شایعاتی درباره کنگره زنان تأثیرگذار؛ از جایزه ۲۰هزار یورویی تا نوع پوشش میهمانان / مایا صباغ را چه کسی دعوت کرده بود ؟

به گزارش رکنا ، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشستی درباره کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار ، درباره حواشی مطرح ‌شده در زمینه حضور مایا صباغ به عنوان میهمان این کنگره تصریح کرد: ایشان به هیچ عنوان میهمان ما نبودند. بلکه خودشان به ایران آمدند، فیلم گرفتند و اتفاقاً خودشان هم در فیلم‌ها مطرح کردند؛ ای‌کاش دفعه بعد من را هم دعوت کنند.

خزعلی به برخی شایعات دیگر درباره کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار اشاره کرد و گفت: شایعاتی درباره خانم روسی که منتخب ما بوده هم ایجاد شد که دروغ‌هایی است که گاهی به علت تشابه اسمی ایجاد شده و رسانه‌ها آن را بیان کردند.

پاسخ به شبهات درباره پوشش میهمانان کنگره

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره پوشش زنان حاضر در کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار و مقایسه آن با پوششی که زنان ایرانی باید در کشور رعایت کنند، تصریح کرد: گاهی پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند.

خزعلی ادامه داد: همیشه اینطور بوده کسانی که از خارج از کشور می‌آیند پوشش متفاوت با ایران دارند و اینطور نبوده پوششی که به عنوان مقررات در داخل وضع شده را از میهمانان خارجی بخواهند. آنها در محیط خاص خود زندگی می‌کنند و شاید نتوان آن انتظار را از آنها داشت.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر سطح بالای کنگره بین‌المللی یادآور شد: در سطح ملی 31 نفر از بانوان تأثیرگذار از استان‌های مختلف مورد حمایت و تشویق قرار گرفتند. از جمله ملاک‌ها نوع تأثیرگذاری، کیفیت و کمیت تأثیرگذاری، شرایط و ویژگی‌های منطقه در تأثیرگذاری بود که این شناسایی به طرق مختلف انجام شد.

فعالیت بین‌المللی بانوان برگزیده

خزعلی با بیان اینکه در سطح بین‌المللی حدود 700 پرونده از زنان تأثیرگذار به دستمان رسید، اظهار داشت: از این تعداد، 70 نفر شرایط اولیه را داشتند. همچنین داوران متخصص هفت نفر بودند که سه زن ایرانی و چهار زن خارجی را انتخاب کردیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ایرانیان انتخاب شده در سطح بین‌المللی فعالیت و اثرگذاری بالایی داشتند. ملاک‌هایمان برای انتخاب این هفت نفر علمی، اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی و حتی از نظر عمومی و خانواده نیز بود اما اصل انتخاب بر فعالیت علمی قرار گرفت.

او سه نفر برگزیده ایرانی در سطح بین‌المللی را امام جمعه، سوده غفوری فرد و مژگان زندی معرفی کرد و ادامه داد: در هر دو قسمت ملی و بین‌الملل نیروهای خوبی شناسایی شدند. البته افراد تأثیرگذار دیگری هم در این سطح داریم، اما در میان داوطلبینی که به ما معرفی شدند، به این افراد رسیدیم.

در سطح ملی 14 هزار نفر از طریق بارگزاری اسامی در سامانه گوهرشاد و یا آشنایی با برخی زنان تأثیرگذار در جشنواره زن ایرانی و ایده دختران و یا از طریق امور بانوان استانداری‌ها شناسایی شدند.

عدم حضور معاونت زنان در تعیین مقدار و پرداخت «جایزه» به برگزیدگان

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان درباره مبلغ 20 هزار یورویی جایزه اهدا شده به منتخبین سطح بین‌المللی توضیح داد: جایزه توسط هیأت علمی و دبیرخانه علمی کنگره تعیین شد و معاونت امور زنان نه در مقدار جایزه و نه در پرداخت آن نقشی نداشت‌.

خزعلی ادامه داد: کمیته‌ای متشکل از معاونت علمی، بنیاد نخبگان و یونسکو منطقه‌ای جایزه و داوران را تعیین کردند. از سوی دیگر معمولاً سطح جوایز بین‌المللی خیلی بالاتر و بین 150 هزار تا 200 هزار یورو است.

آیا برگزیدگان ایرانی جوایز خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی اهدا کردند؟

خزعلی با اشاره به تشکیل صندوق «نوآوری و شکوفایی» برای کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار تصریح کرد: امسال به دلیل اینکه هنوز صندوق تشکیل نشده بود تا هزینه و پشتوانه‌ای از کمک خیرین و داوطلبین به این صندوق وارد شود، این جوایز به هفت نفر اول کنگره بین‌المللی پرداخت شد. با این حال همه مهمانان خارجی جایزه خود را به این صندوق واریز کردند تا صرف امور بانوان شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برگزیدگان ایرانی نیز جوایز خود را به این صندوق اهدا کردند، اظهار داشت: درباره برگزیدگان داخلی هنوز مطلبی عنوان نشده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره تنوع کشورهایی که نمایندگانشان در این کنگره حاضر بودند، با بیان اینکه 64 نماینده از 96 کشور در این کنگره شرکت کرده بودند، توضیح داد: طبیعتاً از تعدادی از کشورها با توجه به روابط و ظرفیت خود دعوت کردیم و نمی‌توانستیم همه کشورها را دعوت کنیم.

او ادامه داد: برخی زنان تأثیرگذار که تأیید حضور در این کنگره را گرفته بودند، اعلام کردند که اشتیاق برای حضور داریم اما در صورت شرکت، منافعمان به خطر می‌افتد. طبیعتاً در مجامع بین‌المللی درباره ایران سم‌پاشی کردند که برای حضور در کنگره دعوت نکردیم و امیدواریم این کشورها با تجدیدنظر در رفتار خود باعث شوند بتوانیم آنها را نیز دعوت کنیم‌.

خزعلی خاطرنشان کرد: تا به حال، قبل و پس از انقلاب اسلامی چنین کنگره‌ای برای زنان در کشور نداشته‌ایم و با برگزاری کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار انحصار و تحریم علیه زنان ایرانی شکست خورد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره نظرات زنان خارجی دعوت شده به این کنگره در خصوص زنان ایرانی گفت: نکات متعددی را مطرح می‌کردند، از جمله اینکه احساس می‌کردند خانم‌های ایرانی نمی‌توانند از خانه خارج شوند. رسانه‌ها بعضاً این سیاه‌نمایی را ایجاد کردند. حتی زنان خارجی که فعال هستند و اطلاع از سیاه‌نمایی رسانه‌ها داشتند هم با دیدن فضای ایران عنوان می‌کردند که آنچه می‌بینند برتر و فراتر از آنچه می‌دانستند، است.

او ادامه داد: میهمانان خارجی با نگاه خوب و مثبت نسبت به ایران، از کشور ما رفتند و انتظار داشتند نشست‌های بعدی را نیز داشته باشیم. حتی درباره نمایشگاه آثار و دستاوردهای زنان ایرانی نیز متعجب بودند که چطور با شرایط تحریم، زنان ایرانی این دستاوردها را دارند.

نادیده گرفتن نسبت‌های فامیلی با مقامات در انتخاب برگزیدگان

یکی از برگزیدگان کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار، سوده غفوری فرد دارای دکترای ژنتیک و محقق برجسته این رشته است که با برخی رده‌های سیاسی در کشور هم نسبت خویشاوندی دارد. معاون رئیس جمهور ضمن رد توجه به وابستگی‌های سیاسی در انتخاب افراد خاطرنشان کرد: آیا اگر کسی نسبتی با شخصیتی داشت باید حذف شود؟ آیا به خاطر شائبه‌های موجود باید برگزیده‌ها را کنار بگذاریم یا با مقیاس خاصی حرکت کنیم و کاری به شائبه‌ها نداشته باشیم؟ من خودم با این موضوع مواجه بودم و از این رو با اسم مستعار در جشنواره‌ها شرکت می‌کردم. نمی‌خواستم به خاطر نسبت مورد قضاوت قرار گیرم؛ هر دو غلط است. اینکه به خاطر نسبت با مقامات کسی را انتخاب کنی یا بدون دیدن شایستگی‌ها او را به خاطر نسبت با مقامات کنار بگذاری هر دو غلط است‌.

خزعلی یادآوری کرد: غفوری فرد جزء یک درصد برتر است و شاخص‌های دیگر مثل امور اجتماعی نیز  دارد. او حافظ قرآن است و این امر ممکن است یک ویژگی فرهنگی نیز برای ایشان در نظر گرفته شده باشد. من در هیأت داوران حضور نداشتم و اما هیچ‌گونه نسبتی نباید موجب شود به توانایی فردی توجه زیادتر یا کمتر شود.

او در پاسخ به این پرسش که زنان نخبه ایرانی از این امر گلایه دارند که به دلیل بی‌اطلاعی از برگزاری این کنگره در سطح ملی نتوانستند رزومه خود را ارسال کنند، اظهار داشت: این کار اول کنگره بوده است‌. برای سال‌های آینده حتماً افراد توانمند را شناسایی می‌کنیم و از رسانه‌های جمعی می‌خواهیم اطلاع‌رسانی کنند. البته این کنگره از طریق صداوسیما و برخی نهادهای دیگر اطلاع‌رسانی هم شده بود. سایت گوهرشاد را گسترش خواهیم داد تا در سطح بین‌المللی نیز فعال شود.

متولی پرداخت هزینه کنگره که بود؟

معاون رئیس جمهور درباره تأمین هزینه کلی برگزاری این کنگره گفت: با توجه به اهدافی که این سمینار داشت، هزینه آن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود چراکه این سمینار چند جانبه بوده و بسیاری از کارهایی که بین وزارتخانه‌ها باید انجام می‌شد از این طریق انجام شد.

خزعلی تصریح کرد: بخش عمده هزینه‌ها توسط پروتکل دو جانبه از سوی وزارت خارجه و وزارتخانه مربوطه انجام گرفت. در واقع هزینه این کنگره بین وزارتخانه‌های مختلف پخش بود و این کار جمعی در هیات دولت بوده است. معاونت زنان هیچ هزینه‌ای در این راستا نکرده است چراکه ما این بودجه را نداریم و فقط هماهنگی با ما بود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به اینکه کنگره در نهایت سادگی و صرفه‌جویی برگزار شد، این پرسش را مطرح کرد:‌ کسانی که شاهد بودند قبلاً چطور ریخت و پاش‌ها انجام می‌شده، این سادگی‌ها را ندیدند؟

دلایل حضور همسر رئیس جمهور در کنگره

خزعلی درباره حضور جمیله سادات علم‌الهدی نیز اظهار داشت: تعدادی از همسران رؤسای جمهور کشورها در این کنگره حاضر بودند و لازم بود همسر رئیس جمهور ایران نیز طبق پروتکل‌ها با آنها نشست می‌گذاشت.

او با بیان اینکه این سمینار تأثیرگذار بود و دشمنان را عصبانی کرده، یادآوری کرد: دشمنان دنبال این هستند مطلبی پیدا و آن را بزرگ کنند. شاید چون حضور همسر رئیس جمهور در کشور ما سابقه نداشت، بیشتر به این امر پرداخته شد. از سوی دیگر همسر رئیس جمهور ما فرد علمی و دارای فعالیت اجتماعی است و طبیعتاً انتظار بود ایشان در این کنفرانس که کاملاً علمی و نخبگانی است حضور داشته باشد.

منبع : تسنیم

کدخبر: 864440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟