امکان تقلب گسترده در آزمون الکترونیک/ دستِ باز هکرها برای حمله به کنکور/ آزمون الکترونیکی رانت به همراه دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری کنکور الکترونیکی تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: از این زمان دیگر هیچ کاغذی بین داوطلب و سازمان سنجش تبادل نمی شود؛ یعنی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می‌شود که آزمون خود را برگزار کند. 

سامان سلامیان، مدرس تخصصی ریاضیات درباره این مهم به رکنا گفت: کنکور غیر کاغذی و اصطلاحاً الکترونیک که مدت‌ها پیش در مراکز مایکروسافت در جهان برگزار می‌شد، مشکلات بسیاری داشت و سبب ناعدالتی می‌شد. از همین‌رو انتخاب نوع آزمون را به شخص متقاضی سپردند. به‌عنوان مثال در آزمون آیلتس در دوبی در ماه اکتبر، متقاضی می‌توانست خودش انتخاب کند که آزمون الکترونیک داشته باشد یا کاغذی. حتی برای این‌که عدالت بیشتری برقرار شود، داوطلب می‌توانست تقاضا کند که  آزمون الکترونیک به‌صورت فردی یا در جمع باشد یا ترکیبی یا مجزا و یا کاغذی و الکترونیک باشد.

سلامیان در این‌باره معتقد است که نباید کنکور را از آزمونی عادلانه و استاندارد به یک قمار و آزمونی متکی بر شانس و رانت تبدیل کرد و گفت: تغییرات اخیر کنکور می‌تواند، شانس و رانت را به مقدار زیادی افزایش دهد؛ بنابراین توصیه می شود که سازمان سنجش، در این‌باره مطالعه بیشتری داشته باشد و نتایج پژوهش‌های علمی مرتبط را بیشتر بررسی کند.

کنکور الکترونیک باید یک تصمیم شخصی باشد؛ در جهان اینگونه است

وی تاکید کرد: این‌که آزمون الکترونیک در جهان برگزار می‌شود درست است؛ اما نکته مهم این است که سرنوشت افراد به آزمو‌ن الکترونیک‌ وابسته باشد یک‌ تصمیم شخصی و اختیاری است نه یک اجبار سازمانی! فرض کنید شخصی به عارضه چشمی آستیگمات دچار است و هم‌زمان نمره عینک دوربین بالای ۴ دارد (جمع دو چشم) بیشتر از یک‌ساعت و نیم هم نمی‌تواند به صفحه مانیتور نگاه کند و چشمش به خستگی دچار می‌شود و تمرکزش کاهش می‌یابد و حدوداً ۵ تا ۱۰ دقیقه باید چشم‌هایش استراحت کند. بدیهی است برای ایجاد عدالت و برقراری آزمونی امن نباید از یک بی‌عدالتی و ظلم جدید استفاده کرد.

سلامیان گفت: ممکن است تصور شود، تغییرات در برگزاری کنکور از کاغذی به الکترونیک می‌تواند به ایجاد امنیت بیشتر منجر شود؛ اما این موضوع یک شرط دارد؛ آزمون‌های الکترونیک‌ فعلی در جهان هوشمند هستند و‌ در بستری برگزار می‌شوند که هوش مصنوعی در یک زمان، کل آزمون ها را کنترل کرده و با توجه به تشخیص خود، می‌تواند و اجازه دارد چیدمان پرسش‌های بعدی و گزینه‌ها در پرسش‌های بعدی را تغییر دهد. این تغییر در چیدمان سبب می‌شود امکان برگشت به پرسش‌های پیشین وجود نداشته باشد.

امکان تقلب گسترده در کنکور الکترونیک؛ دستِ باز هکرها در این سبک کنکور!

این مدرس تخصصی ریاضیات تاکید کرد: اگر قرار باشد دانش‌آموز بتواند به پرسش‌های پیشین برگردد و چیدمان شناور وجود نداشته باشد به سادگی قابلیت تقلب گسترده فراهم می‌شود، کافی است از یک مدل «کجت» با دو فضای متفاوت استفاده شود؛ یعنی به‌عنوان داوطلب از یک گوشی خاص  با دو محیط متفاوت استفاده کند. تقلب، در فضای الکترونیک می‌تواند بسیار حرفه‌ای‌تر رخ دهد و هکرها و متقلبان دست بازتری برای فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: آزمون‌های بدون کاغذ به‌سادگی می‌تواند هک شود و خوراک تقلب است، مگر این‌که با نظارت هوش مصنوعی هوشمند باشد که در این حالت امکان برگشت به پرسش‌های پیشین نمی‌تواند وجود داشته باشد. کافی است به‌عنوان نمونه به تقلب در تافل های «هوم ادیشون» توجه کنید تا متوجه شوید چقدر راحت در اسپیکینگ می‌شود تقلب کرد (هم‌اکنون در ایران با پرداخت ۱۵ تا ۲۰ میلیون  تومان شخص دیگری آزمون تافل هوم ادیشن را به‌صورت تقلب انجام می‌دهد) داوطلب پاسخ را روی گوشی خود که به صفحه مانیتور چسبانده است، می‌خواند! این پاسخ توسط شخص دیگری که از یک سیستم موازی در آزمون شرکت می‌کند، داده می‌شود. با چنین سخت‌افزاری از سد هر آزمونی آنلاین و الکترونیکی می‌توان عبور کرد.

سلامیان افزود: تعریفی که مسئولان سازمان سنجش از آزمون الکترونیک ارائه می‌کنند به این‌صورت است که یک فضای وب اکسترانت است که سانترال شده و اینترانت در حوزه‌ها برای هر سیستم دیتای معینی لود می‌شود. تا اینجا همه چیز ایده‌آل است اگر بحث هزینه سخت‌افزاری را به‌طور کل در نظر نگرفت در امنیت شبکه همیشه یک پروتکل باید رعایت شود، هر سوئیچ و اتصالی باید یک کد امنیتی هوشمند داشته باشد که شخصی بوده و تاریخ انقضا داشته باشد (شبیه به رمز دوم در خرید اینترنتی) در همه سوئیچ‌ها چون مخاطبان زیادی باید هم‌زمان وارد شبکه شوند، کافی است یک مخاطب بدافزاری یا ربات را در یک قسمت وارد کند در نتیجه هک سیستم رخ خواهد داد. شبیه به ثبت نام ایران خودرو که طی 10 دقیقه از ۲۵ هزار نفر متقاضی حدود ۷۰ درصد ربات وارد شبکه می‌شوند و قابل ردیابی نیست چون سیستم را آلوده می‌کند. فعالان امنیت شبکه رمزارز ها، دقیقاً متوجه ربات‌هایی که سبب ایجاد این موارد می‌شوند، هستند.

وی افزود: در رمزارزها با همه امنیتی که رعایت می‌شود، این ربات‌ها بازیگر اصلی هستند و عزیزانی که تردید می‌کنند کاملاً متوجه این موضوع هستند. آزمون الکترونیک با ساختاری که تعریف کردند شاید در یک دانشگاه و دانشکده قابلیت اجرا داشته باشد اما در برگزاری کنکور سراسری اطمینان داشته باشید ربات‌هایی که هکرها تعریف می‌کنند بسیار قدرتمندتر خواهند بود!

این مدرس ریاضی کنکور هم‌چنان تأکید کرد که باید صبر کرد و اهداف مشخص شده سازمان سنجش را تک تک و به دقت نقد و بررسی  کرد و در ادامه افزود: نمونه‌های زیادی از ناتوانی سرورها در موارد این‌چنینی وجود دارد، به‌عنوان مثال کند شدن لود صفحه سازمان سنجش در هنگام اعلام نتایج کنکور سراسری. در خریدهای اینترنتی سهام یا رمزارز، کاری که انجام می‌شود باید با چندین آی‌پی مختلف تلاش کرد تا بتوان به بالاترین میزان رنج انتقال دیتا رسید. دقیقاً شبیه به اتصال وی‌پی‌ان ناگزیر از تغییر کشورها و آی‌پی‌ها باید باشیم تا بالاترین کیفیت را داشته باشیم.

سلامیان با اعتقاد به این‌که آزمون الکترونیک دنیای متفاوتی از کارهای متداول سازمان سنجش را دارد و فعلاً بستر مناسب برای برگزاری آن فراهم نشده‌ است، یادآور شد که مطالعه کافی و آزمایشی برای آن انجام نشده است و تاکید کرد: البته این صحبت‌ها هم به گوش می‌رسد که منظور از کنکور الکترونیک که جناب دکتر پورعباس فرموده‌اند این است که دانش‌آموزان در حوزه پشت سیستم می‌نشینند، و پرسش‌های هر فرد در سیستم، پیش از آن لود شده و با آغاز آزمون پرسش‌ها به‌صورت صفحات اسکن شده در صفحه دیده و حل می‌شوند.

مسئولان سازمان سنجش بگویند کنکور الکترونیکی چه لزومی دارد؟

وی افزود: بحث استراحت بین هر مجموعه پرسش و هر دفترچه هم شاید در نظر گرفته شود. در خصوص چرک‌نویس هم مقرر شده که از قلم نوری استفاده شود و اصطلاحاً صفحه هوشمند داشته باشند. هنوز از سوی مسئولان در خصوص این‌که واقعاً چرا باید آزمون این‌چنین برگزار شود و یا چه توجیه علمی‌ای دارد، توضیحی داده نشده است. قطعاً مسئولان سازمان سنجش منطق خاص خود را دارند؛ اما هنوز استدلال خود را رسانه‌ای نکرده‌اند و این‌که توضیح بدهند چه مزایا و دستاوردهایی برای داوطلب دارد و داوطلب چه چیزی را بدست می‌آورد؟ 

آموزش سنتی و کنکور الکترونیک؛ نمونه بارز بی عدالتی!

سلامیان گفت: فعلاً که تنها استرس و اضطراب برای داوطلبان سال‌های بعد ارمغان این خبر است. اینطور که از اخبار و شواهد بر می‌آید، سازمان سنجش به‌شدت پیگیر است و‌ به احتمال زیاد از سال 1403 شاهد برگزاری کنکور به این سبک خواهیم بود. مشکل دیگر آموزش سنتی در برابر سنجش الکترونیک است و این خود نمود بارزی از بی‌عدالتی است، مگر آن‌که آموزش آنلاین و با کیفیت با دبیران برند و با‌تجربه، در سراسر کشور رونق یابد. مشخص نیست شما هم‌اکنون در این‌باره با من هم عقیده هستید و یا این متن را باور ندارید شاید دو سه سال پیش از کرونا این جمله صحیح بود، اما با آموزش مجازی موسسات و‌ کلاس‌های آنلاین دبیران در دو سه سال اخیر آموزش به همه نقاط کشورمان نفوذ کرده و اتفاقات بسیار خوبی هم رخ داده است. 

سامان سلامیان افزود: شناور شدن آموزش، شناخته شدن دبیران برند، شناخته شدن متدهای جدید آموزش همگی از نتایج آموزش‌های مجازی و آنلاین در این دوران است. با این وجود باید آموزش با کیفیت آنلاین چنان فراگیر شود که درخواست برگزاری آزمون سراسری الکترونیک مطالبه همه داوطلبان کنکور باشد و نه اجباری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور. در کنارش حق انتخاب برای داوطلب بین آزمون کاغذی و کامپیوتری هم وجود داشته باشد.  

کدخبر: 858493 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟