سه عامل اصلی آلودگی آب زاینده رود + فیلم
حجم ویدیو: 2.34M | مدت زمان ویدیو: 00:00:12

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق آمارهای منتشر شده جهانی حدود 80 درصد از فاضلاب جهان که عمدتاً تصفیه نشده  هستند به محیط زیست ریخته می شود و رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها را آلوده می کند.

این مشکل گسترده آلودگی آب سلامت ما را به خطر می اندازد. آب ناامن سالانه تعداد بیشتری از افراد را از جنگ و سایر انواع خشونت می کشد. یکی از رودخانه هایی که آلاینده‌های خطرناک وارد آن می‌شود، زاینده رود است که به سه عامل مرتبط است.

اولین عامل  مربوط به شیرآبه دفن پسماند بعضی از روستاها مانند مشهد کاوه است.

عامل دوم  مربوط به سیستم فاضلاب روستا‌ها است که تقریبا روستاهایی مثل مشهد کاوه، شهر چشمه، فریدون شهرو... که در مناطق بالا دست هستند، فاضلاب های خود را به صورت روان آب به داخل زاینده رود می‌ریزند.

مسئله بعدی نیز زه آب هایی است از کشاورزی ها وارد زاینده رود می‌شود و به دلیل اینکه بعضی مواقع از سمومی استفاده می‌شود که به شدت برای افراد مضر بوده و نباید استفاده شود. این آلاینده ها نیز زمانی خود را نشان می دهد که غلظت و میزان آب پایین است و خسارت زیادی به سلامت عمومی می‌زند. 

همچنین دو پرورش ماهی نیز در بالا دست زاینده رود فعال هستند که گاهی ماهی‌های آن ممکن است مبتلا به قارچ شوند که به همین دلیل از سمومی استفاده میشود که آن نیز برای سلامتی انسان مضر است.

فلذا باید حداقل کاری کنیم که روستاهای بالا دست سیستم آب و فاضلاب داشته باشند تا دیگر این فاضلاب ها وارد رودخانه‌ نشوند. البته بحث تسویه خانه نیز دردسرهای خودش را دارد برای مثال در بخش چادگان که به مخزن چسبیده است. تا کنون ۲۰۰ میلیارد برای آن هزینه شده و هنوز همان مقدار برای کامل کردنش سرمایه نیاز دارد ولی باید به این نکته توجه کرد که در صورت نادیده گرفتن این موضوعات نه تنها خسارت های مالی زیادی در حوزه سلامت خواهیم دید بلکه ارتباط این حوزه با سایر حوزه‌ها مثل کار و اشتغال به آنها نیز ضربه‌ای مهلک خواهد زد.

کدخبر: 858645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خبرنگار: علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟