زیرساخت اینترنت ملی پاسخگوی حجم خدمات مورد نیاز مردم نیست/ کاهش 35 درصدی دریافت خدمت از دفاتر پیشخوان دولت در یک ماه گذشته

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شش هفته گذشته که کشورمان با حوادث مختلفی مواجه بوده، اینترنت نیز دچار محدودیت های جدی شده است که از جمله آنها می توان به کاهش محسوس سرعت اینترنت، قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت بین المللی در برخی مواقع، قطع دسترسی IPهای خارجی به بسیاری از سایت های داخلی، فیلترینگ بسیاری از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی، مسدودسازی برخی پلتفورم ها و سرویس های خدمات رسان بین المللی و محدودسازی دسترسی به فیلترشکن ها اشاره کرد که مجموع این مسائل، آسیب های زیادی را بر کسب و کارهای اینترنتی، شرکت های تجاری، فروشگاه های مجازی و حقیقی، شرکت های دانش بنیان، پژوهشکده های علمی، دانشگاه ها و ... وارد کرده است.

در این میان شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات بخصوص شرکت هایی که خدمات اینترنتی مختلفی را به نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی کشور ارائه می کنند، در چند هفته گذشته دچار مشکلات متعددی شده اند که باعث شده است هم خود این شرکت ها و هم نهادهایی که از آنها خدمات دریافت می کنند، از نظر کیفیت و کمیت ارائه خدمات به مشکل بخورند و در نتیجه، با زیان اقتصادی مواجه شوند؛ از جمله این شرکت ها می توان به «اپراتور دانش بنیان آی تی ساز» اشاره کرد که بزرگترین اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنتی به بخش های دولتی و خصوصی کشور محسوب می شود که هم خدمات اینترنتی «سامانه ثنا» قوه قضائیه را ارائه می کند و هم با استفاده پلتفورم «احراز شو» خدمات احراز هویت را به شرکت ها و کسب و کارهای بخش خصوصی ارائه می دهد.

آی تی ساز همچنین اپراتور ارائه دهنده خدمات شبکه ای به بیش از 7 هزار دفتر پیشخوان دولت، بسیاری از دفاتر ICT روستایی و دفاتر کاریابی در سراسر کشور است. این شرکت همچنین یک مرکز شتابدهی هوش مصنوعی و بانکداری دیجیتال به حساب می آید که خدمات بانکی مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری نئوبانک را به پلتفورم هایی نظیر همراه هوشمند، پیشکار، ToBank گردشگری و سکه به‌پرداخت ملت ارائه می کند. همچنین آی تی ساز به ارائه خدمات شبکه ای شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی نظیر IT هاب و IT ویژن می پردازد و خدمات هوش مصنوعی را از طریق پلتفورم IT بورس به کارگزاران بازار سرمایه ارائه می کند. علاوه بر این ها، این شرکت به ارائه خدمات هوش مصنوعی «آنلاین AI» به بیش از 60 شرکت خارج از ایران می پردازد.

آسیب جدی محدودیت های اینترنتی بر شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات

در این گزارش به بررسی برخی آسیب های ناشی از محدودیت های اینترنتی اخیر بر شرکت آی تی ساز و نهادهای دولتی و خصوصی سرویس‌گیرنده از آن می پردازیم، با این شرح که رویکرد ما صرفا پرداختن به مسائل رخ داده برای این شرکت و نهادهای مرتبط با آن نیست، بلکه موضوع اصلی این است که محدودیت های اینترنتی اخیر، بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات را که به عموم نهادهای دولتی و خصوصی خدمات شبکه ای، اینترنتی و هوش مصنوعی ارائه می دهند، دچار مشکل کرده و در نتیجه این اتفاق، بخش زیادی از خدمات اینترنتی و سرویس های مربوط به دولت الکترونیک در کشورمان در هفته های اخیر با محدودیت هایی جدی مواجه شده است.

این نکته ای است که میثم سیدی، مدیرعامل اپراتور دانش بنیان آی تی ساز در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات معمولا به ارائه خدمات مربوط به سرویس هایی می پردازند که برای عموم مردم کاربرد دارند، بنابراین محدودیت های اینترنتی اخیر، صرفا این شرکت ها و نهادهای حاکمیتی یا غیرحاکمیتی مرتبط با آنها را تحت تاثیر قرار نداده، بلکه ارائه بسیاری از خدمات اینترنتی مورد نیاز عموم شهروندان را با مشکل مواجه کرده است. این محدودیت ها در کنار تشدید حملات هکری به زیرساخت های آنلاین و سایت های مختلف باعث شده است که اختلالات اینترنتی چند هفته گذشته بیش از پیش مردم را با مشکل مواجه کند.

وی افزود: مجموع اختلالات اینترنتی اخیر باعث شده است که آی تی ساز به صورت جدی با مشکل کاهش مخاطب مواجه شود، زیرا هم نهادهای دولتی و غیردولتی که از ما خدمات می گیرند، بعضا با مشکلاتی مواجه شده اند و کاربران آنها کاهش یافته و هم میزان خرید سرویس های مختلف خود آی تی ساز در بستر فضای مجازی و پلتفورم هایی مثل تلگرام و اینستاگرام به شدت کمتر شده است. این مساله نیز باعث زیان دیدن شرکت آی تی ساز شده و قطعا سایر شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات نیز مانند شرکت ما در این مدت با خسارت مالی زیادی مواجه شده اند.

قطع دسترسی ایرانیان خارج از کشور به خدمات اینترنتی نهادهای حاکمیتی  

سیدی با تاکید بر کاهش محسوس مخاطبان سرویس احراز هویت آی تی ساز در هفته های اخیر گفت: پلتفورم «احراز شو»، نوعی سرویس اینترنتی است که توسط آی تی ساز به شرکت های خصوصی و کسب و کارهایی ارائه می شود که یا خودشان کالا یا خدمتی را به مشتری می فروشند یا بستر فروش یک کالا یا خدمت را در فضای مجازی یا حقیقی فراهم می کنند. این شرکت ها عمدتا نیاز به احراز هویت مشتری ها یا فروشندگان خود دارند و برای این که سرویس احراز هویت به آنها ارائه شود، از وزارت صمت مجوز گرفته اند. برآوردهای ما نشان می دهد میزان استفاده مخاطبان سرویس «احراز شو» از این پلتفورم در هفته های اخیر حدود 70 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آی تی ساز ادامه داد: بسیاری از سامانه های حاکمیتی کشور از جمله «سامانه ثنا» قوه قضاییه همواره در بستر اینترنت داخلی فعالیت می کنند و محدود شدن اینترنت بین الملل، مشکلی را برای آنها به وجود نمی آورد. اما هم قوه قضاییه و هم بخش های دولتی مختلف، تا قبل از اتفاقات اخیر، سرویس هایی را به صورت آنلاین به ایرانیان خارج از کشور ارائه می دادند که اکنون به طور کامل قطع شده اند. زیرا عمده نهادهای حاکمیتی برای این که از حملات هکری آسیب نبینند، در هفته های گذشته دسترسی IPهای خارجی به سرورهای خود را قطع کرده اند و به همین دلیل، چند هفته ای است که ایرانیان خارج از کشور نمی توانند خدمات اینترنتی مورد نیاز خود را از این نهادها دریافت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در هفته های اخیر، کاهش محسوس سرعت اینترنت و محدودیت های شدیدی که در برخی مواقع برای اینترنت بین المللی ایجاد می شود، باعث شده است که بسیاری از سرویس های مورد نیاز کسب و کارها، به‌ویژه سرویس هایی که مبتنی بر اینترنت بین المللی است، با مشکل مواجه شود. همچنین با توجه به تشدید حملات هکری در چند هفته گذشته، برخی نهادهای مهم کشور، ارائه خدمات اینترنتی عمومی خود را حتی برای کاربران داخلی، به صورت موقت متوقف کرده اند؛ اتفاقی که نمونه آن برای برخی خدمات کارگری و کارفرمایی وزارت کار رخ داده و این وزارتخانه بعد از این که سامانه های خود را مدتی متوقف کرد، ناچار شده است که خدمات خود را صرفا به بستر اینترنت داخلی منتقل کند.

بروز اختلالات جدی در ارائه خدمات پستی و سرویس های دفاتر پیشخوان دولت

سیدی با اشاره به ایجاد اختلال در خدمات دفاتر پیشخوان دولت به دلیل مشکلات اینترنتی هفته های اخیر گفت: در هفته های اخیر، محدودیت ها و اختلالات اینترنتی، در بسیاری از مواقع، مشکلاتی را در ارائه خدمات توسط دفاتر پیشخوان دولت سراسر کشور به وجود آورده است؛ به طور مثال، محدودیت های اینترنتی باعث شده است که میزان خرید و فروش آنلاین در کشور کمتر شود و همین مساله، کاهش دریافت خدمات پستی بخش دولتی و خصوصی توسط عموم مردم را به همراه داشته و این در حالی است که بسیاری از این خدمات پستی توسط دفاتر پیشخوان دولت ارائه می شود.

مدیرعامل شرکت آی تی ساز ادامه داد: برآوردهای ما نشان می دهد که در یک ماه گذشته، میزان دریافت خدمات از دفاتر پیشخوان دولت به دلیل اختلالات اینترنتی گوناگون حدود 35 درصد کمتر شده است؛ زیرا در هفته های اخیر با وجود این که در برخی روزها مشکل زیادی از لحاظ ارائه خدمات در بستر اینترنت داخلی وجود نداشت، اما در بعضی روزها حتی شبکه های داخلی به طور کامل قطع می شدند. این مشکل تقریبا به صورت مشابه برای دفاتر ICT روستایی و دفاتر کاریابی سراسر کشور نیز پدید آمده و محدودیت ها و اختلالات اینترنتی اخیر، عملا باعث کاهش کمیت و کیفیت ارائه خدمات در این دفاتر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: زیرساخت های اینترنت ملی ایران پاسخگوی حجم عظیم خدماتی نیست که به صورت اینترنتی توسط نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی در بستر دولت الکترونیک و خدمات هوشمند به عموم مردم کشور ارائه می شود؛ بنابراین وقتی سرعت اینترنت بین المللی در کشورمان کم می شود یا دسترسی به آن کاملا قطع می شود، قطعا بخش مهمی از خدمات اینترنتی نهادهای دولتی و سایر نهادهای عمومی با مشکل مواجه می شود. این اتفاق در هفته های اخیر در کشورمان رخ داده و نشان داده است که ما برای ارائه برخی خدمات اینترنتی توسط نهادهای دولتی و عمومی کشور، بخصوص سرویس هایی که به کسب و کارهای خصوصی ارائه می شود، حتما نیاز به اینترنت بین المللی داریم و نمی توانیم صرفا به اینترنت ملی اتکا کنیم.

انجام حداقل 170 حمله هکری جدی علیه زیرساخت های اینترنتی ایران در طول یک ماه

سیدی با بیان این که در هفته های اخیر، میزان حملات هکری خارجی به زیرساخت های اینترنتی و سایت های مختلف کشورمان به شدت افزایش یافته است، عنوان کرد: بخشی از اختلالات اینترنتی که در هفته های اخیر در ایران به وجود آمده است و بعضا باعث محدود شدن خدمات اینترنتی و سرویس های آنلاین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی شده، ناشی از حملاتی است که این روزها توسط هکرهای خارجی به زیرساخت های کشور ما انجام می شود؛ از جمله این که زیرساخت های شرکت آی تی ساز نیز به عنوان اپراتور خدمات شبکه ای بسیاری از دستگاه های دولتی و عمومی کشور در چند هفته گذشته بارها با حمله هکری مواجه شده که خوشبختانه هیچ کدام از حملات منجر به نفوذ به سیستم های ما نشده است.

مدیرعامل شرکت آی تی ساز ادامه داد: در یک ماه گذشته حدود 170 حمله هکری جدی به سرویس های مختلف تحت پوشش آی تی ساز از خارج از کشور انجام شده است، البته مجموعا چند هزار حمله هکری به سرویس های ما صورت گرفته که این تعداد از آنها جدی‌تر محسوب می شود. خوشبختانه همه حملات هکری انجام شده به سرویس های آی تی ساز ناموفق بوده، اما تشدید حملات هکری در هفته های اخیر باعث شده است که ما ناچار باشیم تعداد زیادی از نیروهای خود را به صورت 24 ساعته پای کار نگه داریم تا با این حملات مقابله کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که دسترسی IPهای خارجی به سرویس های نهادهای دولتی و حاکمیتی مسدود شده است، امکان انجام حمله هکری مستقیم به این سرویس ها از خارج از کشور وجود ندارد، اما در هفته های اخیر هکرها تلاش می کنند که با حمله به زیرساخت های شرکت هایی نظیر آی تی ساز که به نهادهای مختلف کشور خدمات اینترنتی و شبکه ای ارائه می کنند، عملا سرویس های مربوط به این نهادها را با مشکل مواجه کنند و به این شکل، اختلالاتی را در ارائه خدمات اینترنتی مورد نیاز عموم مردم ایجاد کنند.

کدخبر: 837170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟