حیات وحش استان تهران به صورت دستی غذارسانی شدند

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، محمد کرمی درباره غذارسانی دستی به حیات وحش در سرما و برف اخیر استان تهران اظهار کرد: غذارسانی دستی به حیات وحش تنها برای مناطقی که نزدیک سکونتگاه‌های شهری و مکان‌های انسان‌ساخت است، صورت می‌گیرد چراکه هنگامی که شرایط برای حیات وحش در ارتفاعات سخت می‌شود به ارتفاعات پایین‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اکنون به دلیل گسترش شهرها و اقداماتی که انسان برای رفاه حال خود انجام می‌دهد برخی مسیرهای گذر و مهاجرت حیوانات به پایین‌دست بسته شده است. بدین جهت ما برای حفظ حیات وحش در زیستگاه‌های خود برایشان در این فصل غذارسانی دستی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: این موضوع از نظر کارشناسی درست نیست اما برای جلوگیری از ورود حیوانات به شهرها مجبور به انجام این کار هستیم. به عنوان نمونه چندین هزار قوچ و میش در ارتفاعات شهر لواسان زیست می‌کنند که در صورت ورود به سطح شهر مخاطراتی چون شکار غیرمجاز، تصادفات جاده‌ای و... آن‌ها را تهدید می‌کند.

کرمی به مناطقی که غذارسانی دستی در آن‌ها انجام می‌شود، اشاره کرد و توضیح داد: غالب علوفه‌دهی دستی برای محدوده‌ منطقه حفاظت شده ورجین در ارتفاعات مشرف به شهر لواسان انجام می‌شود اما این اقدام را مقداری در پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده کویر انجام می‌دهیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش استان تهران به علت غذارسانی دستی محدود به پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار اشاره و اظهار کرد: پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار به شکل زیستگاهی جزیره‌ای درآمده‌اند. بدین جهت برای جلوگیری از مهاجرت حیات وحش به سمت جاده‌ها و مناطق مسکونی اطراف مجبور به علوفه‌رسانی به‌صورت محدود شده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به دلیل غذارسانی به منطقه حفاظت شده کویر گفت: منطقه کویر نیز به علت خشکسالی در چند سال اخیر نیازمند غذارسانی دستی شده است. در برخی فصول علوفه به‌طور جدی در منطقه کم می‌شود و امکان مهاجرت حیات وحش وجود دارد بنابراین برای جلوگیری از این اقدام علوفه‌رسانی دستی انجام می‌شود.

کرمی درباره نیاز سایر مناطق حفاظت شده استان تهران به غذارسانی دستی توضیح داد: تاکنون این اقدام برای سایر مناطق مانند فیروزکوه و دماوند در شرق استان تهران صورت نگرفته است چراکه اگر شرایط مناسب باشد حیات وحش می‌توانند از عرض‌های شمالی به عرض‌های پایین‌تر و زیستگاه‌های پایین‌دست که برف و سرمای کمتر همچنین آب‌وهوای ملایم‌تر دارد، مهاجرت کنند. آن‌ها با روش‌های مخصوص به خود سم‌هایشان را بر زمین می‌کوبند، برف را کنار می‌زنند و از علوفه زیر برف تغذیه می‌کنند. بدین جهت نیازی به غذارسانی دستی ندارند و می‌توانند به زندگی ادامه دهند.

گزارشی از تلفات حیات وحش نداشتیم

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش استان تهران تاکید کرد: تاکنون به علت شرایط جوی و سرمای موجود در کشور، گزارشی مبنی بر تلفات حیات وحش به علت مشکل در تغذیه یا ناتوانی در مهاجرت گزارش نشده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش استان تهران از مردم خواستار واگذاری اقدامات لازم جهت غذادهی دستی به حیات وحش و پرندگان مهاجر به کارشناسان و نیروهای محیط زیست در منطقه شد و گفت: شهروندان غذارسانی به حیات وحش را انجام ندهند چراکه اگر لازم باشد ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

کرمی با اشاره به موضوع «نذر طبیعت» توضیح داد: اگر شهروندی قصد کمک به حیات وحش و پرندگان مهاجر را دارد می‌تواند از طریق نذر طبیعت علوفه، دانه‌های گندم و هرگونه تغذیه مورد نیاز حیوانات را در اختیار مسئولان مناطق چهارگانه یا مناطق تحت حفاظت و مدیریت محیط زیست قرار دهد تا آن‌ها در زمان و مکان مناسب نذر شهروندان را اختیار حیات وحش و پرندگان مهاجر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش ایسنا که آیا سرشماری حیات وحش استان تهران در سال جاری انجام شده است یا خیر؟ توضیح داد: سرشماری سال جاری در خصوص سم‌داران شاخص استان تهران در زیستگاه‌ها و مناطق چهارگانه تحت مدیریت همچنین زیستگاه‌های آزاد که شامل چهار گونه قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، آهو و جبیر هستند انجام شده اما هنوز داده‌ها جهت ارائه آمار کلی جمع‌بندی نشده‌اند. 

کرمی در پایان درباره سرشماری پرندگان مهاجر گفت: اکنون فصل سرشماری پرندگان مهاجر نیز است اما به علت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی هنوز اقدامات لازم آغاز نشده است. از اوایل هفته آینده سرشماری پرندگان مهاجر را هم آغاز خواهیم کرد.

کدخبر: 862740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟