گنجی: اغلب مردم به دنبال اصلاح هستند، نه براندازی / زیدآبادی: اگر نظام اصلاح نشود به چاه ویل می افتد + فیلم
حجم ویدیو: 156.28M | مدت زمان ویدیو: 00:05:04

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مناظره «اعتراض دارم!» با حضور احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و عبدالله گنجی، روزنامه نگار و مدیرمسئول روزنامه همشهری در دانشگاه شریف برگزار شد؛ در بخش پایانی این مناظره عبدالله گنجی تاکید کرد که اغلب مردم دنبال اصلاح هستند و نه براندازی، اما احمد زیدآبادی گفت که اگر نظام اصلاح نشود، واقعا به چاه ویل گرفتار خواهد شد.

گنجی: در حادثه هواپیمای اوکراینی هنوز 10 نفر در زندان هستند

عبدالله گنجی در بخش پایانی این مناظره گفت: وقتی مسائل حقوقی را به سیاست آلوده می کنیم، مسیر درست آن طی نمی شود. به طور مثال، دو دهه پیش آقای شهرام جزایری به عنوان فاسد معرفی شد و در افکار عمومی هزار بار اعدام شد، ولی وقتی به دادگاه رفتند، هیچ مدرکی برای محکومیت او نداشتند.

وی افزود: عالم حقوق با عالم سیاست متفاوت است. در حادثه هواپیمای اوکراینی، با این که سهوی بود، اما هنوز 10 نفر در زندان هستند. نفر اصلی که زد، در زمان حادثه همسرش باردار بود و اکنون زایمان کرده، اما هنوز خودش در زندان است. همچنین اکنون چهار نفر از شهرداران آبادان در زندان هستند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری ادامه داد: هر جایی که حقی باشد، باید رسیدگی شود، اما حاکمیت نمی تواند متاثر از سر و صدا تصمیم بگیرد. هر جایی که ظلمی صورت می گیرد، یا باید اصلاح شود یا کسی که ظلم را انجام می دهد، باید برود. جمهوری اسلامی ده ها ایراد دارد که بنده از شما بهتر می دانم، ولی تصویری که از جمهوری اسلامی ساخته می شود، واقعی نیست و این تصویر را رسانه می سازد.

گنجی: فراتر از جمهوری اسلامی سراب است

گنجی در ادامه گفت: اگر جمهوری اسلامی ایراد دارد، باید آن را اصلاح کنیم، اما فراتر از جمهوری اسلامی، سراب است. چه کسی می خواهد به اینجا بیاید و حاکم بشود، پهلوی یا مجاهدین خلق با 15 هزار ترور.

مدیرمسئول روزنامه همشهری ادامه داد: آیا برای شما سوال نمی شود که چرا اغلب مردم به اعتراضات نمی پیوندند، مساله ترس نیست، مگر کسی که می خواهد انقلاب کند، نمی داند که ممکن است کشته شود. اغلب مردم نمی پیوندند، چون هوشمند هستند.

این روزنامه نگار تاکید کرد: در 45 روز گذشته با در نظر گرفتن تکرارها، مجموعا 400 هزار نفر به خیابان ها آمده اند. این یعنی اغلب مردم دنبال اصلاح وضع هستند و دنبال براندازی نیستند. چون بسیاری از مردم می دانند، نتیجه براندازی چاه ویل است.

زیدآبادی: کسانی که به دنبال سرنگونی هستند، در اقلیت هستند

احمد زیدآبادی در بخش پایانی صحبت های خود در این مناظره گفت: با توجه به وضعیت منطقه، مسائل بین المللی و شکاف های داخلی، به نظر من مساله براندازی بینهایت پرهزینه است، اما اگر حکومت اصلاح نشود، واقعا به چاه ویل گرفتار خواهد شد که در آن صورت، مسئول این اتفاق، دیگر کسانی نیستند که دنبال سرنگونی هستند، بلکه خود مقامات هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر مقامات بفهمند که وضعیت موجود دیگر قابل دوام نیست، اما بازهم بخواهند تعلل کنند و تصمیم نگیرند و چشم روی ضروریت های فوری جامعه ایران ببندند، مقصر هستند. بنابراین خود سیستم وظیفه دارد که نسبت به بازسازی خودش اقدام کند و من مطئن هستم که اگر سیستم این کار را انجام دهد، حتما با استقبال مواجه خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من کسانی که به سرنگونی را تنها راه می دانند، همچنان در اقلیت هستند، اما سر و صدای آنها زیاد است. در عموم جامعه خیلی ها دوست دارند جمهوری اسلامی اصلاح شود و نیازهای مردم برآورده شود تا ما بتوانیم از خطرات سهمگین پیش رو به سلامتی عبور کنیم.

گفتنی است، متن کامل این مناظره و فیلم های بیشتر را می توانید در این لینک مشاهده کنید.

کدخبر: 838584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟