قانون «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» تا پایان سال تصویب می شود/ تغییر کلمه "می تواند" در قانون بودجه به "مکلف است"
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اکثر توجه کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در سالهای  اخیر بر اقتصاد، تورم و بیکاری متمرکز بوده است  اما موضوع فرسودگی زیرساخت‌ها حتی بنیادی‌تر و جدی‌تر از بیکاری و فقر است. هیچ کشوری بدون زیرساخت‌های مستحکم و سراسری و نگهداری و بهبود آن‌ها نمی‌تواند شغل کافی ایجاد کند و بدون ایجاد شغل کافی، درصد  مردم زیر خط فقر افزایش می یابد.
زیرساخت ها اهمیت بسیار بالای امنیتی دارند زیرا با فرسودگی و فقر در زیرساخت و بهسازی نکردن آنها هر روز کشور دچار ضعف های خطرناک امنیتی در همه عرصه ها می شود.
 
وحید جلال زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه قانون «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» در ماه های اخیر بعد از تصویب در کمیسیون امنیت ملی به صحن علنی رفت و بعد از تصویب برای رفع ایراد به شورای نگهبان ارسال شد، اظهار داشت: اکنون این ایرادات رفع شده است و امیدواریم قانون نهایی «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» تا پایان سال به تصویب مجلس برسد.

وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل جزء ضرورت های زیرساخت های کشور است که از نهادها و اماکن محافظت می کند، گفت: ما در سال گذشته کلمه می تواند را در قانون بودجه تغییر دادیم و دستگاه ها را مکلف کردیم که یک درصد از اعتبارات خود را با تایید سازمان پدافند غیرعامل به این بحث اختصاص دهند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه بودجه ای دولت به این بخش کافی نیست و نسبت به ضرورت آن باید اعتبارات ویژه ای برای این بخش اختصاص یابد، تصریح کرد: شرکت ملی گاز و توانیر و سایر شرکت های مهم شامل این قانون و اختصاص یک درصدی بودجه شدند و در این خصوص سازمان پدافند قراردادهای خوبی را با وزارت نفت و سازمان صدا و سیما به مرحله اجرا درآورده است.

جلال زاده با اشاره به اهمیت توجه بودجه ای به این حوزه، اضافه کرد: امسال در بودجه سعی خواهیم کرد هم برای وزارتخانه ها و هم برای شرکت ها میزان اختصاص بودجه در حوزه پدافند غیرعامل را افزایش دهیم.

وی افزود: تصویب قانون «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» باعث شد که فعالیت های این سازمان کاملا قانونی شود و مصوبات آن با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح در چهارچوب قانونی و با کارایی بیشتری انجام گیرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حوزه هزینه کرد هم استقلال بیشتری به سازمان پدافند غیرعامل دادیم تا در هزینه کرد قراردادهایی که سازمان با دستگاه ها نظارت بیشتری انجام گیرد و نهادهایی که در این خصوص ترک فعل کردند بتوانند پاسخگو باشند.

یکی از ایراداتی که شورای نگهبان در خصوص قانون «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» وارد کرده بود در خصوص آیین نامه این سازمان بود که این مساله برطرف شد و کمیته پدافند غیرعامل مسوول ابلاغ و تعیین این آیین نامه شد.

کدخبر: 864658 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟