کسری بودجه سال 1402 از الان مشهود است / مطمئن باشید سال آینده آسیب های اجتماعی و نارضایتی مردم بیشتر می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این دلارِ افسار گسیخته، مرز 43 هزار تومان را رد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این رقم تا پایان سال افزایش بیشتری خواهد داشت؛ چنین نماند و چنان نخواهد ماند. حال در این شرایط، که تمام مایحتاج زندگی مردم از خودرو گرفته تا پنیر صبحانه، قیمتش با نرخ دلار تعیین می شود، چگونه می توان توقع داشت که باز هم مردم نیازهای خود را به حداقل برسانند. به گفته جامعه شناسان، مردم تا حدی ظرفیت دارند که از نیازهای اولیه‌شان دست بکشند و این یعنی از یک جایی به بعد، دیگر این امکان وجود ندارد که از سطح نیازها کاست. در این شرایط، که روز به روز سخت تر هم می شود، چطور می توان چشم اندازی برای سال بعد داشت؟ وضعیت اقتصادی مردم در سال 1402 چگونه خواهد بود؟ 

انور حبیب زاده بوکانی ، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا در خصوص این مهم و برنامه های اقتصادی دولت و نقش مجلس گفت: در ابتدا باید گفت که لایحه بودجه ۱۴۰۲ با تاخیر به دست مجلس رسید که این مهم برای دولت تبعات اقتصادی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه خبر داد که هفته آینده، مجلس به صورت دو شیفت و در برخی موارد سه شیفت، به بررسی لایحه بودجه می پردازد و در این مدت، جلسات کمیسیون ها تشکیل نخواهد شد.

کسری بودجه بسیار زیاد سال 1402 از الان مشهود است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تاکید کرد: قطعا در سال 1402 کسری بودجه  خواهیم داشت که بسیار بالا هم هست که مهم ترین مشکلی که ایجاد می کند، بالا رفتن تورم خواهد بود. مشکلاتی که تورم ایجاد کرده، عامل نارضایتی مردم است. آمارهای مرکز آمار ایران هم نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه 48.5 و تورم سالانه نزدیک به 45 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده هم قطعا همین شرایط به همین شکل خواهد بود، گفت: باید این را بپذیریم که سال بعد هم شرایط بهتری را نخواهیم دید. مردم و دولت باید در این راستا به یکدیگر کمک کنند.

انور حبیب زاده بوکانی افزود: دولت باید در سیاست گذاری در بخش اقتصادی برنامه ریزی های بهتری داشته باشد وگرنه فکر نمی کنم وضعیت کشور در سال آینده بهتر از الان شود. امیدوارم دولت و مجلس در این راستا قدم هایی را با هماهنگی با هم بردارند.

مطمئن باشید سال آینده آسیب های اجتماعی و نارضایتی مردم بیشتر می شود

دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، فشار اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف بیشتر می شود؛ لذا باید منتظر آسیب های اجتماعی بیشتر از حال حاضر باشیم، گفت: مطمئن باشید آسیب های اجتماعی و نارضایتی بیشتر می شود. نارضایتی هایی که امروز پیش آمده هم ناشی از تورم و هزینه های بالای زندگی است.

دلار از مرز 42 تومان گذشت و این بسیار خطرناک است

وی در ادامه گریزی به بالا رفتن نرخ ارز زد و گفت: موضوع ساماندهی ارزی، در هفته گذشته در مجلس با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بررسی شد؛ ولی نتیجه مثبتی که برای مردم ملموس باشد، حاصل نشد. در این یک هفته هیچ اثر مثبتی ندیدم و الان دلار از مرز 42 هزار تومان گذشته است و این بسیار خطرناک است.

دولت در ساماندهی بازار ارز کوتاهی می کند

این نماینده مجلس در پایان گفت: با حرف و حدیث نمی توان مسائل اقتصادی و نرخ دلار را کنترل کرد. این نیازمند یک کار تخصصی است که با تدبیر و برنامه ریزی پیش حل می شود. دولت و بانک مرکزی باید دلارهایی که در اختیارشان است را در بازار تزریق و به این شکل آن را کنترل کنند. دولت در ارتباط با این قضیه کوتاهی می کند. در شرایط فعلی سوالاتی از وزیر اقتصاد پرسیده شد؛ ولی استیضاح در دستور کار نیست.

کدخبر: 856509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟