رتبه اول اصفهان در فرونشست زمین کشور / 70 درصد دشت های استان اصفهان دچار فرونشست است + فیلم
حجم ویدیو: 66.42M | مدت زمان ویدیو: 00:01:46

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 60 تا 70 درصد دشت های استان اصفهان با فرونشست مواجه است و در بین شهرها و کلان‌شهرها بزرگ ایران، رتبه اول از نظر فرونشست زمین را دارد. این درحالی است که نگران کننده ترین خبر منتشر شده درباره این موضوع، رسیدن فرونشست به ابنیه های تاریخی است.

این در حالی است که استان اصفهان با توجه به وجود زاینده رود نباید مشکل آبی داشته باشد اما آن چیزی که زاینده رود با مشکل مواجه کرده است عدم فهم درست از حکمرانی آب بوده که با مدیریت غلط و مطالعات نادرست، بحران کنونی آب در این استان را به وجود آورده است. 

حال لازم است به یکی دیگر از رودهایی که ورودی قابل توجهی به زاینده رود دارد اشاره کنیم. 

ولی الله میرزایی کارشناس آب منطقه‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، درباره روخانه خرسانک می‌گوید: این رودخانه یکی از سرشاخه های اصلی زاینده رود محسوب می‌شود که سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد. 

او ادامه می‌دهد: ما در حوزه خرسانک بحث انتقال آب را نداریم و عمده آورده آن از چشمه گرداب در بالا دست است. 

میرزایی تاکید می‌کند: ما پمپاژ غیر مجاز در این رودخانه داریم که جلوی آن گرفته می‌شود و برخورد قضایی صورت میگیرد البته در سال های ترسالی برخوردها کم تر است.

این کارشناس آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بعد از بهم پیوستن این دو روخانه با یکدیگر و حرکت آب به سمت پایین دست ما به نهر آزادگان می‌رسیم که به نظر من از آن جا به بعد ما نباید بگوییم رودخانه زاینده رود بلکه باید نهر زاینده رود بگوییم چرا که دبی آب ورودی به این نهر بیشتر از خود زاینده رود است.

کدخبر: 858647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟