بدهی 12.5 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به نظام سلامت/ بسیاری از داروخانه ها حاضر به تمدید قرارداد نیستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر و بعد از انتشار شایعه مربوط به عدم پذیرش بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی، موضوع بدهی تامین اجتماعی به نظام سلامت کشور بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. البته همان موقع، مسئولان وزارت بهداشت این شایعه را تکذیب کردند، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که تامین اجتماعی بیش از 10 هزار میلیارد تومان به بیمارستان های دولتی بدهکار است. کریمی البته این را گفت که با وجود این بدهی، خدمت رسانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی متوقف نشده و نخواهد شد، اما انباشت شدن بدهی تامین اجتماعی می تواند بیمارستان ها را در پرداخت کارانه و حتی حقوق ماهانه پرسنل خود با مشکل مواجه کند.

بدهکاری حداقل 2500 میلیارد تومانی تامین اجتماعی به دارویار

در این میان علاوه بر بدهکاری تامین اجتماعی به بیمارستان های دولتی، این سازمان بدهی انباشت شده زیادی به داروخانه ها دارد و از شروع اجرای طرح دارویار تا کنون، تامین اجتماعی هنوز هیچ گونه پرداختی بابت این طرح به داروخانه ها نداشته است؛ به نحوی که روز سوم آبان، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز نسبت به این مساله به شدت اعتراض کرد و در مراسم روز ملی بیمه سلامت گفت که «متاسفانه بیمه تامین اجتماعی در اجرای طرح دارویار عقب است و بدهی زیادی به داروخانه ها دارد و اگر اجرای طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، بلکه نهادهای همکار ما مقصر هستند.»

امسال شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در تاریخ 19 مهرماه اعلام کرد که بدهی این سازمان به داروخانه ها برای مرداد و شهریور در قالب طرح دارویار بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان است. او در آن تاریخ این نکته را هم گفت که اجرای دارویار، ماهانه هزار میلیارد تومان برای بیمه های هزینه به همراه دارد. بنابراین با توجه به این که در مهرماه نیز هیچ گونه پرداختی توسط تامین اجتماعی به داروخانه ها در قالب طرح دارویار انجام نشده است، اکنون در پایان دهه اول آبان ماه می توان میزان بدهی تامین اجتماعی به داروخانه ها را حداقل 2 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد کرد.

حال اگر جمع بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها و بیمارستان های دولتی را در نظر بگیریم، می توان برآورد کرد که این سازمان مجموعا 12.5 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور بدهکار است. این بدهی انباشت شده نه تنها صدای مسئولان وزارت بهداشت را درآورده، بلکه در آینده ای نزدیک ممکن است مشکلاتی را در پرداخت دستمزد کارکنان نظام سلامت در بخش دولت ایجاد کند. همچنین انباشت بدهی تامین اجتماعی به نظام سلامت در ماه های آتی می تواند 45 میلیون بیمه شده این سازمان را در ماه های آینده برای دریافت خدمات درمانی و بخصوص خرید دارو با مشکل مواجه کند؛ کما این که همین حالا بسیاری از داروخانه ها به تامین اجتماعی بدبین شده اند و حاضر به تمدید قرارداد خود با این سازمان نیستند.

بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی

با وجود این که سازمان تامین اجتماعی حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان به نظام سلامت کشور به‌ویژه در بخش دولتی بدهکار است، اما خود دولت نیز بدهی کلانی به این سازمان دارد که رقم آن، چندین برابر بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان های دولتی و داروخانه ها برآورد می شود.

آخرین آمارهای ارائه شده توسط مسئولان سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که این سازمان تا مرداد 1401 حدود 430 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار بود که البته شهریور ماه حدود 88 هزار میلیارد تومان از این بدهی تسویه شد، اما هنوز هم دولت بیش از 340 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که برای جبران آن باید در قوانین بودجه سال های آینده، راهکارهایی توسط نمایندگان مجلس اندیشیده شود؛ چراکه به نظر می رسد مهمترین عامل بدهی تامین اجتماعی به نظام سلامت کشور، بدهکاری خود دولت به این سازمان است و اگر فکری برای رفع این بدهی ها نشود، فشار اصلی آن روی بیمه شدگان تامین اجتماعی وارد خواهد شد.

این نکته ای است که مهدی شریفیان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: متاسفانه از دولت های گذشته، دولت ها رویکرد اشتباهی را داشته اند که براساس آن، به سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق نگاه می کردند و تلاش داشتند بخشی از کسری بودجه خود را از این مجموعه جبران کنند. تداوم این رویکرد در سال های گذشته باعث انباشت حجم عظیمی از بدهی های دولت به مجموعه تامین اجتماعی شده و همین مساله، ایجاد مشکلات مالی مختلفی را در خود سازمان تامین اجتماعی به همراه داشته است که از جمله آن می توان به بدهی کلان این سازمان به بیمارستان های دولتی و داروخانه ها اشاره کرد.

وی افزود: در دولت سیزدهم، رویکرد کلی دولت این بوده که بدهی ها را به حداقل برساند و بخصوص بدهی های کلان انباشت شده از دولت های گذشته به تامین اجتماعی را برطرف کند، زیرا صاحب اصلی سازمان تامین اجتماعی عموم مردم هستند و نباید بدهی دولت به تامین اجتماعی باعث شود که حدود 45 میلیون بیمه شده این سازمان در حوزه درمان به مشکل بخورند. البته شکی نیست که گسست زیادی در پرداخت این بدهی ها از سال های گذشته ایجاد شده است، اما امیدواریم با روی کار آمدن آقای صولت مرتضوی در راس وزارت کار، این وزارتخانه بتواند بهتر از قبل برای رفع مشکلات مالی تامین اجتماعی از جمله پرداخت بدهی های این سازمان به نظام سلامت برنامه ریزی کند.

پذیرش نشدن بیمه شدگان تامین اجتماعی به صورت موردی رخ می دهد

شریفیان با تاکید بر این که عدم پذیرش بیمه شدگان تامین اجتماعی در برخی مراکز درمانی به صورت موردی رخ داده است، عنوان کرد: مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که رویکرد کلی بیمارستان های دولتی این نیست که بیمه شدگان تامین اجتماعی را نپذیرند، اما شاید در برخی داروخانه ها و مطب ها به صورت سلیقه ای رفتار شود و چنین اتفاقی رخ دهد؛ آن هم به خاطر ذهنیت منفی است که مدیران بعضی از این مراکز از بدهکاری تامین اجتماعی و دیر پرداخت شدن بدهی های این سازمان دارند و هنوز این مساله به روال عادی تبدیل نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت باید نظارت های خود را تقویت کند تا عدم پذیرش بیمه شدگان تامین اجتماعی در داروخانه ها و مطب ها به یک روال تبدیل نشود تا بیمه شدگان این سازمان در دریافت خدمات درمانی و دارویی خود با هیچ مشکلی مواجه نشوند. البته برای جلوگیری از تبدیل شدن این مساله به یک روال عادی، خود سازمان تامین اجتماعی نیز باید بدهی‌هایش را پرداخت کند تا چرخه سلامت کشور به مشکل نخورد.

کدخبر: 838225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟