سال سخت آبی در پیش است / کاهش بی سابقه آبگیری سد سفیدرود

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، وحید خرمی، ظرفیت آبگیری شده سد سفیدرود را حدودا ۱۵۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: این میزان آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سوابق سد سفیدرود این میزان کاهش آبگیری دیده نمی شود، تصریح کرد: نشان می دهد نسبت به سال گذشته که سال سختی از نظر منابع آبی بود، سال سخت تری در پیش داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی جهت پشت سر گذاشتن سال زراعی پیش رو با کمترین خسارت، عنوان کرد: سال آینده سال سخت آبی است.

خرمی، نرخ آب بهای کشاورزی را براساس قانون تثبیت آبهای زراعی و قیمت محصول برنج در مزرعه دانست و متذکر شد: این نرخ به نفع کشاورزان بوده و در گیلان براساس نرخ پایه برنج محلی(هاشمی) یعنی ۵۳ هزار تومان محاسبه می شود.

وی همچنین به پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی سد پلرود در شرق گیلان اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی ها امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ بتوانیم آبگیری اولیه سد را انجام دهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، لایروبی و احیای آب بندان ها را یکی از روش های استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در راستای بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، لایروبی آب بندان ها و استفاده از خاک آنها را در دستور کار داریم.

وی از انتخاب پایلوت ۵۰۰ هکتاری آب بندان های گیلان خبر داد و اضافه کرد: قرار شده پیمانکاران کارهای عمرانی لازم برای احیای آب بندان ها را انجام دهند و به جای اعتبار دولتی، خاک استخراج شده از آب بندان را با قیمت کارشناسی تحویل بگیرند.

 

کدخبر: 864891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟