اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان دارای همسر معتاد تا پایان آذر

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، ماریت قازاریان، افزود: برنامه «پازک» یا پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان قرار است بیشتر در مناطق آسیب خیز اجرا شود. این برنامه از سال ۹۶ در ۱۲ استان شروع شد که در مجموع این ۱۲ استان، ۵۰۰ محله را تحت پوشش بردیم.

وی خاطرنشان کرد: اما در ذیل برنامه «پازک» قرار است محله‌هایی که تحت پوشش این برنامه هستند، طرح‌های مختلف پیشگیری از اعتیاد در راستای توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان و کودکان باید انجام شود مثلا برای زنان دارای همسر معتاد ، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و برای زنانی که همسر بهبود یافته از اعتیاد دارند، برای افرادی که در معرض خطر اعتیاد هستند، طرح‌های مختلفی وجود دارد که قرار است اجرا شود.

مرحله بعد برنامه «پازک» برای زنان بی‌سرپرست است

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: برنامه پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان که سال ۹۶ در ۱۲ استان شروع شد، قرار بود گسترش یابد اما مصادف با شیوع کرونا شد که محدودیت‌هایی برای اجرای این برنامه ایجاد کرد. از اواسط سال ۱۴۰۰ دوباره شروع کردیم که سایر استان ها را زیر پوشش برنامه بردیم.

قازاریان اضافه کرد: در واقع اکنون درحال دارایی سنجی محله‌ها هستیم به آن معنا که ظرفیت های محله‌های که تحت پوشش قرار می‌گیرند، طی یک بررسی مشخص و شناسنامه کامل و جامعی برای آن محله تدوین می‌شود و بعد از اینکه این مرحله انجام شد،  اولین طرحی که فعلا در حال انجام در این محلات هستیم، طرح پیشگیری از اعتیاد برای زنان دارای همسر معتاد است. این برنامه در ۱۲ استان قبلی از جمله خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: در این استان‌ها قبلا تربیت مربی انجام شده بود و اکنون تا پایان آذرماه در تمام استان ها تربیت مربی تمام و ذیل برنامه پازک انجام می شود و بعد باید سراغ طرح‌های دیگر برویم. مرحله بعدی برای زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست خواهد بود.

کدخبر: 839232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟