن لایحه منع خشونت علیه زنان، به روز نبودن آن و لزوم بر به روزرسانی آن است در است یا خیر، گفت: این موضوع ارتباطی با خود معاونت ندارد و اگر چنین قصدی وجود دارد، باید کمیسیون اجتماعی به مسئله ورود کند. معاونت زنان فقط می تواند پیشنهاداتش را ارائه دهد؛ ولی به روز رسانی باید در کمیسیون ها بررسی شود. این لایحه مشترک بین دولت و قوه قضاییه است و باید اگر به هر دلیلی نقطه قوت و یا ضعفی دارد، وظیفه مجلس است که آن را پیگیری کند؛ چراکه لایحه قبلا در اختیار مجلس قرار گرفته و مجلس آن را اعلام وصول کرده است و ارتباطی به معاونت زنان ندارد. 

کدخبر: 865138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟