هشدار رییس سازمان محیط زیست به شهردار مشهد/ تصفیه خانه تا 6 ماه دیگر باید تکمیل شود

 به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه پس از بازدید میدانی که از ارتفاعات جنوبی مشهد، کشف رود و وضعیت تصفیه خانه ها داشت، در نشست با دستگاه‌های اجرایی که در شهرک صنعتی توس برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته دارای محیط زیست پایدار هستند و مسائل محیط زیستی نقش پررنگ و تعیین کننده ای در برنامه هایشان دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استاندارهای محیط زیست در سطح بین المللی را دوگانه و جهت دار برشمرد و افزود: طرح شکایت هایی که در دنیا به وجود می آید هم راستا با سیاست‌های استثماری و استعماری با خط کش محیط زیستی رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: مشهد با ظرفیت‌هایی که دارد باید در همه زمینه ها الگو و پیشتاز باشد همانطور که ما الان مدیریت پسماند مشهد را به لحاظ روش شناسی در کشور به عنوان یک الگوی موفق معرفی می‌کنیم.

سلاجقه با اشاره به بازدیدی که صبح از ارتفاعات جنوبی و کشف رود داشت، عنوان کرد: این وضعیت را نمی‌پذیریم و به خاطر حفظ حرمت امام رضا علیه‌السلام و زوار و مجاورین، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات رقم بخورد و همه دستگاه‌ها موظفند به وظایف خود عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طی شدن فرایندثبت ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان منطقه حفاظت شده اظهار کرد: این موضوع را دستور کار محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد و این کار بهترین راه حل برای محدود کردن دست اندازی ها به این منطقه است.

سم وارد سفره مردم نکنید/ این جنایت است 

وی با اظهار تاسف از وضعیت رودخانه کشف رود، گفت: این وضعیت پذیرفته نیست، مردم مجبورند کشاورزی کنند اما ما به عنوان مسئولین حق نداریم در ۴ هزار هکتار زمین کشاورزی اطراف کشف رود سم وارد سفره مردم کنیم، این جنایت است.

سلاجقه گفت: معاون محیط زیست و خدمات شهری در این جلسه عنوان کرد که ۵۳ میلیارد تومان اعتبار تامین کنید من سپتاژ را ۶ ماه دیگر تحویل می‌دهم، بنده همین الان با صندوق تماس گرفتم تا دیگر بهانه‌ای نداشته باشید، من ۶ ماه دیگر سپتاژ را تکمیل شده می‌خواهم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کشف رود تبدیل به یک آبفاضلاب رو شده است، نسبت به حیات گیاهان و جانوران این منطقه هشدار داد و گفت: اینکه کدام بخش‌های این رودخانه باید از حالت حفاظت شده خارج شود باید با دلایل متقن به شورای عالی اعلام شود تا بتوانند دستگاه‌های اجرایی کارهای ساماندهی را انجام دهند.

وی با اشاره به آلودگی زیاد فاضلاب چرمشهر تصریح کرد: محیط زیست باید وظایف خود را در این خصوص به درستی انجام دهد حتی لازم شد زندگی و سلامتی مردم شوخی بردار نیست، حتی لازم شد پلمب هم انجام می‌دهیم.

سلاجقه با اشاره به قدرت اجرایی سازمان محیط زیست در برخود با تخلفات بیان کرد: سایر صنایعی هم که در حاشیه کشف رود قرار دارند باید تعیین تکلیف شوند، هر کدام از صنایعی که آب کشف رود را آلوده می‌کنند باید فاضلاب شان را تصفیه کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: فاضلاب و پساب یک سرمایه است که با سو مدیریت تبدیل به ضد سرمایه شده است و باعث تهدید سلامتی مردم و محیط زیست شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشف رود را به این شرط از منطقه حفاظت شده خارج می‌کنیم که در سفر بعدی این وضعیت و بوی گندی که امروز بود، وجود نداشته باشد و تصفیه‌خانه‌ها تکمیل شود.

سلاجقه با اشاره به تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی توس گفت: یک سرمایه‌گذاری در اینجا انجام شده و روزانه ۶ هزار مترمکعب در روز تصفیه انجام می‌شود اما دوباره در مسیر با فاضلاب مخلوط می‌شود! هیچ آدم عاقلی این کار را انجام نمی‌دهد؛ به راحتی میتوانید مازاد این آب تصفیه شده را با برق نیروگاه توس تهاتر کنید. متناسب با حجم آب تصفیه شده ای که وارد چرخه می‌شود چاه‌ها را از دسترس خارج کنید این کار را شرکت آب منطقه‌ای در دستور کار خود قرار دهد تا تراز سفره های زیرزمینی به وضعیت قابل قبولی برسد.

کدخبر: 855471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟