واکسن سرخک چیست؟ /  نحوه دریافت این واکسن چگونه است؟

به گزارش رکنا، سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌ شود. این بیماری که زمانی بسیار رایج بود، الآن تقریباً همیشه می تواند با واکسن پیشگیری شود. سرخک که به آن روبلا هم گفته می‌شود، می تواند برای کودکان کوچک جدی و حتی کشنده باشد. در حالی که به دلیل دریافت روزافزون واکسن سرخک ، میزان مرگ و میر در سراسر جهان رو به کاهش است، این بیماری هنوز در سال بیش از ۱۰ هزار نفر را که اکثراً زیر پنج سال هستند می کشد.

علائم سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. علائم و نشانه های سرخک معمولاً شامل موارد زیر است:

تب

سرفه

آبریزش بینی

گلو درد

چشم های ملتهب

لکه های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی یک پس زمینه قرمز که در داخل دهان و روی لایه داخلی گونه وجود دارد – که به آنها لکه های کوپلیک نیز می گویند.

نوعی بثورات پوستی که از لکه های بزرگ و مسطح تشکیل شده که اغلب روی یکدیگر می افتند

راه های پیشگیری از سرخک

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که کودکان و بزرگسالان برای جلوگیری از سرخک واکسن بزنند.

واکسن سرخک در کودکان

برای جلوگیری از سرخک در کودکان، پزشکان معمولاً اولین دوز واکسن را بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به نوزادان می زنند که دوز دوم آن به طور معمول بین ۴ تا ۶ سال تجویز می شود. به خاطر داشته باشید:

اگر به هنگامی که فرزندتان ۶ تا ۱۱ ماه دارد به خارج سفر می کنید، با پزشک کودکتان درباره دریافت زودتر واکسن سرخک صحبت کنید.

اگر کودک یا نوجوان شما دو دوز واکسن را در زمان توصیه شده نزده است ممکن است او به مدت دو هفته به دو دوز از واکسن با فاصله ۴ هفته احتیاج داشته باشد.

واکسن سرخک در بزرگسالان

اگر شما بزرگسالی با این ویژگی هاغ هستید ممکن است نیاز به واکسن سرخک داشته باشید:

در معرض خطر بالای سرخک باشید – مانند رفتن به دانشگاه، مسافرت بین المللی یا کار در بیمارستان – و اثباتی بر مصونیت ایمنی شما وجود نداشته باشد.

کدخبر: 847307 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟